درآمد حاصل از صدور مجوز شکار در نیشابور هنوز واریز نشده است
درآمد حاصل از صدور مجوز شکار در نیشابور هنوز واریز نشده است
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نیشابور گفت: پارسال مجوز شکار برای هفت قوچ و آهو در مناطق حفاظت شده نیشابور صادر گردید که درآمد حاصل از آن هنوز به حساب این اداره واریز نشده است.


محمد مهدی نوربخش جمعه طی بازدید از منطقه حفاظت شده رئیسی به مناسبت هفته محیط زیست در جمع خبرنگاران افزود: پارسال از محل صدور چهار مجوز شکار برای منطقه حفاظت شده حیدری از طریق صندوق ملی محیط زیست مبلغ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به اداره محیط زیست نیشابور پرداخت شد که از این‌ محل پنج دستگاه موتورسیکلت و تجهیزات خریداری شد.
وی اظهار داشت: پس از یک ممنوعیت پنج ساله از سال ۹۷ صدور پروانه شکار شروع شد اما یکی از ابهامات آن میزان درآمد صندوق ملی محیط زیست از این محل است که شفاف سازی نشده و سهم اداره حفاظت محیط زیست نیشابور از آن معلوم نیست.
وی بیان کرد: شکارچیان دارای مجوز به دنبال شکار قوچ‌های سن بالا با شاخ‌های هرچه بزرگتر برای ثبت رکورد هستند که این قوچ‌ها به علت سن زیاد در سال‌های بعد یا خودشان می‌میرند یا شکار می‌شوند.


وی عنوان کرد: این شکارچیان با همراهی محیط‌بانان اقدام به شکار می‌کنند و صدور مجوز شکار محل درآمد مناسبی برای تامین نیازمندیهای اداره محیط زیست است.
وی افزود: پارسال ۳۵ شکارچی غیر مجاز شناسائی و به مراجع قضایی معرفی شد و در این رابطه چهار قبضه سلاح ضبط گردید.
وی خاطرنشان کرد: کل مناطق زیر نظر این اداره شامل پناه گاههای حیات وحش، مناطق حفاظت شده و آثار طبیعی ملی بوسیله ۱۲ نفر محیط‌بان اداره می‌شود و در این حوزه با کمبود جدی نیرو و تجهیزات روبرو هستیم.
وی تصریح کرد: بر اساس استاندارد جهانی به ازای هر یک‌هزار هکتار منطقه حفاظت شده نیازمند یک محیط‌بان هستیم و بر اساس شاخص سازمانی ۳۴ نفر نیروی دیگر نیاز داریم به همین‌خاطر برای کنترل دقیق مناطق حفاظت شده نیازمند حداقل ۲عدد پهباد هستیم.
وی یادآور شد: پارسال میزان اعتبار عمرانی این مبلغ ۲میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال بود که ۸۷درصد ان تخصیص یافت و امسال هم میزان اعتباری که در نظر گرفته شده ۲میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال است.


وی اظهار داشت: طی ۲سال اخیر به دلیل افزایش بارندگی ها و مساعد شدن مراتع مجوزهای منابع طبیعی برای دامداران بیشتر شد و این دامداران که بیشتر به صورت سنتی به دامداری می‌پردازند همزمان با فصل زاد و ولد آهوها موجب ایجاد چالش‌ها و مشکلات متعددی به خصوص در بخش میان جلگه نیشابور شده‌اند.
وی بیان‌کرد: اداره منابع طبیعی بابت برای هر راس گوسفند در اراضی منابع ملی مبلغی جهت صدور مجوز چرا دریافت می‌کند اما هرکدام از این‌گله‌ها حداقل دارای ۲سگ است و بره‌های این آهوها گاهی اوقات توسط این سگ‌ها و چوپانان شکار می‌گردند.
وی با اشاره به اینکه تعارض میان اداره محیط زیست و منابع طبیعی نیشابور موجب خسارات جبران ناپذیر می‌شود خاطرنشان کرد: پارسال ۱۰ فقره پرونده چرای غیر مجاز و دام مازاد بر پروانه تشکیل شد و بایستی با همکاری اداره منابع طبیعی و کشاورزان با مشخص کردن محدوده چرای دام‌ها در زمان‌های مشخص از حجم این مشکلات کاسته می‌شود.


طی این برنامه از خبرنگاران فعال در حوزه محیط زیست تقدیر و چند بهله شاه بوف و جغد شاخدار که توسط حامیان محیط زیست تیمار شده بودند آزادسازی شدند.
اداره محیط زیست نیشابور منطقه حفاظت شده رئیسی به وسعت هفت هزار و ۱۲۴ هکتار، پناهگاه حیات وحش حیدری به وسعت ۴۶ هزار و ۳۵۰ هکتار و اثر طبیعی ملی قلل بینالود را زیر پوشش دارد.
در این مناطق ۲۰ گونه پستاندار، ۳۵ خزنده، ۱۱۵ پرنده و یکصد گونه گیاهی شناسایی شده و طی سه سال گذشته ۳۱ گونه شامل کاراکال، پلنگ، سیاه ‌گوش ثبت شده است.
بر اساس آخرین سرشماری جمعیت آهوهای منطقه حفاظت شده رئیسی یک هزار و ۲۰۰ راس می‌باشد.
۲۰ درصد از مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوب زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد و مساحت زیستگاههای این استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.
خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط بان در اختیار دارد.
خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.