تریاپارک نیشابور پس از ۴۰سال تعطیل شد
تریاپارک نیشابور پس از ۴۰سال تعطیل شد
خاتون شرق - شهربازی نیشابور که در دوران کرونا یک دوره تعطیلی را پشت سرگذاشته بود از حدود ۲ماه گذشته پس از فسخ قرارداد توسط شهرداری بسته شد.

سعید صفارائی / شهربازی نیشابور که در دوران کرونا یک دوره تعطیلی را پشت سرگذاشته بود از حدود ۲ماه گذشته پس از فسخ قرارداد توسط شهرداری بسته شد.
شهربازی نیشابور به عنوان تنها شهربازی روباز این شهر در طول ۴۰سال گذشته محیطی شاد و جذاب برای گذراندن اوقات فراغت کودکان بوده و خاطرات شیرین زیادی در حافظه شهروندان به جا گذاشته است.
لازم به ذکر است سه سال قبل خاتون‌شرق در شصت‌ونهمین شماره خود به تاریخ یازدهم شهریور ماه ۱۳۹۸ طی گزارشی به موضوع شهربازی نیشابور پرداخته بود اما عدم توجه مسئولان و حل نشدن مشکلات باعث تعطیلی اولین و آخرین شهربازی روباز نیشابور شد تا امروز کودکان و نوجوان این شهر را از داشتن مکانی مناسب و ایمن برای تفریح محروم شوند.
شهرداری نیشابور به تعهداتش عمل نکرد
جواد باغیشنی پیمانکار شهربازی نیشابور در گفت‌‌وگو با خاتون‌شرق گفت: شهرداری نیشابور به تعهداتش در قبال ما عمل نکرد و ۱۱سال از واگذاری ۱۷هزار مترمربع زمینی که تعهد کرده بود خودداری کرد و حتی چندین بار کارشناسان خود شهرداری نیشابور رای به واگذاری این زمین داده بودند.
وی اظهار کرد: قرار بود با واگذاری این زمین شهربازی توسعه پیدا کند اما با این وضعیت گرانی و تورم ادامه کار دیگر توجیه اقتصادی ندارد و در حال حاضر این شهربازی تعطیل شده است.
وی اظهار کرد: چندین بار کارشناسان شهرداری رای به واگذاری این زمین برای توسعه شهربازی دادند اما شهرداری حاضر به واگذاری نشد و امسال که پیگیر شدم جواب دادند ۲سال دیگر از قراداد باقی نمانده و توجیه ندارد در حالی که از ۱۵سال قرارداد من با شهرداری سه سال دیگر باقی مانده و ۲سال هم به خاطر ایام شیوع کرونا به آن اضافه می‌شود و در مجموع پنج سال از قرارداد با شهرداری باقی مانده اما شهرداری حاضر به قبول آن نیست و گفته سرمایه‌گذار بهتری می‌آوریم.
وی گفت: در شهربازی نیشابور ۲۳دستگاه بازی نصب شده بود و نصب و تجهیز همه این دستگاه‌ها و حتی جدول‌گذاری‌ها بدون کمک شهرداری نیشابور و توسط خودم انجام شده و در این حریفان بیش از ۱۰میلیارد تومان ضرر کردم.


باغیشنی درخصوص رعایت استاندارها در این شهربازی گفت: مجوزهای شهربازی موجود است و می‌توانید از اداره استاندار استعلام کنید حتی در دوران کرونا که هیچ‌کدام از شهربازی‌ها یک ریال برای گرفتن مجوزهای استاندار هزینه نکردند ما مجوزهای استاندار را گرفتیم و حتی بابت این تشویق‌نامه هم گرفتیم اما با این وجود مهرماه پارسال مجوزهای ما را لغو کردند و با این وجود هنوز تا یک ماه آینده مجوزهای استاندار شهربازی نیشابور اعتبار دارد و اگر اعتبار نداشته باشد بیمه جوابگو نخواهد بود و این ادعا درست نیست.
وی افزود: سه سال قبل پیشنهاد دادیم چند نفر کارشناس استخدام شود و اگر شهرداری مقصر بود خسارت بدهد و اگر ما کوتاهی کرده بودیم ما خسارت بدهیم اما همان رای را هم شهرداری اعلام‌ نکرد و رای داده بودند که شهرداری هرچه سریع‌تر زمین را تحویل بدهد.
باغیشنی گفت: قرارداد ما با شهرداری ۱۵ ساله است و برطبق آن موظف بودیم تجهیزات و وسایل شهربازی به ارزش ۷۰۰میلیون تومان در اینجا نصب و از محل درآمد هرسال ۲۵درصد به شهرداری بپردازیم در حالی که ارزش آخرین دستگاهی که نصب کردیم بیش از سه میلیارد تومان بود.
وی افزود: در سال اول ۳۰میلیون تومان و سال دوم ۳۵میلیون تومان به شهرداری پرداخت شد و از سال سوم که من مدیریت این مجموعه را به عهده گرفتم و وسایل شهربازی را اضافه کردم درآمد شهربازی و به تبع آن شهرداری افزایش یافت به طوری که در آخرین سال حدود ۷۰۰میلیون تومان از محل این شهربازی به شهرداری نیشابور پرداخت شد که به گفته خود کارشناسان شهرداری یک درآمد خوب و پایدار برای شهرداری بود اما با این حال شهرداری حتی برای هرس درختان و رسیدگی به فضای سبز این مجموعه درخواست هزینه می‌کرد.
وی گفت: وقتی به اجبار شهرداری مجبور به تخلیه شهربازی شدیم پیشنهاد کردم دستگاه‌ها و تاسیسات شهربازی را به ۴۰درصد قیمتی که ارزش‌گذاری می‌شود به خود شهرداری نیشابور واگذار کنم تا در شهر خودم بماند اما قبول نکردند و حالا هم که همه تاسیسات آن از بین رفته و ویرانه شده و شهر از داشتن شهربازی محروم شده است.
لازم به ذکر است طبق مدارک ارسال شده برای خاتون‌شرق گواهینامه تایید صلاحیت دستگاه‌های شهربازی نیشابور تا تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ اعتبار داشته است.
حجت نیرآبادی عضو شورای شهر نیشابور گفت: در شهربازی نیشابور یک‌سری استاندارها رعایت نشده بود و دادستانی هم در چند مورد اخطار داده بود به همین خاطر شهرداری به صورت یک‌طرفه این قرارداد را فسخ کرد.
وی افزود: شهرداری با ۲پیمانکار از مشهد و تهران برای تجهیز و راه‌اندازی شهربازی نیشابور وارد مذاکره شده است و قول داده‌اند در صورت عقد قرارداد به سرعت نسبت به تجهیز و راه‌اندازی آن اقدام کنند.

دستگاه‌های شهربازی نیشابور استاندارد نداشت

داود کمیلی‌پور رئیس شورای شهر نیشابور گفت: قرارداد شهربازی تمام شده بود و بسیاری از دستگاه‌هایش هم استاندارد نبود و مفاد قرارداد شهرداری را هم رعایت نمی‌کرد به همین خاطر هقته گذشته این موضوع در شورای شهر مطرح و قرار شد با سرمایه‌گذار جدید قرارداد بسته شود.
وی در خصوص ادعای پیمانکار شهربازی نیشابور مبنی بر اینکه هنوز پنج سال از مدت قراردادش باقی مانده اظهار کرد: البته ایشان اعتقادشان بر این است که هنوز قراردادش تمام نشده اما طبق بررسی‌های شهرداری به تعهدات عمل نکرده و ظاهرا مکاتبات استاندارد با شهرداری هم در خصوص اینکه برخی از دستگاه‌های این شهربازی استاندار نبوده موجود است که البته هنوز به شورا ارائه نشده است.

در سال اول ۳۰میلیون تومان و سال دوم ۳۵میلیون تومان به شهرداری پرداخت شد و از سال سوم که من مدیریت این مجموعه را به عهده گرفتم و وسایل شهربازی را اضافه کردم درآمد شهربازی و به تبع آن شهرداری افزایش یافت به طوری که در آخرین سال حدود ۷۰۰میلیون تومان از محل این شهربازی به شهرداری نیشابور پرداخت شد که به گفته خود کارشناسان شهرداری یک درآمد خوب و پایدار برای شهرداری بود اما با این حال شهرداری حتی برای هرس درختان و رسیدگی به فضای سبز این مجموعه درخواست هزینه می‌کرد.

وی در خصوص تعهد شهرداری برای واگذاری ۱۷هزار مترمربع زمین برای توسعه شهربازی به پیمانکار گفت: در جریان این زمین نیستم اما آن زمین در اختیار سازمان پارک‌ها برای تولید گل و گیاه است و شهرداری به خاطر عدم رعایت تعهدات از سوی پیمانکار از واگذاری این زمین منصرف شد علاوه بر اینکه مدت زمان زیادی هم از قراداد باقی نمانده است.

شهربازی نیشابور استاندارد داشت

این‌اظهارات رئیس شورای شهر نیشابور در حالی است که حسین بیدکی رئیس اداره استاندارد نیشابور گفت: همه دستگاه های شهربازی نیشابور دارای استاندار بود و اتفاقا جزو منظم‌ترین شهربازی‌های سطح استان خراسان رصوی بود که سرموعد نسبت به بازرسی و تمدید مجوزهایش اقدام می‌کرد.
وی افزود: در حال حاضر برای هرکدام از این دستگاه‌ها که جابجا می‌شود با وجود داشتن گواهینامه استاندار دوباره باید نسبت به گرفتن آن اقدام شود زیرا از استاندارد خارج می‌شود.
بیدکی گفت: در نیشابور یک شهربازی سرپوشیده در مجتمع الماس سنتر و ۲خانه بازی در بلوار فضل و بلوارغزالی وجود دارد و یک خانه بازی هم در خیابان ۱۷شهریور در حال آماده‌سازی است و هر شهربازی که برای گرفتن استاندارد اقدام نکرده باشد پلمپ می‌‌شود.

شهر نیشابور بدون شهربازی مانده

حبیب‌اله بتویی رئیس کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط زیست شورای شهر شهر نیشابور با اشاره به اینکه قراداد پیمانکار شهربازی نیشابور تمام شده گفت: قرار بوده چند هزار مترمربع زمین دیگر در اختیار این پیمانکار قرار بگیرد تا اقدام به توسعه محوطه شهربازی و نصب تجهیزات جدید کند اما شهرداری این زمین را تحویل نمی‌دهد و پیمانکار هم به تعهدش مبنی بر اضافه کردن وسایل بازی جدید و تعویض وسایل بازی کهنه و به روزرسانی شهربازی عمل نمی‌کند.


وی گفت: بهتر بود قبل از پایان دادن به این قرارداد شهرداری نیشابور از یک سال قبل برنامه‌ریزی می‌کرد تا هم‌زمان با تعطیلی این شهربازی یک شهربازی دیگر راه‌اندازی می‌شد و الان شهر نیشابور بدون شهربازی مانده است.
وی افزود: ظاهرا شهرداری هم قرار بود به خاطر انجام ندادن تعهدات از پیمانکار شکایت کند اما این موضوع در کمیسیون خدماتوشهری مطرح نشد و ور کمیسیون فضای سبز قرار شد شهرداری به صورت توافقی این قرارداد خاتمه یافته اعلام شود تا پیمانکار دیگری جایگزین نشود.

نمی خواهم به این‌ موضوع ورود کنم

سیدحسن میرفانی شهردار نیشابور گفت: فعلا نمی‌خواهم به این مسئله ورود کنم و این موضوع را به فضای رسانه‌ای بکشانم.
وی گفت: در این موضوع یک سری منافع شهر و شهرداری وجود دارد که اگر ورود کنم منافع شهرداری تامین نمی‌شود.

با تعطیل شدن تنها شهربازی نیشابور به نظر می رسد برخی اشخاص عامدانه و عالمانه در پی به تعطیلی کشاندن این مجموعه بوده‌اند که عدم شفافیت در پاسخ گویی بر ابهامات این موضوع افزوده است اما در موضوع تعطیلی تنها شهربازی نیشابور چند پرسش اساسی مطرح است که لازم است مسولان جهت آگاهی شهروندان پاسخ گوی این سوالات باشند:
۱- چرا شهرداری نیشابور برطبق قراداد از واگذاری زمین به پیمانکار شهربازی خودداری کرد؟
۲- با وجود تایید رئیس اداره استاندار نیشابور مبنی بر داشتن گواهینامه استاندارد چرا شورای شهر و ظاهرا شهرداری بر نداشتن استاندار تاکید می‌کنند؟
۳- شهربازی نیشابور تنها مکان تفریحی با این وسعت برای کودکان و نوجوانان است که تجهیز و راه‌اندازی دوباره آن زمان‌بر است. چرا شهرداری که از قبل برنامه‌ریزی مناسب برای عقد قرارداد با پیمانکار جدید را انجام نداده تا در آستانه تعطیلات تابستان شهروندان از شهربازی محروم نشوند؟
۴- برای شفافیت و جلوگیری از بروز مشکلات در آینده روند واگذاری و احتمالا احداث شهربازی جدید توسط پیمانکار جدید به چه روشی انجام خواهد شد؟