تولید۱۰۸۰ تن ریواس در نیشابور
تولید۱۰۸۰ تن ریواس در نیشابور
دامنه‌ رشته ‌کوه‌هاي بينالود نيشابور داراي بهترين و مناسب‌ترين شرايط اقليمي براي پرورش گياه ريواس است وعمده محصول ریواس نیشابور در دامنه کوههای گرینه، خرو، درود و میرآباد تولید می گردد.

مدیرجهاد کشاورزی نیشابور گفت: ۵۰۰ بهره بردار در۴۰۰ هکتار اراضی زیرکشت ریواس در این شهرستان فعالیت دارند.

محمدعلی فرهمند راد افزود: حدود۲۰۰ تن ریواس هرسال در کارگاه های نیشابور آبگیری و تبدیل به شربت ریواس می شود و زمان پرورش ریواس  حدود ۱۰ روز پیش از عید نوروز تا اواخر خرداد ماه است.

رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی نیشابور نیز گفت: باتوجه به اینکه برداشت ریواس از عرصه های منابع طبیعی انجام می گیرد، بهره برداران این محصول از سال قبل اقدام به شناسایی اماکن تولید محصول می نمایند و با ایجاد سامانه های مخصوص نسبت به حفظ و پرورش ریواس مبادرت می نمایند. با توجه به اینکه بهره برداران افراد بومی و محلی هستند از برداشت غیر اصولی و بی رویه خودداری می کنند تا این میراث بجا مانده در طبیعت حفظ گردد.

محمد رضا کیانی  افزود: این محصول با ارزش، توسط کوهپایه‌نشینان تحت مراقبت‌های خاص پرورش یافته و هر ساله در اواسط بهار به بازارهای مصرف عرضه می شود.

وی با اشاره به وضعیت برداشت این محصول در سال جاری گفت: بالغ بر۴۰۰هکتار از مناطق کوهپایه‌ای شمال شهرستان نیشابور دارای گیاه سبز ریواس بوده و در سال جاری با توجه به آب و هوای مناسب و بارندگی‌های مطلوب پیش‌بینی می‌شود. از هر هکتار حدود۲۷۰۰ کیلوگرم محصول برداشت شود که از این سطح  بیش از۱۵میلیارد تومان سود ناخالص عاید کشاورزان دست ‌اندرکار کشت و پرورش ریواس می‌شود.