جلسه استیضاح پایان کار شهردار نبود
جلسه استیضاح پایان کار شهردار نبود
چهارشنبه شب جلسه علنی شورای شهر نیشابور در حالی برگزار شد که در دستور کار خود استیضاح شهردار را می دید. در حالی که در جلسه پرسش از شهردار اعضای شورا رای به عدم حضور رسانه ها داده بودند، ابتدای این جلسه هر ۹ نفر عضو به برگزاری علنی جلسه استیضاح رای دادند

در ابتدای جلسه استیضاح رییس کمیسیون حقوقی شورا با ذکر این نکته که استیضاح حق شوراست گفت: این جلسه اما خارج از آیین نامه شورای شهر است، استیضاح شهردار دارای یک ضوابط قانونی مشخص است و هر جا که قانون نادیده گرفته شود موجب فساد است.رضا مهرداد ادامه داد: فاصله نامتعارف طرح سوال تا جلسه استیضاح که ۱۰۰ روز به طول انجام گرفته است یکی از ایرادات مهم و اساسی به این موضوع است و ایراد دیگر عدم طرح سوال یا سوال های مشخص در نامه استیضاح به شهردار است.


شورای شهر آیین نامه داخلی ندارد

رئیس شورای شهر نیز در واکنش به سخنان مهرداد در خصوص آیین نامه داخلی شورای شهر نیشابور گفت: ما اصلا آیین نامه ای نداریم و آیین نامه شورای شهر که برای تصویب به کمیته انطباق رفته بود رد شده است!

استیضاح چکشی تهدیدآمیز بر سر شهردار است

شهردار نیشابور در ادامه جلسه گفت گفت: اقای درودی شما در جلسه مشترکی با بنده گفتید با قوت به کار خود ادامه دهید و موضوع استیضاح منتفی است اما امروز چیز دیگری را شاهد هستیم.
نجفی استیضاح را چکشی تهدید آمیز برای شهردار طی این مدت ۱۰۰ روزه دانست و افزود:این موضوع خواه یا ناخواه در کار پرسنل شهرداری خلل ایجاد می‌کند، در حالی که اصلا
جلسه استیضاح بنده فاقد وجاحت قانونی است و این را در نامه کتبی خود نیز گفته ام زیرا من هنوز نمی دانم به کدام سوال باید جواب دهم؟
نجفی اظهار داشت: بهمن ماه سال گذشته که بنده استعفا دادم طی تماس تلفنی آقای زرندی از من خواستند به خاطر شهر بمانم، حتی به جان عزیزترین فردشان قسم خوردند که حمایتم می کنند‌ و بنده به خاطر شهر و اصرار ایشان ماندم. وی بیان‌کرد: در دی ماه نیز خبر استیضاح به گوش ما رسید، به دوستان‌گفتم شما خیلی آرام‌ به دنبال انتخاب شهردار بروید و ماهم کارمان را تا آن موقع می‌کنیم‌و هر وقت انتخاب کردید به ما بگویید بروید، ما اصراری به ماندن نداریم و به صورت دوستانه همکاری خود را پایان دهیم

زرندی در واکنش به سخنان نجفی گفت: من از قولی که دادم بیشتر عمل کردم، در مسئله استعفا که بنده و رییس شورا برای تعامل به منزل شما آمدیم از سوی همین اعضا شورای شهر مورد نقد و اعتراض گرفتیم. ما وعده ترمیم حقوق را مطابق قولی که ابتدا داده بودیم به شما دادیم اما قانون‌مانع اجرای آن شد.

چرا شما بعداز ۳ ماه و ۱۰ روز استیضاح می کنید؟

احمد همت آبادی عضو کمیسیون حقوقی شورا نیز ضمن تاکید بر مشکلات‌حقوقی در روند برگزاری جلسه گفت: درست نیست شهرداری ۱۰۰ روز بلا تکلیف باشد، چرا شما بعد از ۳ ماه و ۱۰ روز استیضاح می کنید؟
وی افزود: این طور که نمی شود کار کرد!
شما باید در اردیبهشت ماه استیضاح می کردید تا ما الان شهردار داشته باشیم.

صحبت در خصوص روند برگزاری جلسه استیضاح و قانونی بودن آن و منطبق بودن بر عرف رایج مساله ای بود که دقایقی زیادی از وقت شورا را گرفت و اعضا به بحث‌در مورد چگونگی برگزاری این‌جلسه پرداختند تا جایی که برخی اعضا به این‌ نتیجه رسیدند تا جلسه استیضاح را هفته آینده پس از رفع برخی این ایرادات برگزار کنند که سرانجام جلسه استیضاح ادامه پیدا کرد.

شهرداری را با بدهی ۱۳۰‌میلیاردی تحویل گرفتم

شهردار نیشابور با بیان این مطلب که برای اولین بار است استیضاح می شود گفت: سال ۹۶ شهرداری را با بدهکاری ۱۳۰ میلیارد تومانی تحویل گرفتم‌و علیرغم توصیه وزارت کشور که پروژها در اولویت قرار ندارند و اولویت با پرداخت حقوق کارکنان است اما سعی کردیم پروژه ها را نیز در حد توان شهرداری به پیش ببریم.

وی محدودیت منابع را عامل به نتیجه رسیدن ۱۰۰ درصدی برنامه های شهرداری دانست و افزود: شیوع کرونا به کاهش اعتبار و درآمد شهرداری دامن زده است.

در ادامه جلسه زرندی با طرح پرسش و انتقاد در خصوص عملکرد حوزه خدمات شهری و نرسیدن به اهداف برون سپاری در این حوزه نظیر کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت گفت: حوزه خدمات شهری دچار نابسامانی است و پیمانکار هیچ اختیاری ندارد.
نجفی در پاسخ به این موارد گفت: در سال ۹۶ در حوزه خدمات شهری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شهرداری شده که اگر به‌همان‌منوال کار پیش میرفت با توجه به افزایش دستمزدهای کارگری در سال ۹۸ به دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان می رسید در حالی که سال ۹۸ رقمی حدود یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان برای آن هزینه کردیم‌که نشان دهنده کاهش هزینه ها است.
وی ادامه داد: ضمن این که در نظر سنجی که خود شورای شهر به عمل آورده، حوزه خدمات شهری مورد قبول مردم بوده است.
در حالی که زرندی و صادقی در ادامه جلسه نیز از فعالیت های شهرداری در حوزه خدمات شهری چندین مرتبه انتقاد کردند رییس کمیسیون خدمات شهری به دفاع از عملکرد شهرداری در این‌حوزه پرداخت.

نجفی اتفاقات خوبی را در حوزه خدمات شهری رقم زده است

رییس کمیسیون خدمات شهری در تایید سخنان شهردار در خصوص حوزه خدمات شهری گفت: بنده از اقداماتی که در حوزه خدمات شهری اتفاق افتاده دفاع می کنم. تعیین تکلیف زباله گاه بعد از ۲۰ سال اتفاق بسیار بزرگی بود.
احمد همت آبادی افزود: اگر نقدی بر خدمات شهری داریم باید با استناد به آمارها باشد که طبق نظر سنجی های مردمی، حوزه خدمات شهری نیشابور مطلوب بوده است. شهرداری و شورا برای برون سپاری خدمات شهری هزینه های اجتماعی زیادی پرداخت کردند اما کار درست و بزرگی بود.

درودی نیز در ادامه جلسه در حالی که از ابتدای جلسه به نظر می رسید مدیریت مناسبی بر روند جلسه استیضاح ندارد در پرسشی موردی که به نظر در سوالات ارسالی برای شهردار وجود نداشته است گفت: ساکنان پشت انبار مخابرات تا کی باید خاک بخورند؟ چرا در نهضت آسفالت اقدامی برای این منطقه صورت نمی گیرد؟
شهردار نیز در پاسخ به وی گفت: ما باید منافع عموم مردم را در نظر بگیریم. اگر آسفالت آن منطقه تا زمانی که شهرداری زمین را از مخابرات تحویل نگرفته انجام دهد علاوه بر صرف هزینه زیاد باید هزینه گزافی بابت ارزش افزوده آن‌ملک پرداخت کند که این اجحاف در حق شهرداری و مردم نیشابور است.


محمد کاظم صادقی نیز که یکی از مخالفان جدی شهردار نیشابور است در حالی که از ابتدای جلسه به قانونی بودن جلسه تاکید داشت در سخنانی با انتقاد از مطالب شهردار در خصوص بدهی های شهرداری گفت: شهرداری اگر ۱۳۰ میلیارد تومان بدهکاری داشته ، ۱۱۰ میلیارد تومان هم بستانکاری داشته است.

شهردار پاسخ داد: چه کسی طی این سال ها توانسته این مطالبات را وصول کند؟ وصول مطالبات برای پرداخت طلب تامین اجتماعی، پیمانکاران، پرداخت وام‌ها و حقوق و معوقات کارکنان شهرداری بسیار سخت و زمانبر بود‌ که انجام شده است.
صادقی در ادامه صحبت هایش گفت: شما در پارک باهنر ۵۰۰ میلیون تومان خرج آب نما کردید، این عدالت است؟
شهردار نیز در پاسخ‌به این‌مورد گفت: قبل از آب نمای باهنر در فلکه صنعت آب نما احداث کردیم. این بدان معنی است که ابتدا نقاط کم برخوردار در دستور کار شهرداری هستند‌،
ما باید برای نشاط شهر نیز هزینه کنیم.


شهردار نیشابور با برشمردن اقداماتش از سال ۹۶ تا کنون ادامه داد: سعی کرده ایم به جای نگاه های آرمانی نگاه عملی داشته باشیم. تا کنون بیشتر بدهی های شهرداری را پرداخت کردیم. خوشبختانه بدهی های پیمانکاری را هم به حداقل رساندیم.
نجفی افزود: وام بانک شهر که در ادوار گذشته اخذ شده بود و معلوم نیست کجا هزینه شده اقساطش را پرداخت کردیم.
وی بیان کرد: به دلیل بدهکاری به اداره برق کارخانه آسفالت مدتها متوقف شده بود اما با پرداخت بدهی اداره برق کارخانه مجدد فعال گردیده و امسال ۵۰ هزار تن آسفالت به ما می دهد و همچنین کارخانه تولید مواد بتنی نیز شهریور ماه افتتاح می شود.

پروژه ای را سفارشی کلنگ نزدم

وی تاکید کرد: بنده پروژه ای را به شکل سفارشی کلنگ نزدم و هیچ پروژه ای را نیمه تمام رها نکردم. در این‌شرایط بد اقتصادی، این هفته ۳ میلیارد و ۳۰۰‌میلیون‌ پروژه افتتاح شد و ۱۱میلیارد تومان پروژه نیز تا شهریور ماه به بهره برداری خواهد رسید. برای من مهم نیست چه کسی روبان آن را قیچی می کند؟ اولوییت خدمت به مردم است.
وی اضافه کرد: بااحیای خانه قریشی که دردست اجراست، پاتوق فرهنگی مناسبی ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: به سامان رسیدن پارک ریاضیات با توافقات اولیه ای که با سرمایه گذاری در سطح بین المللی صورت گرفت از
اقدامی دیگر اقدامات مهم جهت نیل به آرزوی دیرینه شهروندان بود.

انتصابات جدید زنگ خطری برای صاحبان زر و زور

علی نجفی شهردار نیشابور در پایان دفاعیاتش در جلسه استیضاح گفت: صاحبان زر و زور در قالب خواسته های که در ظاهر مشروع است به شورا و شهرداری فشار وارد می کنند.
وی تاکید کرد: انتصابات جدید منافع صاحبان زر و زور را با مشکل مواجه کرده و در خطر انداخته است.

تنها ۳ نفر به برکناری نجفی رای دادند

در پایان این جلسه و در حالی که آرای اعضای شورای شهر به صورت مخفیانه جمع آوری شد تنها ۳ نفر به رفتن نجفی و ۶ نفر نیز به ادامه همکاری وی با شهرداری رای دادند.

  • نویسنده : فاطمه قاسمی
  • منبع خبر : خاتون شرق