تحویل نخستین واحدهای نهضت ملی مسکن نیشابور در هفته دولت امسال
تحویل نخستین واحدهای نهضت ملی مسکن نیشابور در هفته دولت امسال
خاتون شرق - جواد خدایی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: بیش از چهارهزار و ۶۰۰واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن در نیشابور در حال ساخت است و امروز طی بازدیدی که از سایت شماره یک این طرح در نیشابور داشتیم و براساس بررسی‌های انجام شده قرار شد تعدادی از بلوک‌ها تا هفته دولت امسال تحویل داده می‌شود.

سعید صفارائی / جواد خدایی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی در حاشیه جلسه شورای مسکن در سالن‌ همایش‌های فرمانداری نیشاوبر در پاسخ به سوال خبرنگار خاتون‌شرق درباره زمان تحویل نخستین واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در نیشابور گفت: بیش از چهارهزار و ۶۰۰واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن در نیشابور در حال ساخت است و امروز طی بازدیدی که از سایت شماره یک این طرح در نیشابور داشتیم و براساس بررسی‌های انجام شده قرار شد تعدادی از بلوک‌ها تا هفته دولت امسال تحویل داده می‌شود اما تعداد این بلوک‌ها کمتر بود که خواسته شد افزایش پیدا کند اما آنچه که براساس بازدیدهای میدانی برآورد شده تا انتهای امسال قطعا در نیشاوبر افزایش جدی در بخش بهره‌برداری‌ها خواهد داشت.
وی افزود: پیمانکاران مشکلاتی مانند تامین منابع مالی و زیرساخت‌ها و در حوزه نیروهای اجرایی خودشان داشتند و بسیاری از آنان قول دادند تا دهه فجر واحدها را تحویل بدهند و من اطمینان دارم تا انتهای امسال تعداد قابل توجهی از این طرح‌ها در سایت چهارهزار و ۶۰۰واحدی آماده بهره‌برداری خواهد شد و آنچه قطعی شد و در جلسه هم‌ مصوب کردیم این بود که برای هفته دولت امسال واحدهای تکمیل شده را به بهره‌برداری برسانند تا عده‌ای در آنجا سکونت داشته باشند و زیرساخت‌ها هم برقرار شود و به تناوب سایر بلوک‌ها هم آماده شود.
وی اظهار کرد: به موازات این موارد به نحوی برنامه‌ریزی می‌شود که در طرح های بعدی تنها به ۱ورت پیمانکار و انبوه‌ساز وارد نشویم بلکه اگر شرایط مهیا شود به صورت واگذاری زمین و در قالب گروه ساخت مسکن شهروندان تامین شود.
وی افزود: در این گروه‌های پنج نفری یا بیشتر زمین به شهروندان تحویل داده می‌شود و خودشان اقدام به ساخت مسکن کنند و در سایت‌های بعدی قرار است به این شکل عمل کنیم.
وی با اشاره به اینکه وام طرح نهضت ملی مسکن به ۵۵۰میلیون تومان افزایش یافته است گفت: ۲۳اردیبهشت‌ماه امسال به همه بانک‌ها ابلاغ شده و در جلسه امروز هم با بانک‌های نیشابور مرور شد و در حال حاضر تسهیلات نهضت ملی مسکن در همه شهرها به مبلغ ۵۵۰میلیون تومان و در روستاها ۲۰۰میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت پنج‌درصد و ۲۰ساله است.
وی تاکید کرد: پرداخت ۵۵۰میلیون تومان تسهیلات به ثبت‌نام کنندگان قطعی است و نرخ تسهیلات بانکی برای نهضت ملی مسکن متناسب با دهک خانوار ثبت‌نام کنندگان محاسبه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: خریدوفروش امتیاز این واحدها به هیچ وجه مجاز نیست و اگر چنین اتفاقی بیفتد آن امتیاز از دست خواهد رفت و حتما تاکید می‌کنیم از خرید‌وفروش امتیازشان خودداری کنند زیرا در آینده با مشکلات حقوقی مواجه خواهند شد علاوه براینکه این واحدها در بخش خوبی از شهر واقع شده است.

نیشابور شهر مهمی است و نباید این‌قدر درگیر این مسائل باشد
خدایی در مورد مشکل زمین ۱۱۰هکتاری گفت: در حال پیگیری و رایزنی با جهاد کشاورزی برای رفع مشکل آن هستیم و امیدواریم تا انتهای ماه این مشکل حل شود.
وی ضمن تایید وجود مشکلات با شهرداری نیشابور اظهار کرد: نیشابور شهر مهمی است و نباید این‌قدر درگیر این مسائل باشد و فرصتی به راه‌وشهرسازی داده شده تا نسبت به تعیین تکلیف مشاور طرح تفصیلی فورا اقدام کنند و سه سال است که با مشاور طرح تفصیلی نیشاوبر انعقاد قرارداد شده است اما هنوز طرح آن تهیه نشده است.
وی گفت: کل مبلغ این طرح ۲میلیاردو ۵۰۰میلیون تومان است و  امسال مبلغ یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان برای طرح تفصیلی نیشابور از ردیف ملی تامین اعتبار شده است اما روی کاداستر برداشت وضع موجود انجام و تحویل شهرداری هم شده است تا بررسی کرده و نظرشان را اعلام کنند و مسئله این است که در نقشه پایه پیشنهادی  نمی‌توانیم روی کاداستر ببندیم و بادی نقشه پایه بدهند که هنوز شهرداری نیشابور ارائه نکرده است.
(لازم به ذکر برطبق جلسه علنی هفته گذشته شورای شهر نیشابور که طرح نقشه‌برداری هوایی در این خصوص مطرح شده بود اعضای شورا با این طرح موافقت نکردند و طرح تفصیلی نیشابور در نقطه صفر ماند.)
سیدرضا کراری عضو شورای شهر نیشابور و رئیس کمیسیون عمران، ترافیک، شهرسازی و بازآفرینی شهری نیز در پاسخ جواد خدایی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: حدود پنجاه و هفت‌هزار قطعه در شهر نیشابور با ۲۸۰هزار نفر جمعیت طبق آمار سال ۱۳۹۵ وجود دارد.
جواد خدایی گفت: طرح تفصیلی در عهده وزارت راه‌وشهرسازی بوده و استانی نبوده و اگر استانی بود پارسال یک‌هزار و ۳۱۳ طرح هادی را بازنگری کردیم و این کار هم سریع انجام می‌شد اما ملی است و نظرمان این بود که تا انتهای امسال طرح های بلاتکلیف که به لحاظ فنی مشکلی ندارد تعیین تکلیف شود.
وی افزود: ما حاضر هستیم از ظرفیت مصوب سازمان ملی استفاده کنیم فقط یک ضرب‌العجل برای نقشه پایه وضع موجود [شهرداری نیشابور] باید ارائه کند تا از آن طرفیت بتوانیم استفاده کنیم.
وی درباره وضعیت باغ امین‌الاسلامی گفت: در این مورد ۲نامه از استانداری به شهرداری نیشابور ابلاغ شده که براساس آن هرگونه عملیات اجرایی در این‌محدوده باید متوقف شود تا تعیین تکلیف شود و ما هم‌پیشنهادهایی دادیم تا موضوع حل‌وفصل شود و با توجه به‌ اینکه آنجا عرصه تاریخی است نمی‌توان در این منطقه بدون هماهنگی میراث فرهنگی مداخله کرد.
خدایی گفت: در استان خراسان رضوی ۶۰ هزار واحد در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق روستایی و حدود ۱۰۰ هزار واحد نیز در شهر مشهد و حومه آن شامل گلبهار، بینالود و شهرک مهرگان ساخته خواهد شد.

نمره منفی معاون استاندار به تامین اجتماعی
جواد خدایی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی در حاشیه جلسه شورای مسکن نیشابور در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها با اشاره به اینکه وظیفه وحدت رویه و هماهنگی در سطح دستگاه‌ها برعهده مدیر استانی است خطاب به معاون شعبه تامین اجتماعی نیشابور که اظهار کرده بود هنوز در خصوص نهضت مسکن ملی به تامین اجتماعی نیشابور ابلاغ نشده و بلاتکلیف و منتظر اصلاح سامانه است گفت: صحبت شما ناطر بر عدم هماهنگی در حوزه تامین اجتماعی استان و یک نمره منفی برای آقای شفیعی است و به هر شهرستانی که می‌رویم این نمره های منفی در حال افزایش است و آقای استاندار هم ایشان را شخصا فراخوان کردند و من تعجب می‌کنم هنور موضوع را جدی نگرفته‌اند.
وی افزود: نوع پیگیری باید به این صورت باشد که آقای شفیعی به تهران بروند و تا این‌ موضوع حل نشده به مشهد بازنگردند و شورای عالی مسکن این نحوه پیگیری را می‌خواهد زیرا شهروندان انروز به خاطر مشکل تامین اجتماعی برای پروانه دچار مشکل شده‌اند و در قانون هم تصریح شده که در این‌موصوع تسهیل و تسریع شود و ما نباید به خاطر یک مواردی مانند این در استان دچار مشکل شویم علاوه بر اینکه جرا تامین اجتماعی این ضابطه را از استان پنهان کرده است و به شهروندان اعلام نمی‌کند که می‌توانند از تقسیط ۳۶ماهه استفاده کنند؟! چند نفر مراجعه کنند تا ما متوجه بشویم نقدی پرداخت کرده ‌اند و دجار عُسر و حرج شده‌اند؟

،،پرداخت ۵۵۰میلیون تومان تسهیلات به ثبت‌نام کنندگان قطعی است و نرخ تسهیلات بانکی برای نهضت ملی مسکن متناسب با دهک خانوار ثبت‌نام کنندگان محاسبه می‌شود.

نماینده شرکت پویان بتن یکی از پیمانکاران طرح نهضت ملی مسکن نیشابور در این جلسه گفت: ما عوارض‌مان را با شهرداری برای پرداخت نهایی کرده‌ایم و برای پرداخت حق تامین اجتماعی به صورت ۳۶قسط مراجعه کردیم اما پاسخ دادند هنوز به شهرستان در این خصوص ابلاغ نشده است و باید منتظر بمانید!
وی افزود: حق بیمه ما ۲۰میلیارد تومان می شود که با تقسیط آن امکان تجهیز کارگاه و تامین مصالح برای ما فراهم‌ می‌شود.
خدایی خطاب به معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور گفت: آقای فرماندار مسئله تامین اجتماعی واضح و روشن است و بسیاری گزارش‌ها در این خصوص از سطح کشور می‌رسد مبنی بر اینکه شهروندان به خاطر مسئله تامین اجتماعی از ساخت مسکن انصراف می‌دهند.

تحقق ۴۵ درصدی سهم روستایی نیشابور در نهضت ملی مسکن
جواد محمدیان مدیر بنیاد مسکن نیشابور در این‌ جلسه گفت: کل سهم روستایی نیشابور از نهضت ملی مسکن ۹۲۹ مورد است و از این تعداد ۸۴۲ نفر به هشت بانک معرفی شده‌ و ۵۱۲ مورد انعقاد قرارداد شده است.
وی افزود: در این بخش از ۲۱۶موردی که به بانک صادرات نیشابور ارجاع شده فقط ۷۱ مورد انعقاد قرارداد شده است و یکی از مشکلاتی که در بانک صادرات داریم موضوع ضامن و قبول نکردن سفته زنجیره‌ای است‌و مشکل دیگر بانک صادرات تاخیر در پرداخت‌ها است که تا سه ماه هم طول کشیده است.
جواد خدایی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: مشکل اصلی در بانک‌های صادرات و ملت نیشابور است و الان ۲۱۶نورد به بانک صادرات معرفی شده و فقط ۳۴مورد پرداخت شده است و تنها بانک تجارت عملکرد مطلوب داشته است و مشکل عدم تامین اعتبار قابل قبول نیست.
وی افزود: برای بنیاد مسکن نقش تسهیل‌گر در طرح نهضت ملی مسکن تعریف شده و موظف است کسانی را که در این طرح ثبت‌نام کرده ولی مراجعه نکرده‌اند تعیین تکلیف کند و در بانک‌های نیشابور ۴۵درصد با انعقاد نهایی فاصله دارد و کمک کنیم تا در این حوزه نیشابور به ۱۰۰درصد برسد و اگر مشکلات مسکن روستائیان را در روستای خودشان حل نکنیم باید در زمین‌‌های باغرود نیشابور حل کنیم و این موجب هزار گرفتاری دیگر است.

هیچ‌زمینی در بخش مسکن روستایی نیشابور واگذار نشده
مدیر بنیاد مسکن نیشابور گفت: تعداد ۱۳۳ طرح هادی روستایی در نیشابور بازنگری شده و از این تعداد ۳۰مورد تصویب شده است و ار مرحله نقشه‌برداری است و تاکنون یکصد قطعه زمین در هفت روستای نیشابور برای اقدام ملی مسکن در بخش روستایی در نیشابور آماده واگذاری است اما تاکنون هیچ‌زمینی در بخش مسکن روستایی واگذار نشده است.
جواد خدایی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: اگر سهم نیشابور در این بخش تکمیل شود بلافاصله سهم نیشابور افزایش داده می‌شود و اگر سهم انعقاد قرارداد‌ها در نیشابور به ۹۰درصد رسید به هر میزان که تقاضای مازاد باشد این سهم افزایش می‌یابد و باید در مناطقی که تقاضای وجود دارد در واگذاری زمین تسریع شود و تا آخر همین‌ماه باید همه این قطعات تعیین تکلیف شود.
وی افزود: این یک فرصت ویژه است که شهرستان نیشابور با داشتن تعداد زیادی روستا باید از آن استفاده کند.

نیشابور باید در نهضت اقدام ملی مسکن پیشتاز باشد
در این جلسه مدیران با اعلام‌مدیران دستگاه های خدمات‌رسان آب، برق، گاز و مخابرات آغاز عملیات اجرایی احداث زیرساخت‌‌های آب، برق، گاز و مخابرات سایت نهضت ملی مسکن در نیشابور اعلام شد.

،،اگر مشکلات مسکن روستائیان را در روستای خودشان حل نکنیم باید در زمین‌‌های باغرود نیشابور حل کنیم و این موجب هزار گرفتاری دیگر است.

جواد خدایی گفت: این طرح بسیار مهم و سنگین است و باید از نهضت اقدام ملی مسکن پشتیبانی رسانه‌ای کنید و نیشابور باید در نهضت اقدام ملی مسکن پیشتاز باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شهرداری نیشابور کار بسیار ارزشمندی انجام داده و در ثبت پروانه‌های محله‌های هدف بازآفرینی بسیار خوب عمل کرد و میزان صدور پروانه‌ها در این حوزه در نیشابور به اندازه ۲۰استان کشور بوده که کار بزرگی است و انتظار داریم این روند ادامه داشته و در ضوابط هم با شما همکاری می‌کنیم و اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در این خصوص باید انجام شود تا شهروندان مطلع شوند و همه متقاضیان بدون پیش‌شرط به ازای هر واحد می‌توانند ۵۵۰میلیون تومان وام بگیرند.
وی گفت: اگر پیمانکار نیشابور تا ۱۶تیرماه در عید غدیر سایت نیشابور را تحویل بدهد برای سایت ۱۱۰هکتاری هم با همین‌پیمانکار قراداد خواهیم بست.