رانت‌های اطلاعاتی در شهرداری حاصل پنهان‌کاری و عدم شفافیت است
رانت‌های اطلاعاتی در شهرداری حاصل پنهان‌کاری و عدم شفافیت است
خاتون شرق - با گذشت بیش از شش ماه از پیگیری‌های خاتون شرق در مورد تکلیف شهرداری و شورای شهر برای بارگذاری اسناد و مدارک مالی، حقوقی و قانونی در سامانه شفافیت شهرداری نیشابور، این سامانه همچنان فاقد شفافیت و بدون این اسناد عملکردی است.

با گذشت بیش از شش ماه از پیگیری‌های خاتون شرق در مورد تکلیف شهرداری و شورای شهر برای بارگذاری اسناد و مدارک مالی، حقوقی و قانونی در سامانه شفافیت شهرداری نیشابور، این سامانه همچنان فاقد شفافیت و بدون این اسناد عملکردی است. این در حالی است که شهرستان‌های کرمان، همدان، سبزوار، و بسیاری دیگر از شهرستان‌ها، سامانه‌های شفافیت خود را به روز کرده و تمام اطلاعات مالی، مناقصات، صورت جلسات، قراردادها، عملکردهای مالی، صورت‌های مالی، تفریغ بودجه و میزان حقوق و مزایای تمام کارکنان، بخش‌های گوناگون و سایر اطلاعات را در سامانه‌ی شفافیت بارگذاری کرده‌اند.
در حالی که به نظر می‌رسد بدنه‌ی شورای و شهرداری نیشابور تمایلی به شفاف‌سازی عملکرد خود ندارد و از فضای ابری و ابهام‌آلود موجود، بهره‌برداری می‌کنند شهردار و رئیس شورای شهر در گفتگو با خاتون شرق از به روز نبودن این سامانه ابراز بی‌اطلاعی کردند و هر دو مقام پس از تماس خاتون شرق گفتند که موضوع را پیگیری می‌کنند.
رئیس شورای شهر نیشابور روز دهم فروردین به خاتون شرق گفت: من چندین بار به مسؤولان مربوطه در شهرداری گفته‌ام که سامانه باید به روز رسانی شود و اطلاعاتی که به من دادند حاکی از این است که این کار انجام شده است.


داود کمیلی‌پور ادامه داد: البته من به این سامانه مراجعه نداشته‌ام ولی آن طور که به من اطلاع دادند، این سامانه به روز است و همه‌ی اطلاعات لازم در سامانه قرار گرفته است.
وی در مقابل این گفته‌ی خبرنگار خاتون شرق که مراجعه‌ی هر روزه‌ی ما نشان می‌دهد که این سامانه به روز نشده و اطلاعات مالی آن مربوط به سه یا چهار سال قبل است گفت: نه! شهرداری به من می‌گوید این سامانه به روز است.
این اظهارات کذب رئیس شورای شهر نیشابور در حالی عنوان شد که هر شهروندی می‌تواند با گوشی همراهش وارد این سامانه شود و ببیند که اطلاعات این سامانه مربوط به سال ۹۸ و ۹۹ است و در برخی قسمت‌ها مانند پروژه‌های سرمایه‌گذاری، هیچ اطلاعاتی بعد از سال ۹۹ وجود ندارد.
نکته‌ی جالب‌تر اینکه در مورد یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهری نیشابور، یعنی احداث میدان بار، هیچ فراخوانی در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در این سامانه وجود ندارد و آخرین آگهی مربوط به خرداد ۹۹ است در حالی که پس از این تاریخ، شهرداری دست کم دو نوبت، فراخوان جذب سرمایه‌گذار داشته و سازمان‌ همیاری شهرداری‌های استان نیز در سال ۱۴۰۲ به نیابت از شهرداری نیشابور! فراخوان جذب سرمایه‌گذار صادر کرده است.
شهردار نیشابور روز ۲۰ فروردین در گفتگو با خاتون شرق ضمن اظهار بی‌اطلاعی از به روز نبودن سامانه شفافیت گفت: یادداشت می‌کنم که پیگیری کنم و شما می‌توانید نتیجه را از من پیگیری کنید.
خبرنگار خاتون شرق روز ۲۶ فروردین و پس از یک هفته مجددا با شهردار نیشابور تماس گرفت و خواستار نتیجه‌ی پیگیری شهردار شد.
احمد میرفانی به خاتون شرق گفت: به خاطر تراکم کارهای پیش از سال، نتوانستیم این کار را انجام دهیم و قرار است تا آخر فروردین، این کار انجام شود.
وی تصریح کرد: من با شفافیت عملکرد شهرداری هیچ مشکلی ندارم و همه‌ی اطلاعاتی که طبق قانون باید در اختیار مردم قرار گیرد باید در این سامانه بارگذاری شود.
شایان ذکر است روز ۲۸ فروردین و پیش از چاپ خاتون شرق، به سامانه شفافیت شهرداری نیشابور مراجعه کردیم و هیچ نشانه‌ای از به‌روز رسانی و بارگذاری اسناد و مدارک عملکردی در این سامانه مشاهده نشد.
حاصل این وضعیت آن است که عملکردهای مالی، قراردادها، صورت‌حساب‌ها و نتایج بررسی‌ها و نظارت‌های مالی و حقوقی در ارکان مدیریت شهری مبهم است و کسانی که از رانت‌های اطلاعاتی بهره‌مند می‌شوند تمایلی به شفاف‌سازی اطلاعات این نهادها ندارند.
طبق شیوه‌نامه‌ی انتشار آزاد اطلاعات که در سال ۱۴۰۱ از سوی وزارت کشور به همه‌ی شوراها و شهرداری‌های کشور ابلاغ شده، بارگذاری اسناد عملکردی، مالی، حقوقی و تمام اطلاعاتی که طبقه‌بندی محرمانه و بالاتر ندارند در سامانه‌های اینترنتی الزامی است.
ابلاغیه‌ی وزارت کشور تمام اسناد و مدارک اداری، مالی، قانونی و اطلاعاتی را طبقه‌بندی و به تفصیل معرفی کرده و از سازمان‌های دولتی و شهرداری‌ها خواسته تمام اطلاعات این فهرست را در سامانه‌ها بارگذاری کرده و در اختیار رسانه‌ها قرار دهند و در صورت مراجعات و تقاضاهای مردمی، این اسناد و مدارک را در اختیار متقاضیان بگذارند.