تنها ۳ اداره از ۱۵ اداره شهرستان زبرخان روابط عمومی دارند
تنها ۳ اداره از ۱۵ اداره شهرستان زبرخان روابط عمومی دارند
شهرستان ۶۰ هزار نفری زبرخان ۱۵ اداره دارد که فقط ۳ اداره دارای روابط عمومی تلگرامی هستند و بقیه ادارات از روابط عمومی بی‌بهره‌اند.

به گزارش خراسان رضوی، نیاز به اطلاع رسانی در درون تشکیلات اداری درنهایت به فاصله سال‌های ۱۹۰۳ تا ۱۹۱۹ سبب تولد روابط عمومی‌ها شد. روابط عمومی را می‌توان قلب تپنده هر مجموعه دانست که امروزه و در عصر ارتباطات، تصور فعالیت نهاد و سازمانی بدون فعالیت‌های این بخش، دور از ذهن است. با این مقدمه و لزوم وجود روابط عمومی در ادارات، به سراغ برخی ادارات شهرستان زبرخان رفتیم تا این موضوع را در آن‌جا طرح وپیگیری کنیم؛ با این توضیح که علاوه بر فرمانداری زبرخان  از  میان ۱۵ اداره این شهرستان ، ۲ اداره آموزش وپرورش و شبکه بهداشت و درمان به صورت رسمی دارای روابط عمومی‌اند و در فضای تلگرام فعالیت دارند و سایر ادارات از آن محروم هستند.

آموزش وپرورش 

دراین‌باره مدیر آموزش و پرورش زبرخان می‌گوید: روابط عمومی ما در کانالی که به همین منظور درپیام‌رسان تلگرام تشکیل شده، اطلاع‌رسانی می‌کند؛ باید تاکید کنم فعالیت روابط عمومی برای مجموعه آموزش و پرورش نتیجه مثبت دارد و از همان ابتدایی که به زبرخان آمده‌ام بر این موضوع تاکید کرده‌ام و حتماً به مسئول روابط عمومی جدید که حدود یک‌سال قبل فعالیتش شروع شده، درباره روابط‌شان با خبرنگاران شهرستان و تبادل اخبار این مجموعه سفارش می‌کنم و قطعا درآینده تغییر محسوسی را در این مجموعه شاهد خواهید بود.

انتشارخبرها در فضای مجازی

مدیرشبکه بهداشت و درمان زبرخان نیز به خبرنگار ما گفت: خبرهای این حوزه در کانال‌هایی که در تلگرام و واتس‌اپ تعریف شده، منتشر می‌شود. حامد سلیمانی افزود: به مسئول روابط عمومی تاکید کرده‌ام که خبرهای حوزه زبرخان منحصراً به خبرنگاران این شهرستان ارسال شود؛ ضمن این‌که باید یادآوری کنم کانال‌هایی در شهرستان وجود دارند که خبرهای ما را از کانال شبکه بهداشت کپی و در کانال‌های اطلاع‌رسانی به نام خودشان منتشر می‌کنند. وی با بیان این‌که قرار بود نشستی با خبرنگاران داشته باشیم اما به دلیل فوت همکارمان که مبتلا به بیماری کرونا بود، به تاخیر افتاد تصریح کرد: تصمیم بر این بود خبرنگاران شهرستان دعوت شوند و گزارش کار فصلی به آنان ارائه شود و پیشنهادها و انتقادات شما را بشنویم. ضمن این‌که اعتقاد دارم در جریان کرونا شما می‌توانید تاثیرگذار و کمک‌کار ما باشید و تاکید می‌کنم به زودی این نشست برگزار می‌شود.

ارسال خبرها از طریق روابط عمومی فرمانداری 

مجموعه دولتی فرمانداری زبرخان که از ابتدای تیرماه امسال همزمان با ارتقای زبرخان به شهرستان، تاسیس شده است،از همان ابتدا پست روابط عمومی را در خود پیش‌بینی کرده اما با این تفاوت که سعی می‌کند اطلاعات و اخبار را از طریق روابط عمومی برای خبرنگاران ارسال کند و در واقع رابطه یک‌سویه را به  رابطه دوسویه ترجیح می‌دهد و غالب جلسه‌های فرمانداری به جز جلسات شورای اداری در غیاب خبرنگاران برگزار شده است و در نهایت جمع‌بندی کل جلسه با نظر فرماندار برای خبرنگاران ارسال می شود که در واقع جنبه عملکردی دارد و برای رسانه ارزش خبری ندارد.فرماندار زبرخان دراین‌باره گفت: روابط عمومی در ادارات علاوه بر الزام قانونی یک ضرورت راهبردی موثر در فرهنگ عمومی و اطلاع‌رسانی است و امروزه روابط عمومی‌ها یکی از مهم‌ترین اعضای هر دستگاه شمرده می‌شوند. «سید یحیی سلیمانی» درخصوص ارسال خبرها به خبرنگاران از طریق روابط عمومی گفت: خبرهای تنظیمی برای شما مفید است از باب این‌که بدون صرف وقت فراوان خلاصه و چکیده یک جلسه معمولی را برای شما ارسال می‌کنند و برای جلسه‌های مهم نیز خبرنگار دعوت می‌شود که جلسه مدیریت بحران هفته قبل گویای این مطلب است  و ازطرفی دعوت از خبرنگاران، با توجه به محدودیت‌های کرونایی، فضای محدود ساختمان قدیمی محل استقرار فرمانداری و لزوم رعایت پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی و مواردی از این دست قطعاً میسر نیست؛ ضمن این‌که برخی از این جلسات کارشناسی است که برای خبرنگاران خسته‌کننده وممکن است خبری هم در آن نباشد. فرماندار زبرخان درخصوص فعال‌کردن روابط عمومی ادارات شهرستان گفت: برنامه‌های مشخصی در حال تدوین است که در گام اول نیروهای مستعدی که با حوزه کار روابط عمومی، خبر، رسانه و فرهنگ آشنایی بیشتر دارند، از طریق دستگاه‌های اداری و اجرایی که در سطح شهرستان مستقر هستند به فرمانداری معرفی می‌شوند و گام دوم سازمان‌دهی و آموزش کمی و کیفی است و در گام سوم شورای هماهنگی روابط عمومی‌های شهرستان با محوریت روابط عمومی فرمانداری زبرخان تشکیل خواهد شد.

نبود مدیرروابط عمومی درجهادکشاورزی 

خبرنگار ما که برای مصاحبه با مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زبرخان به این اداره مراجعه کرده می‌گوید: به‌رغم این‌که جزو نخستین اداره‌هایی است که سال‌ها قبل (زمانی که زبرخان بخش بود) در این منطقه تشکیل شده اما نه تنها روابط عمومی ندارد که طی یک‌سال چند تغییر مدیریتی داشته و الان بدون مدیر است. یک مسئول در جهاد کشاورزی که نمی‌خواهد نامی از وی ذکر شود می گوید: مدیران در این مجموعه دوام نمی‌آورند و به سرعت عوض می‌شوند.وی می‌گوید: برای اطلاع از اخبار و رویدادهای زبرخان این‌جا کسی پاسخگوی شما نیست و باید با روابط عمومی جهاد کشاورزی نیشابور هماهنگ کنید!

روابط عمومی، ویترین هر اداره

شهردار درود با بیان این‌که روابط عمومی ویترین هر اداره است، لازمه موفقیت در هر مجموعه را داشتن روابط عمومی قوی بیان می‌کند و می‌افزاید: در شهرداری درود سعی شده به این موضوع توجه شود  و به همین لحاظ در شبکه‌های مجازی و سایت شهرداری که قبلاً غیرفعال بود،به این موضوع اهمیت داده شده و اعتقاد بر این است که بیشتر از این‌ها باید کار شود. «رامین زمانی» یکی از اقدامات شهرداری درخصوص ارتباط با خبرنگاران را برای نخستین‌بار در بین شهرداری‌های این منطقه، برگزاری نشست خبری با خبرنگاران ذکر کرد وافزود: اپلیکیشن شهرداری، مشابه شماره ۱۳۷ که در کلان‌شهرها مردم مشکلات خود را بیان می‌کنند، در ایام دهه فجر در شهر درود رونمایی می‌شود تا بتوانیم از مشکلات و مسائل مختلف شهری مطلع شویم و از مشخصات این اپلیکیشن، طرح مشکلات مردم در هر حوزه است که بلافاصله به مسئول مربوط ارجاع داده می‌شود.

در بخشداری  روابط عمومی را فعال می‌کنیم

 الیاسی‌مقدم بخشدار مرکزی زبرخان نیز  می‌گوید:در بخشداری  روابط عمومی را فعال می‌کنیم. به وجود روابط عمومی اعتقاد قوی دارم؛ چون تمام برنامه‌ریزی و افق آینده یک اداره به روابط عمومی بستگی دارد و باید از مدیر قوی بهره‌‌مند باشد تا بتواند ارتباط خوبی با سایر مجموعه‌ها داشته باشد. الیاسی‌مقدم بخشدار مرکزی زبرخان در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگارما با بیان این‌که برای ایجاد روابط عمومی در ادارات شهرستان زبرخان برنامه داریم اما بحث نیروی انسانی، اعتبارات و ساختار اداری را باید در نظر بگیریم، تصریح می‌کند: با هماهنگی فرماندار این موضوع را پیگیری و به محض این‌که از لحاظ ساختار اداری و مباحث زیرساختی بستر فراهم شود، سعی می‌کنیم این موضوع در اولویت قرار بگیرد. وی افزود: در راستای کار اداری خودم می‌توانم قول بدهم برای بخشداری مرکزی روابط عمومی را در اولویت قرار دهم و تا زمانی که هستم فعال باشد.

  • نویسنده : نجم الشریعه
  • منبع خبر : خراسان