خاتون‌شرق؛ تنها نشریه استانی با چاپ مستمر و منظم هفتگی
خاتون‌شرق؛ تنها نشریه استانی با چاپ مستمر و منظم هفتگی
خاتون شرق - سخن از افزایش قیمت‌های چاپ و کاغذ و هزینه‌های سربار نشریات کاغذی صحبت امروز و دیروز نیست و تکرار آن جز سردرد و تلخ کردن کام خوانندگان در آستانه عید نوروز فایده‌ای ندارد.

شورای سیاست‌گذاری خاتون شرق

سخن از افزایش قیمت‌های چاپ و کاغذ و هزینه‌های سربار نشریات کاغذی صحبت امروز و دیروز نیست و تکرار آن جز سردرد و تلخ کردن کام خوانندگان در آستانه عید نوروز فایده‌ای ندارد.

اما با همه اینها سوختیم و ساختیم و با وجود همه بی‌مهری‌ها و چشم‌تنگی‌ها با دلگرمی‌های شما عزیزان سعی کردیم هرهفته چهارشنبه‌ها به طور مستمر و منظم خاتون‌شرق را بر پیشخوان مطبوعات به دست شما خوانندگان پیگیر برسانیم و حاصل همه این تلاش‌ها ۴۸شماره‌ای بود که امسال تقدیم حضور شما شد و با این شماره دفتر امسال هم بسته می‌شود.

ناگفته پیداست تولید محتوا در این وانفسای اوضاع و احوال نشریات کاغذی که هرکسی از پیر و جوان و کودک و نوجوان سری در گوشی‌های هوشمند دارد خوب نیست و به چشم خودم دیدم و با گوش خودم شنیدم و شاهد بودم در یکی از روزهای آماده‌سازی و تحویل نشریه در چاپخانه جوانکی که برای گرفتن کارت تبریک آمده بود با تعجب پرسید مگر هنوز هم‌ چاپ می‌شود؟ مگر کسی هم می‌خواند؟

بی‌تفاوتی مسئولان را هم به اقبال رو به کاهش مخاطبان بیفزائید تا وضعیت نشریات کاغذی را بهتر درک کنید.

همین چند وقت پیش خبر رسید روزنامه آفتاب یزد هم تعطیل شد. مدیرمسئولش گفته بود با وجود هشدارها و گزارش‌هایی که برای مدیران و وزیران فرستادیم پاسخی دریافت نکردیم یعنی موثر نبودیم. بنابراین تصمیم گرفتیم روزنامه آفتاب یزد را تعطیل کنیم تا شرمنده مردم و شهدا در آن دنیا نباشیم.

با این همه سختی و مرهرت بی‌اعتنایی وزرا و وکلای عاشق ملت و تشنه خدمت را کجای دلمان بگذاریم.

نشریات کاغذی به هر ترتیب با غول گرانی و تورم دست و پنجه نرم کنند و صورت خودشان را با سیلی سرخ نگه دارند اما وقتی بی‌توجهی مسئولان هم به استقبال سرد مخاطب اضافه شود مانند جنسی بنجلی می‌شود که خریدار ندارد و باید گوشه مغازه یا ته انبار خاک بخورد و این یعنی مرگ نشریه، مرگ رسانه.

در کتاب آزادی مجسمه نوشته زنده‌یاد ندوشن که امسال پیکرش در خاک نیشابور آرام‌گرفت و جا دارد همین‌جا در آستانه نوروز از او یاد کنیم، جایی در همین‌ کتاب از خاطرات او در یکی از سفرهای بیشمارش به ینگه دنیا خواندم شعاری در میان رسانه‌های آنجا مشهور است با این عنوان «یا منتشر کن یا نابود شو» و این همان بلایی است که به تدریج بر سر نشریات کاغذی ما می‌آید.

به هر ترتیب وقتی یک نشریه از پس هزینه‌هایش برنیاید چاره‌ای جز تعطیل کردن ندارد. اصولا اقتصاد رسانه مقوله عجیبی است و در کشور ما با وجود تحریم‌های ظالمانه عجیب و غریب‌تر هم شده است.

به یاد دارم در روزگاری که وزارت فخیمه ارشاد به نشریات کاغذ سهیمه‌ای مرحمت می‌کرد در یکی از این تخصیص‌ها که قرعه فال به نام خاتون‌شرق خورده بود و مقداری کاغذ قرار بود تحویل بگیریم و از شما چه پنهان بسیار هم شادمان بودیم شخصی از تهران تماس گرفت که آیا می‌دانید این کاغذها در اصلاح رولی است و به کار شما نمی‌آید.

جهت اطلاع خوانندگان منظور از کاغذ رولی همین کاغذ روزنامه‌هایی مانند خراسان و اطلاعات و کیهان است که برای پاک کردن شیشه هم بسیار کارآمد است و طبق آخرین قیمت بازار، باطله آن کیلویی ۶۰هزار تومان نزدیک عید به فروش می‌رسد.

خلاصه آن شخص شخیص که این مشکل را به ما اطلاع داد خودش هم هز قضا آجیل مشکل‌گشا در مشتش بود و شماره تماس شخصی را داد که به قیمتی عادلانه! این‌کاغذها را از ما بخرد.

یعنی در همین سهمیه ناچیز کاغذی که ارشاد به نشریات می‌داد یک حلقه عظیم و سازماندهی شده فساد به وجود آمده بود.

امیدوارم متوجه عرض بنده از مقوله اقتصاد عجیب رسانه در کشورمان شده باشید.

با این وضعیت روشن نگه داشتن چراغ نشریات حرفه‌ای هرروز سخت‌تر از دیروز می‌شود و باید به عرض برسانیم حتی اگر بهای تک نسخه خاتون‌شرق به ۲برابر افزایش پیدا کند و اگر در خوشبینانه‌ترین حالت همه نسخه‌های یک شماره فروخته شود باز هم کفاف هزینه‌های چاپخانه و کاغذ را نمی‌کند.

البته ما هم‌بیکار ننشستیم و تلاش کردیم به هر وسیله ممکن توجه و اقبال مخاطبان را با استفاده از ظرفیت فضای مجازی جلب کنیم.

هفته‌نامه خاتون‌شرق از همان آذر ماه ۹سال قبل که برای نخستین بار منتشر شد و هنوز خبری از شبکه‌های اجتماعی با این گستردگی و تعداد نبود نخستین کانال رسمی اطلاع‌رسانی شهرستان نیشابور را در شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام ایجاد کرد و در ادامه با طرح‌های مبتکرانه مانند پخش مستقیم جلسات شورای شهر نیشابور که برای نخستین بار در کشور انجام‌ شد همواره پیشتاز بود و امروز تبدیل به مرجع اصلی اطلاع‌رسانی در سطح نیشابور بزرگ شده است.

 

امروز وب سایت رسمی خاتون‌شرق نیز تنها وب‌سایت فعال یک رسانه رسمی است که اخبار نیشابور را پوشش می‌دهد و در حال حاضر خاتون‌شرق تنها نشریه و هفته‌نامه نیشابور بزرگ است که دارای مجوز پایگاه خبری است تا بدین‌ترتیب فعالیت خاتون‌شرق در شبکه فضای مجازی با قوت بیشتری ادامه پیدا کند.

البته به نظر می‌رسد در نیشابور وضعیت نشریات کاغذی از لحاظ استقبال خوانندگان نسبت به سایر شهرستان‌ها و استان‌ها بهتر است و شاهد این‌مدعا پیام‌های مهرآمیزی است که هرهفته می‌رسد و با پیشنهادات و انتقادات خود ما را امیدوار و دلگرم به ادامه راه می‌کنند.

به خود می‌بالیم که در ابرشهر فرهنگ‌پرور نیشابور و در میان انسان‌های فرهنگ‌دوست زیست می‌کنیم و این از خوش اقبالی ما است و با این پشتوانه خاتون‌شرق مصمم‌تر از گذشته می‌کوشد پیگیر مطالبات و خواسته‌های شهروندان و صدای آنان باشد.

سالی که گذشت با همه فرازها و فرودهایش سرشار از درس‌ها و تجربیات عبرت‌آموز بود و نشان داد هرگاه اراده کنیم به قطع و یقین‌ می‌توانیم؛ چنانکه سال گذشته بدون حتی یک‌ هفته تاخیر و فوتی هرهفته مهمان خانه‌های شما بودیم و این جز با حمایت‌های شما ممکن نبود.

در سال جدید از طرف خاتون‌شرق برای همه شما عزیزان سالی خوش و سرشار از زیبایی آرزومندیم و همچنان چشم انتظار پیام‌های محبت‌آمیز شما هستیم.

سال نو مبارک