دختران نوجوان نیشابور پدیده جدید بسکتبال کشور
دختران نوجوان نیشابور پدیده جدید بسکتبال کشور
در ماه پایانی سال 1400 خبرهای دختران بسکتبالیست را که دنبال میکردی تلاش مجدانه این دختران سختکوش شیرینی پیروزی های انان را برایت صدچندان میکرد. با افزایش سطح آگاهی دختران و خانواده ورزش در رشته های مختلف کم کم به سوی حرفه ای شدن حرکت می کند و نوید روزهای بهتری برای دختران ایران زمین می دهد. رقابت های بسکتبال لیگ دسته اول بانوان کشور امسال با حضور نماینده نیشابور رنگ و بوی دیگری داشت و این تیم در اولین سال حضور خود تا آستانه حضور در لیگ برتر نیز پیش رفت اما در گام آخر با اختلاف اندک از ذوب اصفهان شکست خورد و از رسیدن به لیگ‌برتر بازماند. به بهانه برگزاری مسابقات و بازی های دختران بسکتبالیست نیشابور با سرمربی این تیم قدرتمند ربابه محمودی و مربی تیم محبوبه سلیمانیان به گفتگو نشستیم.

در ابتدا می خواهم درباره خانه بسکتبال نیشابور بر ای خوانندگان خاتون شرق توضیحاتی داشته باشند.
خانه بسکتبال نیشابور امسال زیر نظر هیات بسکتبال نیشابور در مسابقات لیگ دسته یک بانوان کشور شرکت کرد. نکته بارز این تیم این بود که تمام بازیکنان این تیم را دانش آموزان متوسطه دوم و متوسطه اول تشکیل دادند که اکثریت آن ها در مدارس وکیلی ۲۲ و وکیلی ۳ مشغول به تحصیل هستند.
از چه زمانی فعالیت حرفه ایتان را شروع کردید؟
از سال ۱۳۹۵ با حضور در لیگ نوجوانان کشور شروع به فعالیت حرفه ای کردیم.
تاکنون چند بازیکن توانستند به اردوی تیم ملی دعوت شوند؟
از تیم خانه بسکتبال نیشابور خانم مهلا عابدی، مهسا کرانی، سمیه سادات حسینی توانستند به عضویت تیم ملی مهارت های فردی زیر ۱۶ سال در آیند.
در ادامه از افتخارات تیم خانه بسکتبال برایمان بگویید؟
کسب عنوان قهرمانی لیگ نوجوانان در سال ۱۳۹۷ و و کسب عنوان قهرمانی در لیگ دسته دو بانوان کشور از عنوانین مهمی بوده که طی این مدت کم‌به دست آورده ایم.
یک سوال اساسی درباره پذیرش خانواده که آیا در ذهن خانواده ورزش و بسکتبال به عنوان یه ورزش حرفه ای شکل گرفته یا هنوز برایشان جنبه تفریحی و سرگرمی دارد؟
خانواده بازیکنان ما از فعالیت ورزشی دختران خود استقبال خوبی بعمل آوردندو کمک های شایانی در این راه به دختران خود و همچنین ما انجام دادند.
مورد خاصی داشتید که دختر علاقه مند و البته مستعد به فعالیت حرفه ای بسکتبال باشد و خانواده ش اجازه به دنبال کردن بسکتبال را نداده باشند و آیا در جهت راضی کردن خانواده قدمی برداشته اید؟
بله چندین مورد بوده که دختران بسیار علاقه داشته ولی پدر و مادر اجازه فعالیت ورزشی به دخترشان نمی دادند،که با صحبت و مشورت دادن و آگاه ساختن آنها از فواید فعالیت در رشته بسکتبال در نهایت خانواده ها هم علاقمند شده اند.
آیا طی مدت فعالیت حرفه ایتان با این صحبت زنانه و مردانه بودن ورزش مواجه شدید؟
البته در کشور ما ورزش کردن برای مردان و پسران بسیار راحت تر است، چرا که امکانات بیشتری برای آنها مهیاست و هنوز ورزش بانوان در اکثر خانواده ها جا نیوفتاده و به ورزش بانوان و دختران اهمیت نمی دهند.
از حامیان اصلیتان برایمان بگویید.
حامیان اصلی تیم ما هیات بسکتبال نیشابور و در راس آن ریاست هیئت جناب آقای مهندس امیر نیکجو، دبیر محترم هیات آقای ناصر مسیح آبادی و نائب ریس محترم بانوان هیات سرکار خانم توسلی هستند.
در این مدت چه مشکلاتی را پررنگ تر دیده اید که با مرتفع کردن انها شرایط بسکتبال دختران نیشابور بهتر می شود؟
از مهمترین مشکلات ما نداشتن سالن اختصاصی بسکتبال با کفپوش پارکت است. چرا که تمرین در زمین با کف پوش معمولی و بازی در زمین با کف پوش پارکت مشکلات زیادی برای بازیکنان ایجاد می کند.
مربی و سرمربی تیم بسکتبال دختران نیشابور یک خاطره تلخ طی این سال ها برایم می گویند؟ عدم راهیابی به سوپر لیگ بسکتبال بانوان کشور در هفته گذشته و درادامه یک خاطره شیرین که هر زمان یدر ذهنتان تداعی می شود لبخند به لبانتان می نشاند؟
خانم ها سلیمانیان و محمودی در حالی که بر لبانشان لبخندی می نشینند همزمان می گویند قهرمانی تیم بانوان خانه بسکتبال کشور در زمین تیم ذوب آهن اصفهان در سال ۱۴۰۰
مسابقات امسال چگونه بود؟ چه شد که تیم از صعود به لیگ برتر بازماند؟
مسابقات لیگ دسته ی یک امسال با حضور ۲۰ تیم آغاز شد و سطح مسابقات بسیار بالا بود و بیشتر مسابقات از حساسیت ویژه ای برخوردار بود
یکی از دلایل باخت تیم ما به تیم ذوب آهن اصفهان سن کم و عدم تجربه ی کافی بازیکنانمان بود امسال تیم ذوب آهن اصفهان چند بازیکن باتجربه را به ترکیب خود اضافه کرده بود که این نفرات سالهای قبل با تیم نامی نو اصفهان در لیگ برتر کشور شرکت کرده بودند. همچنین در مسابقه ی دوم ما باتیم ذوب آهن که بانتیجه ی ۴۸بر۴۹به سود ذوب آهن به پایان رسید داور اصفهانی که یکی از داوران این مسابقه بود با چند سوت اشتباه نتیجه را به سود تیم ذوب آهن عوض کرد. مسافت طولانی سنندج که محل برگزاری مسابقات بود و ساعت برگزاری مسابقات بعداز افطار از دلایل دیگر باخت تیم خوب ما به ذوب آهن اصفهان می تواند باشد. برنامه ی ما برای سال آینده این است که با تمرینات مستمرو آمادگی بیشتر در لیگ دسته ی یک بسکتبال بانوان شرکت خواهیم کرد انشالله که سال آینده بتوانیم سهمیه ی ورود به سوپر لیگ بسکتبال بانوان را کسب کنیم
و در پایان از رسالت خودمان به عنوان رسانه می پرسم که برای رونق ورزش می توانیم چیکار کنیم؟
رسانه ها بال های توانمند اگاهی دادن به جامعه هستند، شما می توانید فعالیت های ورزشی به خصوص در حیطه بانوان که چنین افتخاراتی برای شهرمان کسب می کنند را انعکاس داده و باعث دلگرمی ما در ادامه راه شوید.
با تشکر از وقتی که در اختیارمان قرار دادید و با ارزوی درخشش دختران قدرتمند و توانمند نیشابور بزرگ ما هم از شما و خوانندگان خاتون شرق تشکر میکنیم و امیدواریم مانند گذشته حامی ما باشید.