دفاع مدیرکل برکنار شده ورزش استان از انتصابات جنجالی
دفاع مدیرکل برکنار شده ورزش استان از انتصابات جنجالی
خاتون شرق - مدت 2هفته است که هاشمی جواهری با حکم وزیر برکنار شده و هنوز فردی سکاندار ورزش استان نشده است که حالا شنیده شده برخی از جامعه ورزشی درخواست دارند که او دوباره به محل کارش برگردد که خودش این موضوع را تکذیب و اعلام کرده که خیال برگشت هم ندارد.

خراسان – علی ترابی- مدیریت ۱۴ ماهه هاشمی جواهری در اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی با حواشی زیادی همراه بوده که خیلی ها به عملکرد و مدیریت او در ورزش استان نقد داشته و دارند. انتصابات جنجالی در اداره کل و هیئت های ورزشی ، کارنامه ناموفق بسیاری از تیم ها ، تعامل نامناسب با چهره ها و موضوعات دیگر باعث شده که مدیریت وی با حواشی زیادی همراه باشد. حالا مدت ۲هفته است که هاشمی جواهری با حکم وزیر برکنار شده و هنوز فردی سکاندار ورزش استان نشده است که حالا شنیده شده برخی از جامعه ورزشی درخواست دارند که او دوباره به محل کارش برگردد که خودش این موضوع را تکذیب و اعلام کرده که خیال برگشت هم ندارد. به این بهانه فرصتی فراهم شد تا از آن چه در اتفاقات عزل هاشمی جواهری به وجود آمده گپ و گفتی با او داشته باشیم که ماحصل آن تقدیم مخاطبان می شود.

شنیده شده که از ابتدا تمایلی به مدیریت در اداره کل ورزش و جوانان نداشتید و به اصرار دیگران آمدید، درست است؟
از همان اول برنامه ای برای ورود به مدیریت اداره کل ورزش و جوانان نداشتم. اصلا در ذهنم هم وجود نداشت که بخواهم در اداره کل مشغول کار شوم، اما شرایطی به وجود آمد که با توجه به تقاضاها و توصیه بزرگان مجبور شدم ورود کنم. احساس کردم در چنین وضعیتی می توان کاری انجام داد.

مگر چه اتفاقی افتاده بود که می خواستید کاری برای ورزش انجام دهید؟
در ۱۰ سال اخیر وضعیت خوبی در اداره کل ورزش و جوانان نداشتیم. دوران کوروش صبوریان شرایط خوبی نبود و آن افتضاح به بار آمد. فتاحی فرد غیر بومی بود و کاری به خیلی چیزها نداشت. بعدش هم افشین داوری آمد که مجموعه استان با آمدن او موافق نبودند . در زمان مدیران قبلی شرایط خوبی برای ورزش استان رقم نخورد، بنابراین با تاکید دوستان و بزرگان وارد میدان شدم. وقتی رفتم اداره کل دیدم خیلی چیزها به هم ریخته است. سازمان اداری ، چارچوب مالی و مسائل فرهنگی نیاز به تغییرات داشت. با خودم سبک سنگین کردم و دیدم که نیاز به ریل گذاری با کار جهادی دارد. طبعا در این مسیر اتفاقاتی می افتاد که خوشایند من هم نبود. خراسان رضوی ظرفیت خوبی در ورزش کشور دارد، اما از این استعدادها استفاده مفیدی نشده بود. اول کارهای بر زمین مانده را انجام دادیم.فساد های مالی و اخلاقی در زمینه های مختلف فراوان بود که برخی مستند شده و برخی هم مستند نشده بود.لذا وقتی در این مسیر بنا بر اصلاح سازی داشتیم، قطعا منافع برخی به خطر می افتاد که در پی آن واکنش هم نشان دادند. معیار ما هم قانون بود. بارها گفته بودم که من قاضی نیستم، اما بر اساس قانون عمل می کنیم. ما تابع نظر دستگاه های نظارتی بودیم.از طرفی برخی فکر می کردند که کارشان قائم به شخص است و کسی نمی تواند بچرخاند. ما هم نشان دادیم که برخی از مسئولیت ها قائم به شخص نیست. تغییراتی در انفورماتیک و بودجه داشتیم که به مذاق خیلی ها خوش نیامد. طبیعتا مسائل و واکنش هایی هم به همراه داشت.
ما شاخص هایی داریم که در همه زمینه های ورزشی رشد داشتیم. این را هم به استناد آمار اعلام می کنم. در خیلی شاخص ها نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشتیم. یعنی در سال ۱۴۰۱ رشد خوبی داشتیم.

شنیده هایی مطرح می شود که برخی از هیئت های ورزشی ممکن است دچار مشکلات مالی باشند، تایید می کنید؟
از همین رسانه اعلام می کنم که همه دستگاه های نظارتی از جمله وزارت اطلاعات، اداره بازرسی و دیوان محاسبات موشکافانه کار ما را بر اساس مسائل مالی ، اداری و اخلاقی بررسی کنند. اگر چه در برخی جاها صد درصد هم موفق نبوده ایم ،اما مشکلی در این زمینه نداریم.

خیلی ها معتقدند که مدیریت شما ضعیف بوده و همین مسئله باعث شده که وزیر حکم به برکناری بدهد، درست است؟
به نظرم فساد سازمان یافته ای در ورزش استان وجود دارد. متاسفانه فضایی ایجاد کردند که اداره کل ورزش و جوانان ضعیف کار کرده و گزارش آن را به تهران فرستاده اند.درباره ما نکات منفی را به وزارت ورزش منتقل کردند.

مدیران وزارت ورزش و جوانان از شما درباره این مسائل حاشیه ای سوالی نکردند؟
وزارتخانه پاسخ ما را نشنید.خواهش کردیم که پاسخ ما را هم بشنوید، اما با فشارعده ای و مطالبه عده دیگری بدون هماهنگی ما این مسائل در تهران صورت می گرفت ،اما به طور رسمی به من چیزی اعلام نکردند. حتی بدون هماهنگی بنده کارمندم را برای مصاحبه به تهران دعوت کردند.همه این ها سازمان یافته بود. البته از این اتفاق خوشحالم که الان آزاد شدم و به کارهای شخصی و زندگی ام می رسم، اما اگر نکته منفی مطرح می شود، باید دلیل آن را هم بشنوند.

به نظرتان دلیل برکناری شما چه بوده که وزیر ورزش این چنین حکم داده است؟
دلیل تغییر خودم را نمی دانم .کسی که حکم را صادر کرده باید جوابگو باشد. اگر بنا به تغییر بود، لااقل مرا در جریان می گذاشتند یا اگر حاشیه و مشکلی بود از من استعلام می گرفتند. الان حرف راست و غلط در فضای مجازی زیاد است، ولی مرا در جریان نگذاشتند. کسی نمی تواند بگوید که ما به لحاظ مالی و اخلاقی مشکل داشتیم. مدیریت نسبی است. اگر کسی بگوید در ورزش استان معجزه نشده، درست است. کسی نمی تواند در این زمان کم معجزه کند. اما بر اساس مستندات رو به جلو بودیم. اگر می گویند ما ضعف داریم اعلام کنند. تفکر ما
ریل گذاری بوده است.

حتی مدیران استانی هم در جریان این برکناری نبوده اند؟
توقع من از وزارت ورزش و جوانان و همچنین استانداری خراسان رضوی بیشتر از این بود.استاندار به من می گوید که در جریان این حکم نبوده است، ولی بعید است بدون هماهنگی استانداری این اتفاق صورت بگیرد. جای گلایه وجود دارد. با من هم کسی صحبت نکرده و دلایل شان را هم اعلام نکردند.

یکی از حاشیه های دوران مدیریت شما بحث انتخاب های جنجالی در هیئت های ورزشی یا داخل اداره کل بوده است، نظرتان دراین باره چیست؟
اگر تغییراتی در هیئت های ورزشی ایجاد شده برای این بود که مدت ریاست آن ها تمام شده و نیاز بود که سرپرست معرفی کنیم. در اداره کل ورزش وجوانان هم جابه جایی هایی صورت گرفته که علت داشته و می توانند از من سوال کنند. با کلی گویی نمی توان ایراد گرفت. با مستندات باید حرف زد. بعضی ها با منافع شان خیلی سازگار نبوده که کلی گویی می کنند و می گویند مدیریت من ضعیف بوده است.

این حواشی را از طرف یک شخص می دانید؟
نمی دانم . ولی تا حدودی می توانم حدس بزنم. تا جایی که می دانم یک فرد نبوده است.

افرادی به عنوان سرپرست معرفی شده اند که اصلا از جنس ورزشی نبودند و انتقادهایی به آن ها وارد است.
یک عده دنبال برخی اهداف و برنامه هایی بودند که به آن نرسیده و به حواشی دامن زده اند. اگر به کارم ایراد وارد است پس به فدراسیون ها و هیئت های سراسر کشور هم ایراد وارد است. ۱۰ -۲۰ سال قبل را مرور کنید، خیلی از افراد که وارد هیئت ها شدند، اصلا ورزشی نبودند.این نقد به مجموعه ورزش وارد است. الان خیلی ها انتقاد می کنند که چرا فلانی به عنوان سرپرست انتخاب شده است، ولی بقیه را نمی بینند که ورزشی نبودند، اما عهده دار هیئت ها شده اند. چرا به دیگران ایراد نمی گیرند. این قدر که روی عقیل رحمانی زوم کرده اند به دیگران نقد ندارند. قبل از ما کسانی آمدند که رئیس هیئت شدند در صورتی که از جنس ورزش نبوده اند. این دامن زدن به حاشیه های ورزشی است.حواشی بیشتر از اصل قضیه وجود داشت. بحث منافع افراد مطرح است.

این که وزیر ورزش مخالف شما بود و تمایل نداشت که به عنوان مدیر کل انتخاب شوید، درست است؟
این که سجادی وزیر ورزش و جوانان تفکر شان چه بود و چه کسی را برای استان می پسندیدند مشخص بود. اول افشین داوری را معرفی کرد. آن هم قبل از این که استاندار استان معرفی شود. نمی خواهم داوری را نقد کنم، اما مجموعه استان با حضور افشین داوری موافق نبودند،ولی بعد از این که من منصوب شدم مشکل خاصی با وزارت ورزش نداشتم.بارها سجادی حمایت خود را اعلام کرد.

حتی مراسم تودیع و معارفه شما هم برگزار نشده بود، دلیل بر مخالفت وزیر نبوده است؟
نه چنین موضوعی صحت ندارد و خودم خواستم که زودتر به کارهای ورزش استان بپردازم.

یا این که مدت سرپرستی شما طولانی شده بود و حکم با تاخیر ابلاغ شد، مشکلی در کار نبوده است؟
نه اصلا. در زمان سرپرستی برخی افراد حاشیه سازی کردند و در تاخیر ابلاغ حکم بنده هم برخی ها دخیل بوده اند.

الان حضور تاج فیروز به عنوان سرپرست هم به مشکل خورده است و نمی تواند در این جایگاه حضور داشته باشد، نظرتان چیست؟
آقای تاج فیروز را در حالی به تهران دعوت کردند که مجموعه آستان قدس رضوی را در جریان نگذاشتند. قبل از حکم سرپرستی نباید استعلام گرفته می شد. چرا با ورزش استان چنین کاری می کنند. حضور تاج فیروز هم به مشکلات اداری خورده و حالا دنبال فرد جدیدی هستند، اما آن چیزی که مشخص است این که من از عملکرد ۱۴ ماهه خود دفاع می کنم؛ اگر چه ورزش استان به آن جایگاه اصلی خود نرسیده است.

شنیده شده برخی درخواست کرده اند که شما دوباره برگردید به محل کارتان، این موضوع صحت دارد؟
نظرم این است که وزارت ورزش به هر دلیلی بنا به تغییر دارد باید عرف آن را رعایت می کرد که نشد.تحت تاثیر برخی حواشی قرار گرفتند که مشخص است. الان بسیاری از افراد درخواست دارند که برگردم، اما من برنمی گردم.کارم را در دانشگاه دارم و به کارهای شخصی خودم می رسم.

در بحث روابط عمومی ضعیف بودید و ارتباط ضعیفی با رسانه ها داشتید؟
این موضوع را قبول دارم که وجود داشته است.

آیا مسئولان ارشد استان هم درخواست برگشت شما را داشته اند؟
نه، مسئولان هنوز چیزی نگفته اند. برخی از روسای هیئت و شهرستان ها درخواست کرده اند که دوباره برگردم.

ولی خیلی ها معتقدند که ورزش هنوز به آن جایگاه اصلی نرسیده است؟
این که بگویم ورزش را به جایگاه اصلی رسانده ایم ، نه نبوده است، چرا که زمان بر است، ولی این را که ایراد و ضعف می گیرند باید مستند صحبت کنند. دلیل و منطق بیاورند. کارکردن در حوزه ورزش و جوانان ساده نیست. از ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ چه چیزی به ما تحویل داده اند. در همه زمینه ها مشخص است که چه وضعیتی را تحویل گرفته ایم.ما سال ۱۴۰۱ بودجه نزدیک به صفر داشتیم و با همین ظرفیت نیروی انسانی اداره کل را مدیریت کردیم.در این ۱۴ ماه نمره قبولی خوبی به خودم می دهم.