داروی سقط جنین در نیشابور فراوان است
داروی سقط جنین در نیشابور فراوان است
حجت‌الاسلام مجید سماواتی رییس سازمان تبلیغات اسلامی نیشابور گفت: در نیشابور داروهای سقط جنین در داروخانه‌ها و عطاری‌های سطح شهرستان فراوان است و از دادستان می‌خواهیم به این‌موضوع توجه ویژه داشته باشد.

وی گفت: باید در بحث جوانی جمعیت و سقط جنین صفر تا صد آن را مدنظر قرار دهیم و پس از زمانی که بچه به دنیا می‌آید و برای هزینه‌هایش و تربیت او برنامه داشته باشیم و در این حوزه برنامه ۳۱۳ با همکاری کمیته امداد در سطح کشور راه‌اندازی شده و برای خانواده‌ها برنامه آموزش رایگان برگزار می شود و طلبه‌ها به خانه اشخاص متقاضی می‌روند و کمبودها و مشکلات آنان را بررسی و با کمک خیرین رفع می‌کنند.
وی اظهار کرد: در نیشابور مدرسه حفظ شبانه‌روی قرآن‌ کریم با ظرفیت ۵۰ نفر با همکاری اوقاف راه اندازی شده و اشخاص با شرکت در این دوره‌ها طی ۲سال حافظ کل قرآن می‌شوند همچنین دوره‌های آموزش تخصصی قرآن کریم برای پرسنل نیروی انتظامی هم برگزار می‌شود و مدارک صادر از سوی سازمان دارالقرآن کشور با مدارک دانشگاهی برابری می‌کند و تا سطح دکتری این مدارک صادر می‌شود و آخرین مورد در نیشابور یک نوجوان ۱۲ ساله بود که مدرک معادل لیسانس دریافت کرد.
وی افزود: در این‌ بخش ۱۱ کانون فعال در نیشابور وجود دارد و در چند ماه اخیر چهار کانون دیگر هم راه اندازی شده و آخرین کانون با نام “نفس” در نیشابور فعالیت خود را شروع کرده و یکی از حوزه های فعالیت آن جلوگیری از سقط جنین است و آخرین بار از سقط جنین یک جفت ۲قلو جلوگیری کرد و با توجه به جوانی جمعیت این مسئله مهمی است.
وی با اشاره به اینکه تمام سیاست‌های ما از دفتر رهبری ابلاغ می‌شود گفت: پیش از این ما نمی‌توانستیم به مدارس ورود کنیم و نظام آموزش‌وپرورش هشت سال دست ما نبوده و به این سیستم و نحوه پذیرش معلم نقد داریم. در برخی مدارس می‌بینیم که برای ۱۳ آبان از دانش‌آموزان دعوت نمی‌شود و باید از آقای کلیدری رئیس آموزش‌وپرورش نیشابور دلیل آن پرسیده شود. چرا دانش‌آموزان رغبتی برای یادگیری قرآن ندارند؟ برای دانش‌آموز معلمش الگو است و امروز سطح اجتماعی و آگاهی دانش‌آموزان‌ بالا رفته و ما آمادگی داریم‌ معلمان را در برابر همه سوالات درباره نظام توجیه کنیم. علت مطرح شدن این سوالات از طرف دانش‌آموزان عدم‌توجه والدین و معلمان بوده و وظیفه ما ارتقای سطح اجتماعی دانش‌آموزان است و باید بگذاریم هر سوالی که می‌خواهند مطرح کنند و ما وظیفه داریم توجیهشان‌ کنیم تا قانع شوند.
وی اظهار کرد: فضای دانش‌آموزی و دانشگاهی فضای اقناعی است و اگر توجیه نشوند گستاخ خواهند شد و باید با دلیل و سند و نه از روی تعصب صحبت کنیم و ما می‌گوئیم در مدارس تریبون آزاد بگذارند و ما اگر بخواهیم در حوزه مفاهیم دینی کار کنیم باید به فرآیند خانواده، مسجد و مدرسه توجه کنیم و در نخستین گام باید خانواده‌ها و در قدم بعدی مساجد و مدارس باید توانمند شوند.
وی افزود: در مدارس این فرصت به روحانیان و طلبه‌ها برای اینکه به اندازه کافی صحبت کنند داده نمی‌شد تا به عنوان الگو قرار بگیرند و در مساجد هم باید به امامان جماعت مدیریت مسجدداری آموزش داده شود تا بتوانند جوانان را جذب کنند و نمونه های زیادی مانند هیات شاهزاده قاسم نیشابور داریم که توانسته‌اند طیف گسترده ای از جوانان و قشرهای مختلف را جلب کنند.
وی گفت: باید جذب کودکان و نوجوانان در مدارس و مساجد توسط روحانیان به صورت یک فرایند بلند مدت تعریف شود و مقطعی نباشد و این آمادگی را برای خبرنگاران نیشابور هم داریم که جلسات آموزشی بگذاریم و به همه سوالات پاسخ بدهیم و باید در مدارس بستر تخلیه هیجان دانش‌آموزان با برگزاری اردو و برنامه‌های تفریحی فراهم شود و در موضوع برگزاری کنسرت ما با اختصاص بلیط به برخی سازمان‌ها و ادارات موافق نیستیم و باید همه بلیط‌ها به عموم مردم اختصاص پیدا کند.
وی تصریح کرد: برای برگزاری کنسرت قرار بود آقای اشرف‌زاده دعوت شود و من مطالبه جدی هم داشتم با رعایت قوانین این کار برای افزایش نشاط اجتماعی در سطح شهر ایجاد شود و این‌ کار در نیشابور اشکالی ندارد و حتی از اعضای شورای شهر مشهد برای گرفتن بلیط با من‌ تماس می‌گرفتند و خوشبختانه نماینده دادستان هم‌ نگاه بازی در این حوزه داشت اما علت اصلی لغو مجوز برخی از کنسرت‌ها به خاطر عدم تایید مکان آن بوده و ما باید جرات پیدا کنیم و من حاضرم در وسط همین شهر با همین وضعیت تریبون آزاد برگزار کنم.

با فیلتر کردن فضای مجازی برای عموم‌ مردم‌ موافق هستم

رییس سازمان تبلیغات اسلامی نیشابور گفت: در فضای مجازی ۱۰درصد از مخاطبان همراه و ۱۰ درصد مخالف و ۸۰درصد بی‌طرف هستند و مسئولان به آن اندازه که باید به این فضا اهمیت نمی‌دهند و من‌ با فیلتر کردن فضای مجازی برای عموم‌ مردم‌ موافق هستم.
وی افزود: در فضای مجازی ضعیف هستیم زیرا بلد نیستیم و زمانی که توانستیم جامعه را به سطح مناسبی از رشد برسانیم می‌توانیم اینترنت را باز کنیم و من تعبیرم از فیلتر این است که هنوز نیروهای ما قدرت مبارزه در فضای مجازی را ندارد و با پوستر و بنر و این نوع تبلیغات تنها پنچ درصد از مخاطبان تحت پوشش قرار می‌گیرد و اعتقاد ما حل کردن مشکلات به طور ریشه‌ای است و باید از کسانی که به خاطر فیلتر شدن فضای مجازی کسب‌وکارشان دچار ضرر و لطمه‌ شده‌اند حمایت شود.
وی گفت: اخیرا در نیشابور در بخش اتحاد و وحدت برای جذب بودجه های اداری بسیار خوب عمل شده و آموزش پرورش، اوقاف، اداره ارشاد و دانشگاه علوم‌پزشکی همکاری خوبی با سازمان تبلیغات اسلامی دارند و البته شهرداری نیشابور هم بودجه خوبی در حوزه فرهنگی دارد و هرچقدر از آن بماند در پایان سال برگشت می‌خورد.

چیزی به نام حجاب اجباری نداریم

حجت‌الاسلام مجید سماواتی رییس سازمان تبلیغات اسلامی نیشابور گفت: ما چیزی به نام حجاب اجباری نداریم اما طبق قانون پوشش اجباری داریم و سازمان تبلیغات اسلامی هم درگیر احزاب سیاسی نشده و نخواهد شد و مطالبه‌گری به طور جدی در دستور کار ما قرار دارد.
وی با بیان اینکه من از نمایندگان نیشابور گله دارم گفت: آقای ارکانی که از جبهه انقلاب آمده تاکنون یک‌بار به سازمان تبلیغات اسلامی نیامده است و در هیچ کدام از برنامه های ما شرکت نکرده و در فضای برنامه ۱۳ آبان هم نبود و تاکنون در حوزه فرهنگ‌ی هیچ مطالبه‌ای از من نداشته است.
وی گفت: از خانم‌ چنارانی تشکر می‌کنم و تاکنون ایشان سه بار به سازمان تبلیغات اسلامی‌نیشابور آمده و از من مطالبه داشته است و یکبار ساعت ۶صبح با من تماس گرفت و گفت الان جلو اداره تبلیغات هستم و من خجالت کشیدم و حضور و مطالبه ایشان در حوزه فرهنگی قابل تقدیر است اما هیچ‌کدام از نمایندگان‌ ما در زمینه جذب بودجه برای سازمان تبلیغات اقدامی نکرده‌اند و خانم چنارانی قرار است یک میلیارد تومان بودجه فرهنگی برای نیشابور جذب کنند.

۵۰۰مداح در نیشابور فعال هستند

وی خاطرنشان کرد: ۵۰۰نفر مداح در نیشابور داریم و از ۵۰۰ هیات مذهبی حدود ۳۰۰ هیات به طور رسمی در سامانه طوبی ثبت شده و باید به جوان‌سازی هیات‌های مذهبی به صورت ویژه توجه شود و در نیشابور ۲۰۰زن فرهیخته که در حوزه های گوناگون فعالیت دارند شناسایی شده و قرار است از ۱۰نفر از این زنان تقدیر شود.
وی افزود: تلاش می‌کنیم از بهترین نیروها در محروم‌ترین مناطق استفاده کنیم و یکی از نخبه‌های حوزه علمیه قم را به ده‌حسینی فرستاده‌ایم تا به مشکلات آنجا رسیدگی کند و در کنار هر امام جماعت هم یک معین‌ مسجد گذاشته‌ایم تا بر اساس نیاز جامعه مخاطب برنامه‌های مناسب تدوین و اجرا کند.
وی اظهار کرد: حدود ۳۰۰ نفر مبلغ زن در نیشابور بزرگ داریم که از این تعداد ۵۰نفر فعال هستند و ۳۰نفر آنها در سطح مدارس فعالیت دارند و ۲۰۰ مبلغ آقا در نیشابور داریم که از این تعداد ۱۲۰ نفر در سطح شهرستان و مابقی در سطح روستا‌ها فعالیت دارند.
وی افزود: سازمان‌تبلیغات اسلامی نیشابور با این حجم فعالیت پنج نفر پرسنل دارد و از ۴۰۰ روستای نیشابور ۸۰ روستا تحت پوشش است درحالیکه برخی از روستاها خانه عالم برای اسکان طلبه‌ها ندارد و به خاطر اینکه ورودی حوزه علمیه کم است با کمبود روحانی و مبلغ روبرو هستیم.
وی گفت: سازمان تبلیغات در بخش طلاق برای خانواده‌ها کارگاه‌های رایگان برگزار می‌کند و این سازمان آمادگی دارد در قالب کانون در حوزه ارایه مشاوره برای همسریابی ورود کند و برای دریافت مجوز باید افراد شرایط لازم و کافی را داشته باشد.