تاخیر در اجرای طرح زباله گاه جدید نیشابور موجب خسارات زیست محیطی جبران ناپذیری می شود
تاخیر در اجرای طرح زباله گاه جدید نیشابور موجب خسارات زیست محیطی جبران ناپذیری می شود
مدير كل دفتر شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی گفت: هر روزی كه اجرای طرح زباله گاه جديد نیشابور به تاخير بيفتد انباشت زباله بسيار زيادی در زباله گاه فعلی نيشابور که فاقد مجوزهای زيست محيطی است خواهيم داشت و موجب خسارات زیست محیطی جبران ناپذیری می شود.


علیرضا خادم پیر در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان نیشابور افزود: خوشبختانه در جمع مسئولین دستگاه های اجرایی شهرستان نیشابور همت و دغدغه ساخت زباله گاه جدید و جود دارد و با تجمیع زباله های شهری نیشابور و سبزوار میزان آن به ۵۰۰ تن خواهد رسید.

وی گفت: بسیاری از نخاله های شهری قابل بازیافت هستند و در صورت جذب سرمایه گذار می توان سایت بازیافت خاله های شهری را نیز در نیشابور طراحی و اجرا نمود.
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان نیشابور گفت: بیماری کرونا تغییراتی در رویکرد های بهداشتی ایجاد کرده است و برخی از پسماند های خانگی نیز عاری از آلودگی نخواهد بود و با توجه به راه های متنوع تکثیر ویروس کرونا و ورود به فصل پاییز و افزایش وزش باد سرعت تکثیر این ویروس تشدید خواهد شد.

علیرضا قامتی با اشاره به تاخیر در اجرای مصوبات کارگروه مدیریت پسماند افزود: اگر موردی را در این گونه جلسات مصوب می کنیم برای مصوبه خود ارزش قائل شده و آنرا اجرایی کنیم.

وی بیان کرد: حضور افراد زباله گرد در سطح شهر بدون کمترین امکانات بهداشتی از جمله ماسک و دستکش چهره شهر را مخدوش کرده و در این گونه روش جمع آوری ضایعات قطعا آلودگی منتقل خواهد شد.

وی با شاره به اینکه حداکثر ظرف مدت ۱۵ روزد در جلسه فوق العاده کارگروه مدیریت پسماند این وضعیت باید ساماندهی شود بیان کرد: طرح اولیه ساخت زباله گاه جدید تا اوایل آذر ماه سال جاری تکمیل و عملیات اجرایی آن در اواسط آذر ماه ۹۹ آغاز می گردد.

حجت السلام و المسلمین اکبری مقدم دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نیشابورگفت: متاسفانه از سال ۱۳۹۶ مصوبات کارگروه مدیریت پسماند نیشابور روی زمین مانده است و از فرماندار و رئیس کارگروه مدیریت پسماند شهرستان نیشابور می خواهم دستگاه های اجرایی که در اجرای مصوبات این کارگروه سهل انگاری کرده اند را جهت برخورد قضایی به دادستانی شهرستان معرفی کنند.

وی از اداره منابع طبیعی خواست با توجه به موافقت اداره کل حفاظت محیط زیست استان با کلیات طرح مطالعات ارزیابی زیست محیطی زباله گاه جدید در اسرع وقت اراضی ملی مورد نظر در پلاک چاه یابورا به منظور ایجاد زیرساخت های اولیه مورد نیاز سایت زباله گاه طی تنظیم صورتجلسه ایتحویل شهرداری نیشابور نماید.

شهردار نیشابور در این جلسه گفت: محل فعلی دفن پسماند های عادی در کنار کال شور نیشابور یک فاجعه زیست محیطی است و جلسه دفاع از طرح ارزیابی زیست محیطی زباله گاه جدید به تازگی در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزار و با کلیات این طرح موافقت شده است.

علی نجفی افزود: پیش بینی و اجرای نقشه اجرایی منطقه ای که بتواند زباله های خانگی و شهری شهرهای نیشابور، سبزوار و کاشمر را در حد ۵۰۰ تن در روز جمع آوری نماید توجیه اقتصادی خواهد داشت و شامل دریافت اعتبارات ملی و استانی نیز می گرددو امیدواریم احداث زباله گاه جدید نیشابورو اجرای سایت پردازش زباله های عادی و تولید کود عالی، خوراک صنایع تبدیلی حوزه شهرستان نیشابور از جمله کارتن، پت و پلاستیک تامین گردد .

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نیشابور گفت: از بدو تشکیل این کارگروه تا کنون ۱۲جلسه برگزار شده و ۹۹ مصوبه در این کارگروه به تصویب رسیده است که ۷۵ مصوبه ( معادل ۷۶ درصد ) تا کنون اجرایی شده و ۱۸ مصوبه گذرانده شده است.

محمد مهدی نوربخش افزود: برخی از این مصوباتن مانند ایجاد کارخانه کمپوست، پر کردن گودالهای شن شویی تفضلی، معضل تخلیه فاضلاب تانکری در اراضی کشاورزی، تقسیم اعتبار ۷۰۰ میلیون تومانی سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری های کشور در اختیارشهرداری قدمگاه، تعیین تکلیف نخاله گاه شهری، عدم تعیین زباله گاه شهر های اقماری ( چکنه و بار) و عدم به کارگیری کارشناسان بهداشت و محیط زیست توسط شهرداری ها از مصوبات کارگروه مدیریت پسماند شهرستان اجرایی نشده است.

وی اظهار داشت: مصوبات مربوط به ایجاد زباله گاه شهری نیشابور، ساماندهی زباله گاه های روستایی، ساماندهی فضولات دامی روستا ها، زباله گاه های شهر های اقماری، نخاله گاه شهری نیشابور نیز در دست پیگیری بوده و ساماندهی زباله های عفونی بیمارستانها و مطب های پزشکی نیز اجرایی شده است.

لازم به ذکر است در این جلسه مصوب شد ۱۸۵ هکتار از اراضی ملی چاه یابو جهت احداث زباله گاه جدید نیشابور اختصاص یابد.