دومین مرکز تشخیص مولکولی خراسان رضوی در نیشابور به بهره‌برداری رسید
دومین مرکز تشخیص مولکولی خراسان رضوی در نیشابور به بهره‌برداری رسید
دومین مرکز تشخیص مولکولی خراسان رضوی طی مراسمی در مجتمع جهاد دانشگاهی نیشابور با حضور جمعی از مدیران استانی به بهره‌برداری رسید.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در این مراسم گفت: این مرکز با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال تجهیز شد که از این میزان پنج میلیارد ریال سهم خیرین بوده و به خاطر نوسانات ارزی سهم دولت به ۱۵ میلیارد ریال افزایش یافت.
سید علی اکبر شمسیان افزود: در زمان احداث مجتمع پزشکی، آموزشی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی نیشابور فضای فیزیکی مرکز تشخیص مولکولی پیش‌بینی شده بود اما برای تامین تجهیزات با مشکلاتی روبرو بودیم و ۲ ماه صرف جذب و آموزش نیروی تخصصی گردید.
وی اظهار داشت: هدف از راه‌اندازی این مرکز در مرحله نخست تشخیص مولکولی ویروس کووید ۱۹ و در مراحل بعدی تشخیص عفونت‌های ویروسی قابل انتقال از طریق خون مانند هپاتیت‌ها و اچ‌ دی ال وی است و محدودیتی برای پذیرش بیمار وجود ندارد و جوابگوی نیازهای شهرستان‌های مجاور هم خواهد بود.
وی بیان کرد: در حال حاضر چندین پژوهشکده مانند پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی، پژوهشکده نوین و پژوهشکده علوم انسانی در جهاد دانشگاهی فعالیت دارند که هر کدام به ترتیب در حوزه فناوری مواد غذایی، افزودنی‌ها و کیفیت و ایمنی مواد غذایی، در حوزه متالوژی و در بخش توسعه گردشگری مدعهبی و سلامت با توجه به‌ ظرفیت‌های منطقه فعالیت می‌کنند.
وی عنوان کرد: هدف این پژوهشکده‌ مرتبط کردن فناوری‌ها به بخش صنعتی است و چندین نمونه موفق مانند تولید رنگ‌های طبیعی خوراکی در این حوزه داشته‌ایم که در شرکت دانش‌بنیان افزونه به عنوان یک شرکت زایشی از جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در سطح صنعتی در حال تولید است.
وی تصریح کرد: با توجه به افزایش ۱۰درصدی ناباروری در بین زوج‌ها شبکه وسیعی از مراکز درمان ناباروری در سطح کشور بوجود آمده که این مراکز عمدتا وابسته به مرکز رویان جهاد  دانشگاهی هستند و درصد موفقیت این مراکز برای درمان ناباروری حدود ۳۵ درصد بوده است.
وی خاطرنشان کرد: از زمان شیوع کرونا تاکنون جهاد دانشگاهی مشهد بیش از ۶۵ هزار آزمایش کووید ۱۹ انجام داده که از این تعداد بیش از ۲۰هزار مورد به صورت رایگان انجام شده و در مجموع بیش از کل ازمایش‌های انجام شده توسط بخش خصوصی است.
به دلیل افزایش میانگین سن در کشور انتظار می‌رود شاهد سونامی سرطان باشیم و در این چارچوب راه‌اندازی مراکز تشخیص سرطان مورد توجه جهاد دانشگاهی قرار دارد.
معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور در این مراسم گفت: تجهیز و راه‌اندازی این مرکز از چهارماه قبل شروع شد و با اینکه تعهد ما در این بخش ۶ماهه بودیم توانستیم با همکاری خیرین زودتر از موعد مقرر  به هدفمان برسیم که در آستانه دهه فجر موفقیت بزرگی است.
علیرضا قامتی افزود: دهه فجر امسال ۱۶۰ طرح به ارزشی بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال کلنگ زنی شده و به بهره‌برداری می‌رسد و در این طرح‌ها خیرین و بخش خصوصی نقش موثری دارند.
وی اظهار داشت: امسال خیرین نیشابور مقام نخست استانی را بر اساس ارزیابی سازمان بازرسی در استان خراسان رضوی کسب کردند و در حوزه جهاد دانشگاهی نیشابورامیدواریم حضور و توجه بیشتر خیرین باشیم.
هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز ۱۴۸ مدرسه فرسوده در نیشابور، فیروزه، زبرخان وجود دارد که برای بازسازی این تعداد خیرین پای کار آمده‌اند و به زودی به همت مهندس وکیلی خیرمدرسه ساز نیشابوری کلنگ احداث بزرگترین مدرسه ایران اسلامی با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال در نیشابور بررزمین زده می‌شود که نیمی از این اعتبار سهم خیر و مابقی سهم‌ دولت است و با پیگیری‌های انجام شده به زودی شاهد آغاز عملیات احداث دانشگاه فرهنگیان نیشابور در مسیر جاده صومعه در کنار این مدرسه خواهیم بود.
وی افزود: ۲هفته قبل سنگ‌ فیروزه نیشابور برای نخستین بار ثبت ملی شد و در مرحله بعد تلاش می‌کنیم این سنگ ارزشمند را به ثبت جهانی برسانیم و با توجه به اینکه نیشابور پایتخت آلوی ایران است نیازمند ایجاد آزمایشگاه زیست فناوری با همکاری جهاد دانشگاهی هستیم.