تعطیل خودسرانه دانشگاه‌های دولتی نیشابور در روزهای پنجشنبه
تعطیل خودسرانه دانشگاه‌های دولتی نیشابور در روزهای پنجشنبه
خاتون شرق - دانشگاه‌های دولتی نیشابور، بدون وجود هیچ قانون یا مصوبه‌ای در نهادهای قانون‌گذاری کشور، روزهای پنجشنبه، به صورت خودسرانه تعطیل هستند.

به گزارش خبرنگار خاتون شرق، در مراجعه به دانشگاه پیام نور و دانشگاه خیام نیشابور، در روزهای پنجشنبه، مشاهده شد که این مراکز تعطیل هستند و این در حالی است که هیچ مصوبه یا قانونی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس دانشگاه نیشابور در گفتگو با خاتون شرق، ضمن تأیید تعطیل این دانشگاه در روزهای پنجشنبه گفت که این دانشگاه پیرو مقررات وزارت علوم است اما توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

خاتون شرق در سایت ورازت علوم، هیچ مصوبه یا آیین‌نامه یا بخشنامه‌ای که بر تعطیلی دانشگاه‌ها در روزهای پنجشنبه گواهی دهد را مشاهده نکرد.

این در حالی است که اگر هم وزارت علوم چنین آیین‌نامه، مصوبه یا بخشنامه‌ای صادر یا ابلاغ کرده باشد، کاملا غیر قانونی است زیرا تعطیل مراکز دولتی در سراسر کشور، منوط به اجازه‌ی رسمی مجلس یا دولت و اعلان عمومی است.

موضوع تعطیلی پنجشنبه در ادارت و دستگاه‌های دولتی، بیش از دو سال است که در مجلس در دست بررسی است ولی هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه از سوی مجلس اعلام نشده است.

در هفته‌های اخیر و به دنبال آلودگی هوای اواخر پاییز و اوایل زمستان در تهران و کلان‌شهرها، برخی دانشگاه‌ها واحدهای تابعه‌ی خود در این شهرها را با هماهنگی مجلس و دولت، تعطیل اعلام کردند اما در خصوص سایر شهرستان‌ها هیچ‌گونه مصوبه‌ای وجود ندارد.

همچنین در خردادماه سال جاری اعلام شد که به دلیل گرمای هوا و عدم تغییر ساعت در کشور، دانشگاه‌ها نیز مانند سایر ادارات دولتی، در سه ماه تابستان، کارشان را زودتر شروع و زودتر تمام می‌کنند تا در مصرف برق صرفه‌جویی شود.

اما هیچ مصوبه، آیین‌نامه، قانون، بخشنامه یا مقرره‌ای که اعلام یا حکم کند دانشگاه‌های دولتی، در روز پنجشنبه تعطیل هستند، تا کنون صادر یا ابلاغ نشده است بلکه بر عکس، حتی در زمان تعطیلات تابستان نیز دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های دیگر، با اعلام ساعات کاری در روزهای پنجشنبه، بر دایر بودن بخش‌های اداری و آموزشی در این روز تأکید داشته‌اند.

رئیس دانشگاه پیام نور نیشابور، تماس‌های چندباره‌ی خبرنگار خاتون شرق را بی‌پاسخ گذاشت و حتی در قبال سؤال پیامکی در خصوص مبنای قانونی تعطیلی این دانشگاه در روزهای پنجشنبه، سکوت کرد و هیچ پاسخی ارائه نداد.

فرماندار نیشابور نیر در گفتگو با خاتون شرق گفت که این نهادها پیرو مقررات و قوانین خودشان هستند و از جرگه‌ی نظارتی دولت خارج می‌باشند.

به نظر می‌رسد تعطیلی دانشگاه‌های دولتی در نیشابور، خودسرانه و غیر قانونی است و هیچ مبنای قانونی در این زمینه وجود ندارد.

این در حالی است که دانشگاه آزاد نیشابور که قدمتی ۳۵ ساله دارد، روزهای پنجشنبه و جمعه، دایر است و جزو شلوغ‌ترین روزهای این واحد دانشگاهی می‌باشد.

بسیار عجیب است که نهادهای نظارتی و قانونی در شهرستان، هیچ‌گونه عکس‌العملی نسبت به این تخلف واضح و آشکار نشان نداده‌اند.

دانشگاه‌های دولتی مثل پیام نور و دانشگاه خیام نیشابور در قوانین موجود، جزو دستگاه‌های دولتی بوده و از شمول قوانین دولت خارج نیستند و لذا تعطیلی آنها در روزهای رسمی کاری، هیچ مبنایی از قانون ندارد و تعطیل خودسرانه قلمداد می‌شود.

به نظر می‌رسد که مدعی‌العموم، از باب احیای حقوق عامه و پیشگیری از ترک فعل، می‌باید به این موضوع ورود کند و جلو این بی‌قانونی و آنارشیسم سازمان‌یافته را بگیرد.

اگر دانشگاه‌ها که مبلغ علم و دانش و فرهنگ و منشأ علمی وضع قانون می‌باشند خودشان در بی‌قانونی پیشقدم شوند، از سایر نهادها و دستگاه‌ها چه انتظاری است؟