خانه جوان نیشابور آغاز به کار کرد
خانه جوان نیشابور آغاز به کار کرد
شامگاه چهارشنبه آئین آغاز به کار خانه جوان نیشابور با حضور سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی، امام جمعه و جمعی از اعضای شورای این شهر برگزار شد.

زودتر از موعد مقرر به اهدافمان در افق ۱۴۰۰ رسیدیم


رئیس اداره ورزش و جوانان نیشابور در این مراسم گفت: برای افق ۱۴۰۰ آغاز فعالیت هفت سمن توسط جوانان نیشابور در قالب خانه جوان تعریف شده بود که امروز پیش از موعد به این هدف رسیده‌ایم.

محسن کاوه آهنگر گفت: هدف از آغاز به کار خانه جوان نیشابور پیش از تکمیل ساختمان آن این است که فعالیت‌ها این سمن‌ها سریع‌تر شکل بگیرد و برای تکمیل خانه جوان نیشابور حدود ۱۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است و تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی اظهار داشت: خانه جوان محلی برای تبادل افکار و عقاید جوانان است و برخی کارها توسط جوانان به قدری خوب انجام می‌شود که مایه فخر و مباهات است.

۹۷ سمن توسط جوانان خراسان رضوی ثبت شده است

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی گفت: ۹۷ سمن  توسط جوانان این استان ثبت و در حوزه‌های مختلف ورزش، فضای مجازی، آسیب‌های اجتماعی و کارآفرینی و ۱۵ مرکز مشاوره ازدواج تحت نظارت این اداره‌ فعالیت دارند.

اسماعیل حاجی آبادی افزود: پس از ادغام سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی توجه به حوزه جوانان کمتر شده بود ولی در چند سال اخیر شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه بوده‌ایم و طرح سرباز امریه یکی از این اتفاقات خوب است که از این طریق سربازان می‌توانند ۶ ماه آخر را در سازمان‌های مردم نهاد سپری کرده و مهارت آفرینی و مهارت آموزی کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بیشتر اعتبارات به حوزه ورزش و کمتر به بخش اشتغال‌زایی جوانان اختصاص می‌یافت اظهار داشت: پارسال ۷۰ میلیارد ریال برای اشتغالزایی جوانان استان در نظر گرفته شد که از این میزان ۵۰ میلیارد ریال جذب شد و هفته گذشته هم طی تفاهم نامه‌ای که با صندوق کارآفرینی امضا شد ۲۰ میلیارد ریال اعتبار کارآفرینی برای جوانان به این استان اختصاص یافت.

وی بیان کرد: از این محل هر سمن و جوان زیر ۳۵ سال که طرح قابل اجرایی ارایه کند می‌تواند تا سقف سه میلیارد ریال تسهیلات دریافت کند و طی تفاهم‌نامه وزارت کشور با وزارت ورزش و جوانان  به هر یک از سمن‌ها هم شناسه ملی اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه احداث خانه جوان طرقبه در دست مطالعه می‌باشد عنوان کرد: تعداد ۶ خانه جوان در شهرهای نیشابور، تربت‌جام، تربت حیدریه، سبزوار، قوچان و گناباد در حال احداث است که حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند ولی به دلیل شیوع کرونا با تاخیر مواجه شد.

وی خاطرنشان کرد: آغاز به کار خانه جوان نیشابور پیش از تکمیل ساختمان این خانه که به دلیل شیوع کرونا به تاخیر افتاد طرح ابتکاری و بسیار خوبی است که موجب سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌های خلاقانه سمن‌های این شهرستان می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه در برخی شاخصه‌ها نیشابور از مرکز استان هم جلوتر است یادآور شد: با هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی اگر قرار است اتفاق خوبی رقم بخورد باید با حضور جوانان و از طریق همین سمن‌ها باشد تا موجب رشد و تعالی جامعه شود.

وی تصریح کرد: جوانان و سازمان‌های مردم نهاد بازوهای اجرایی توانمندی برای دستگاههای اجرایی هستند و خروجی جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان‌ها در شناسایی و رفع مشکلات جوانان مانند اشتغال و آسیب‌های اجتماعی بسیار موثر است و در این چارچوب با شناسایی نخبگان جوان استان اتاق فکری تشکیل می‌گردد که یاری رسان ما را در حل مشکلات هستند.

امام جمعه نیشابور گفت: خانه جوان یکی از محورها و مقاصدی است که بسیار ارزشمند است.

حجت‌الاسلام سیدقاسم یعقوبی افزود:این حرکت نیازمند پشتیبانی است تا در راستای اهداف انقلاب و عظمت کشور در همه بخش‌های علمی، فرهنگی و ورزشی توانایی هایشان را به منصه ظهور برسانند.


روحیه جهادی شاخصه بارز جوانان نیشابور است


ابوالفضل عمارلو دبیر سمن کارآفرینان قلمدان‌های مرصع و نماینده سمن‌های جوانان نیشابور در این مراسم گفت: سمن‌ها بازوان توانمند اجرایی ادارات هستند که لازمه آن روحیه جهادی است که شاخصه بارز جوانان نیشابور است و از طریق همین روحیه است که می‌توانیم شهری پویا داشته باشیم.

عمارلو بیان کرد: آغاز به کار خانه جوان نیشابور در هفته دفاع مقدس اتفاق مبارکی است و جای برنامه ها و بزرگداشت‌های این مناسبت برای جوانان در این هفته خالی است.

این فعال اجتماعی افزود: امروز جای جوانان در مناصب مدیریتی بسیاری از سازمان‌ها خالی است که یادآور همان روایت معروف است که جنگ تحمیلی را با ۲۰ ساله ها بردیم و جنگ اقتصادی را با ۶۰ ساله‌ها باختیم.

وی ادامه داد: فعالیت مدنی جوانان میتواند بسیاری از مشکلات جوانان  را حل کند و خانه جوان بستر مناسبی برای این فعالیت‌ها است ولی اگه قرار باشد اشخاص سالخورده امور جوانان را به دست بگیرند مانند این است که معاونت امور زنان ریاست جمهوری به یک مرد سپرده شود.