رتبه سوم جهانی نیشابور در آمار فوت شدگان کرونا
رتبه سوم جهانی نیشابور در آمار فوت شدگان کرونا
منطقه ابرشهر نیشابور شامل سه شهرستان نیشابور، فیروزه و زبرخان در حال حاضر حدود 530 هزار نفر جمعیت دارد و با توجه به جمعیت 84.2 میلیون نفری کشور، منطقه ابرشهر نیشابور 0.63 درصد از جمعیت کشور را داراست.

بر اساس آخرین آمار فوت شدگان ناشی از کرونا در کشور که امروز یکشنبه ۱۲ بهمن به حدود ۵۸ هزار نفر رسید و آمار فوت شدگان در حوزه دانشکده علوم پزشکی نیشابور به ۱۰۰۰ نفر رسیده است. یعنی در حالی که منطقه ابرشهر جمعیتی حدود یک ، صد و شصتم کل جمعیت کشور را داراست اما متاسفانه در آمار فوت شدگان یک ، پنجاه و هشتم کل فوت شدگان کشور در حوزه این دانشکده علوم پزشکی اتفاق افتاده است( ۷ صدم درصد از کل جمعیت کشور و ۱۸ صدم درصد از کل جمعیت حوزه ابرشهر در پاندمی و همه گیری کرونا تا کنون فوت شده اند.)

نکته جالب در آمار فوت شدگان ناشی از کرونا در منطقه ابرشهر نیشابور مقیاس آمار در میلیون نفر است. یکی از فاکتورهای مهمی که در بررسی وضعیت و وخامت آمار کرونا در سطح جهان ، روزانه اعلام میشود ، آمار تلفات در مقیاس میلیون نفر است. با بررسی آمار کشورمان در سطح جهان ، امروز ۱۲ بهمن ، ایران در آمار فوت شدگان در مقیاس میلیون نفر با عدد ۶۸۵ در رتبه ۴۴ جهان قرار گرفت. اما اگر همین مقیاس را برای حوزه ابرشهر نیشابور بررسی کنیم ، نیشابور متاسفانه با عدد ۱۸۸۷ نفر در مقیاس میلیون نفر به تنهایی در رتبه سوم جهان قرار می گیرد.این آمار روزانه با توجه به اطلاعات به دست آمده از ۲۲۱ کشور و منطقه جهان اعلام می شود و رتبه ۳ نیشابور ، نشان از وخامت آمار کرونا در نیشابور در طی یکسال گذشته و از زمان گسترش جهانی این بیماری است.

در هفته ای اخیر با اعمال سیاست های کنترلی مسولان و رعایت مردم ، تعداد مبتلایان و بیماران و به تبع آن مرگ و میر بسیار کاهش یافته و روزهای سیاه میانه پاییز که تا رکورد ۱۴ نفر فوتی در روز نیز به ثبت رسید ، اکنون بسیار کاهش یافته و روز های بدون فوتی در حال افزایش است.

دکتر عظیمی نژاد رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور در ۲۴ مهر ۹۹ در گفتگوی با خبرنگاران گفت:امکانات لازم برای بستری تعداد بالای بیماران کرونا را نداریم و نیشابور در مقایسه با سبزوار از زیرساخت‌های لازم برخوردار نیست زیرا سبزوار ۶ بیمارستان و نیشابور ۲ بیمارستان دارد که تنها یک بیمارستان فشار افزایش مبتلایان را تحمل می‌کند و به همین علت نیشابور در سطح خراسان رضوی بیشترین آمار مرگ و میر را دارد.

کاش مسولین محترم شهرستان های سه گانه حوزه ابرشهر نیشابور ، نمایندگان محترم مردم شریف ابرشهر در مجلس شورای اسلامی ، استانداری خراسان رضوی و مسولان وزارت کشور و وزارت بهداشت همراه با ریاست محترم جمهوری ، نسبت به این آمار عجیب و غریب واکنش نشان دهند و علت بالا بودن این آمار در ابرشهر را به مردم منطقه توضیح دهند و برنامه ها و اقدامات شان برای عدم تکرار این آمار در امواج بعدی پاندمی کرونا بیان نمایند.

در پایان امیدواریم هر چه زودتر با همت متخصصان کشورمان و تولید انبوه واکسن کرونا شاهد از میان رفتن این بیماری و ویروس منحوس باشیم، اما ما مردم نیشابور بیشتر باید مراقب باشیم که اگر با موج دیگری از این بیماری رو به رو شویم ، به دلیل ضعف زیر ساخت های درمانی در منطقه ممکن است عواقب آن شدیدتر از یایر نفاط ایران و جهان باشد ، همانگونه که تا الان اینگونه بوده است.

  • منبع خبر : جغرافیای استان نیشابور