سازمان ملل متحد ۴۷۵ میلیون تومان برای مقابله با کرونا به خانه هلال دیزباد نیشابور اختصاص داد
سازمان ملل متحد ۴۷۵ میلیون تومان برای مقابله با کرونا به خانه هلال دیزباد نیشابور اختصاص داد
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی گفت: برنامه عمران سازمان ملل متحد از محل طرح برنامه‌های کوچک مقیاس ۴۷۵ میلیون تومان در قالب طرح جامعه تاب‌آور روستایی برای مقابله با کرونا به خانه هلال روستای دیزباد نیشابور اختصاص داد.

دکتر مجتبی احمدی در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح تاب‌آوری جوامع روستایی در مقابله با کرونا با استفاده از ظرفیت شبکه خانه‌های هلال شهرستان‌های نیشابور و زبرخان افزود: خانه هلال روستای دیزباد به عنوان نخستین خانه هلال روستایی در کشور با ارائه طرح تاب‌آوری جوامع ملی موفق به جذب این اعتبار شد که گام بلندی برای استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی است به طوری که در اجرای این پروژه ۳۰ روستا شهرستانهای نیشابور و زبرخان  با جمعیت بیش از ۳۰ هزار نفر تحت پوشش خدمات طرح قرار خواهند گرفت.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۱۴ خانه هلال روستایی در استان خراسان رضوی وجود دارد و تا پایان امسال ۲۹ خانه دیگر نیز به این تعداد افزود می‌شود و نیشابور جایگاه نخست را در ایجاد خانه‌های هلال روستایی در استان دارد و از این تعداد ۴۲ خانه هلال در نیشابور قرار دارد.
وی بیان کرد: نقشه خطرپذیری ۱۹ شهرستان استان در حوزه هلال احمر کامل شده و نقشه خطرپذیری سایر شهرستان‌ها هم در حال پایش و تکمیل است و بر این اساس ظرفیت‌ها و تهدیدها شناسایی می‌شود تا در زمان بروز حوادث آمادگی کامل برای واکنش مناسب وجود داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اقلیم خراسان رضوی و سوابق بروز حوادث طبیعی مختلف مانند سیل و زلزله چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت‌های مردمی در قالب خانه‌های هلال روستایی نداریم و باید تاب‌آوری را در جوامع روستایی از طریق آموزش افزایش دهیم تا در زمان حادثه مردم محلی بتوانند بهترین تمهیدات را تا زمان رسیدن تیم نجات اتخاد کنند و هدف از ایجاد خانه‌های هلال روستایی کاهش زمان امدادرسانی به حادثه‌دیدگان تا رسیدن تیم نجات با استفاده از ظرفیت‌های بدون استفاده روستایی است.
وی عنوان کرد: در انتخابات سال گذشته این جمعیت ۱۴ هزار و  ۸۰۰نفر داوطلب فعال شرکت کردند و در مجموع بالغ بر ۸۰ هزار نفر در هلال احمر خراسان رضوی در قالب ۲۴ شعبه فعالیت دارند.
معاون استاندار و فرماندار ویزه نیشابور در این جلسه گفت: خانه‌های هلال روستایی در جهت افزایش سطح خدمت به همه اقشار جامعه به خصوص جوامع روستایی ایجاد شده است.
علیرضا قامتی افزود: امروز باید با زبان خود روستائیان بسیج خانه‌های هلال روستایی را ترویج کرد و ارزشمندترین سرمایه جمعیت هلال احمر اعتماد مردمی است و دلیل آن عشق و علاقه‌ای است که در بین جمعیت هلال احمر برای خدمت به مردم وجود دارد.
وی اظهار داشت: زمان عاملی تعیین کننده در زمان بروز حوادث است و خدمات ارائه شده باید توام با دانش روز باشد.
وی بیان کرد: توان جمعیت هلال احمر نیشابور بسیار زیاد است ولی بضاعت اداری و لجستیکی این اداره به اندازه توانش نیست و جمعیت هلال احمر نیشابور در بخش ایجاد پایگاه‌های منطقه‌ای و توسعه ظرفیت‌ها این‌جمعیت در سطح منطقه بسیار توانمند ظاهر شده است.
برنامه عمران ملل متحد (UNDP) بزرگترین مرجع کمک‌کننده برای توسعهٔ کشورهای عضو این سازمان در سطح جهان است و مدیر اجرایی آن سومین عضو ارشد این سازمان پس از معاون سازمان ملل متحد و جانشین وی است.