حمایت از دانش آموزان با روش های خلاقانه و رایگان در دوران‌کرونا
حمایت از دانش آموزان با روش های خلاقانه و رایگان در دوران‌کرونا
همیشه تصور می‌کردم روش آموزشی معلمان تابع قوانین خاصی است و روش‌های آموزشی خلاقانه در نظام آموزشی ما جایگاهی ندارد. یعنی معلمان اجازه ابتکار عمل در آموزش را ندارند و باید به شیوه ای که از سوی آموزش و پرورش برای آنها معین شده به تدریس بپردازند. تا اینکه مدتی پیش با یکی از معلمان که روشهای خلاقانه و ابتکاری خاصی در تدریس داشت آشنا شدم و تصمیم گرفتم با او گفتگویی داشته باشیم

فاطمه برزنونی

خدیجه زمانیان با سابقه ۱۲ ساله تدریس با ابزار ساده و دور ریختنی، توانسته بود روش های تدریس خلاقانه خود را در دروس پیاده کند. این معلم خلاق نیشابوری، کارگاهش را در زیرزمین خانه پدری اش که به نام شهید اسدالله زمانیان مزین شده ، دست و پا کرده است و با استقبال بسیار خوب دانش آموزانش روبرو شده به همین بهانه به گفتگو با او می پردازیم:
رفتار شما نسبت به دانش آموزان و نحوه برقراری ارتباط با آنها چگونه است؟
دانش آموزان امانت هایی هستند که ما باید تمام تلاشمان را برای مراقبت از این امانت ها به کار ببریم. تنها روندی که طی این ۱۲ سال خدمتم در پیش گرفتم رابطه دوستانه بوده، به این دلیل که مهمترین اولویت در یادگیری و آموزش دانش آموزان، رابطه خوب دانش آموزان با معلم است و وقتی کنار آنها باشی تاثیرپذیری آنها بیشتر است و اعتماد آنها موجب انگیزه بیشتر جهت یادگیری می‌شود.
از روش تدریس و شیوه خلاقانه تان برایمان بگویید و تفاوت روش شما با سایر روش های تدریس سایر معلمان در چیست؟
شیوه تدریس من به این صورت است که مفهوم درس را بعداز خوب فهمیدن در قالب یادگیری آسانتر ودرقالب شعر و داستان ودست ورزی و با تلفیق علوم دیگر آماده کرده و به زبان آسان تر برای دانش آموزان ارائه می کنم که این خود موجب انگیزه ورضایت والدین وعلاقمندی دانش آموزان به درس می شود و شادی ویادگیری بچه ها، خستگی را از تن من به در می کند. درضمن شیوه تدریس من در درس ریاضی با کمک دست ورزی وبازی وخلاقیت است که دانش آموزان در درس ریاضی یاد می گیرند که حتما باید تدریس داشته باشند و این به کشف استعداد وخلاقیت و بالابردن انگیزه و روحیه و در افزایش اعتماد به نفس آنها نقش به سزایی دارد همچنین برای ساده سازی مفاهیم، از شعر، آهنگ و نماهنگ در دروس استفاده می کنم و نتایج خیلی خوبی گرفتم .

چه مدتی ست که این کارگاه آموزشی فعالیت دارد؟

این کارگاه حدود ۴ سال است که فعالیت خودش را شروع کرده و من به تنهایی و به کمک اعضای خانواده مشغول به فعالیت در این کارگاه هستیم سعی کردم در ترم های تابستان به کارهای هنری بپردازم و هدف اصلی ام کارآفرینی برای دانش آموزان بوده،همیشه علاقه‌مند بودم یک کارآفرین باشم. سعی کردم رویاهایم را به حقیقت تبدیل کنم وقسمتی از کارگاه اختصاص به کارهای هنری دارد که کارهای هنری آموزش داده می شود. با توجه به کرونا دروس ریاضی را نیز به دانش آموزان، در کارگاه ریاضی با رعایت پروتکل های بهداشتی آموزش می دهم چون در شرایط کرونایی دانش آموزان آسیب جدی در حوزه آموزش دیدند با دعوت روزی ۵ دانش آموز آموزش ها به صورت کاملا رایگان انجام می شود و به نوعی حرکتی عام المنفعه محسوب می شود.
استقبال از کارگاه چگونه است؟
خدا را شکر که استقبال واقعا عالی بوده اما با توجه به اینکه خیلی از افراد نمی دانند که چنین کارگاهی وجود دارد و به طور مثال؛ فقط دانش‌آموزان خودم هستند که اطلاع دارند،هنوز مراجعه کننده زیادی ندارم، اما همه نوعی آرامش را به محض ورود به کارگاه تجربه کردند و از دیدن کارگاه لذت بردند.
مشارکت دانش آموزان در تدریس چگونه است؟
دانش‌آموزان تعامل خوبی در رابطه با تدریس دارند. به طور مثال برای درس قرآن و ریاضی باید حتماً فیلم تدریس را برایم بفرستند و من در فضای مجازی دانش آموزان را به معلمان کوچک در امر تدریس تبدیل کردند و اولیا هم با من همکاری لازم را دارند و انگیزه دانش‌آموزان هم بالا رفته است.

هدفتان از راه اندازی این کارگاه چیست؟
یکی از اهداف مهم راه اندازی این کارگاه ایجاد کارآفرینی برای دانش آموزان بود که به آنها بگویم در کنار تحصیل می‌توانند در آینده، تبدیل به یک بانو، مادر و همسر نمونه شوند و می توانند مستقل شده و کسب درآمد کنند. تقویت دروس دانش آموزان در روز های کرونایی که از لحاظ درسی آسیب دیدند به خصوص درس از دیگر اهداف راه اندازی این کارگاه است، همچنین تقویت روحیه خودباوری در دانش آموزان در پی انجام کارهای هنری در ایشان به طوری که آنها با انجام کارهای هنری و فروش آن ها عزت نفس پیدا می کنند و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهید اسدالله زمانیان نیز از دیگر اهداف راه اندازی این کارگاه خلاقیت به شمار می آید.

اگر معلم نبودید چه شغلی را انتخاب می کردید؟
به جز شغل معلمی به هیچ شغل دیگری فکر نمی کردم.
بهترین خاطره ای که در رابطه با شغل معلمی دارید را بیان کنید.
تمام لحظه هایم را با دانش‌آموزان دارم، برایم شیرین است که بهترین خاطره هایم فراموش نشده ام توسط دانش آموزانم است و طی ۱۲ سال خدمت من هنوز ارتباطم با آنها قطع نشده است.
اقدامات و برنامه هایی که برای کارگاهتان دارید چیست؟
در رابطه با این کارگاه قصد دارم آن را تبدیل به پایگاه دائمی شهید اسدالله زمانیان کنم و اگر خدا بخواهد تصمیم دارم این کار را در تابستان ۱۴۰۰ انجام دهم و همیشه دوست داشتم ماهیگیری را به دانش آموزان یاد دهم و کارآفرینی را به آنها آموزش دهم همیشه علاقه داشتم شاگردانم از کودکی روی پای خودشان به ایستند، این کارگاه بهترین‌ها را برای دانش‌آموزان رقم خواهد زد.
توصیه شما به سایر همکارانتان چیست ؟
سعی کنند در کنار وظیفه شان به تکلیف شان نیز عمل کنند و به یک الگوی شایسته و خوب برای دانش آموزان تبدیل شوند چراکه آنها از معلمان الگو برداری می کنند.
حرف آخرتان برای خوانندگان خاتون شرق …
بهترینها را برایشان آرزو می کنم و توصیه می کنم هیچ وقت ناامید نشود و هیچ وقت از رویاهای شان دست نکشند و تلاش مستمر خود را داشته باشند و هرگز از شروع دوباره خود برای بهترین شدن دست برندارند