راه و شهرسازی نیشابور پیشرو در تعیین تکلیف اراضی بلاتکلیف
راه و شهرسازی نیشابور پیشرو در تعیین تکلیف اراضی بلاتکلیف
خاتون شرق - احمد پری‌پور مدیرکل دیوان محاسبات استان خراسان رضوی در جلسه‌ی شورای اداری شهرستان نیشابور گفت: ۲سال قبل دیوان محاسبات اداری، بیشتر ادارات و دستگاه‌های شهرستان نیشابور را بررسی کرد و در خصوص تعیین تکلیف اراضی ملی اداره‌ی راه و شهرسازی نیشابور پیگیری و همکاری خوبی داشته به عنوان مثال، زمین‌هایی بوده که سال‌ها قبل واگذار شده و متولی آن به تعهدش عمل نکرده و با رسیدگی‌های انجام شده تعیین تکلیف شد و نیشابور در این‌ موضوع جلودار است.

سعید صفارائی / احمد پری‌پور مدیرکل دیوان محاسبات استان خراسان رضوی در جلسه‌ی شورای اداری شهرستان نیشابور گفت: ۲سال قبل دیوان محاسبات اداری، بیشتر ادارات و دستگاه‌های شهرستان نیشابور را بررسی کرد و در خصوص تعیین تکلیف اراضی ملی اداره‌ی راه و شهرسازی نیشابور پیگیری و همکاری خوبی داشته به عنوان مثال، زمین‌هایی بوده که سال‌ها قبل واگذار شده و متولی آن به تعهدش عمل نکرده و با رسیدگی‌های انجام شده تعیین تکلیف شد و نیشابور در این‌ موضوع جلودار است.
وی درخصوص ادعای حقآبه از رودخانه‌ها گفت: باید ریشه ی این اسناد شناسایی و در اصطلاح نَسَق آن‌ مشخص شود.
وی افزود: رعایت نکردن قواعد انتصابات، هزینه‌کرد بودجه در غیراز مواردی که توسط سازمان مدیریت مشخص شده و عدم پیگیری و وصول درآمدها بیشترین میزان تخلفات را در سازمان‌ها و ادارات تشکیل می‌دهد.
وی اظهار کرد: اداره‌ی ورزش و جوانان و آموزش‌وپرورش مکان‌هایی به اجاره داده‌اند که باید با قیمت مناسب اجاره داده شده باشد و اجاره‌ یشان هم به موقع وصول شده باشد و یا در حوزه‌ی آب منطقه موضوع فروش آب سدها و رودخانه ها باید قراردادهایش به دقت تنظیم شده باشد و طی ۲سال اخیر در حال ساماندهی این موارد هستیم.
وی گفت: موضوع رصد حقوق‌های نجومی به طور جدی در دستور کار دیوان محاسبات استان قرار دارد و در این خصوص مشکل چندانی در استان نداریم فقط استثناءهایی در دانشگاه‌ها به وجود می‌آید که ماه بعد برگشت می‌خورد.

تصرف غیرقانونی بیشترین جرایم کارکنان دولت
رئیس هیأت سوم مستشاری دیوان محاسبات کشور گفت: بیشترین میزان جرایم کارکنان دولتی تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال عمومی است.
محسن‌ عمرانی با شاره به اینکه در فساد اداری و مالی رتبه ی خوبی نداریم‌ افزود: هر نوع اهمالی که کارمند دولت انجام می‌دهد و مال دولتی ضایع می‌شود، مرتکب جرم شده و  مصرف اعتبار در غیر مورد معین هم جرم است همچنین مصرف زائد بر اعتبار مصوب هم جرم است بنابراین باید به قدر اعتبار هزینه کنیم.

،،رعایت نکردن قواعد انتصابات، هزینه‌کرد بودجه در غیراز مواردی که توسط سازمان مدیریت مشخص شده و عدم پیگیری و وصول درآمدها بیشترین میزان تخلفات را در سازمان‌ها و ادارات تشکیل می‌دهد.

وی افزود: ما بسیار به فساد نزدیکیم و گاهی این فساد با حسن نیت انجام می‌شود یعنی می‌خواهیم کار خوبی انجام بدهیم اما این کار  در چارچوب و قوانین مشخص نشده است و در ادارات و سازمان‌ها بسیاری از پرداخت‌های غیرقانونی به نیت خیر انجام شده در حالی‌که همین‌ها فساد است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر دیوان‌ محاسبات و دستگاه‌های نظارتی بیشتر در حوزه ی تصمیمات نادرست و ترک فعل‌هایی که از سوی مدیران انجام شده ورود کرده است‌.
وی گفت: به دنبال این هستیم که مدیران وادار به تحرک و اتخاذ تصمیم‌های درست برای گره‌گشایی از کار مردم باشند.
عمرانی با اشاره به نزدیکی ایام انتخابات اظهار کرد: مدیران دستگاه‌های اداری، دولتی و عمومی به‌هیچ عنوان نباید در انتخابات از منابع عمومی به نفع فرد یا گروه و جناح خاصی استفاده کنند و این تذکرات داده شده است.
وی اظهار کرد: فسادهای خورد، بستر فسادهای کلان است و ما باید در موضوع فساد، بازنگری کنیم و سوءاستفاده از قدرت عمومی برای یک کار شخصی نوعی فساد است.
وی با اشاره به اینکه وظیفه‌ی اصلی مدیران دستگاه‌ها محافظت و حراست از بیت‌المال است گفت: بیت المال می‌تواند نیروی انسانی و یا اموال و املاک باشد و در هر صورت اموال دولتی در دست کارکنان امانت است.
عمرانی اظهار کرد: گاهی اوقات قوانین  تخلف‌زاست یعنی قانونی را وضع می‌کنیم که زیرساخت‌های لازم برای اجرای قانون آماده نیست به همین خاطر حتماً باید در نگارش قانون، جامع و مانع عمل کنیم و برخی مواقع قوانین ما ضمانت اجرایی لازم را ندارند بنابراین حجم بالای جرم‌انگاری در قوانین سبب ریختن قبح آن شده زیرا رسیدگی نمی‌شود.

کارکنان از شرح وظایف قانونی خود اطلاع ندارند
وی خطاب به کارکنان دولت گفت: هرجا هر پستی را انتخاب می‌کنیم یک هفته در اتاق‌مان را ببندیم و فقط قوانین و مقررات مربوط به آن پست را بخوانیم و حتی پیش از تصدی آن پست، شرح وظایف آن را به دقت مطالعه کنیم و ببینیم آیا از عهده ی آن برمی‌آییم و یکی از اشکالات کار ما این است که کارکنان از شرح وظایف قانونی خود اطلاع ندارند و تخلف کارکنان دولت می‌تواند موجب مسئولیت اداری، کیفری و مدنی شود.
وی با اشاره به سه اصل منع یا عدم صلاحیت، اختیاری بودن انتخاب پست و امانی بودن تصرف کارکنان در اموال دولتی گفت: این سه اصل را اگر در رفتارهای اداری و مالی مدنظر داشته باشیم فسادی شکل نخواهد گرفت.
اولتیماتوم فرماندار نیشابور
ابوطالب جوان معاون استاندار و فرماندار نیشابور در جلسه‌ی شورای اداری شهرستان خطاب به مدیران شهرستان گفت: از مدیران و رئیسان خواسته شده گزارش عملکرد یک‌ساله ی خود را ارائه کنند اما هنوز برخی از ادارات این‌گزارش را به فرمانداری ارسال نکرده‌اند و اگر تا شنبه این گزارش داده نشود اسامی این ادارات توسط رسانه‌ها منتشر خواهد شد.