بیش از ۴۰ هزار نفر از افراد بالای ۳۰ سال نیشابور مبتلا به فشار خون هستند
بیش از ۴۰ هزار نفر از افراد بالای ۳۰ سال نیشابور مبتلا به فشار خون هستند
خاتون‌شرق- گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار نفر از افراد بالای ۳۰ سال در نیشابور مبتلا به فشار خون هستند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار نفر از افراد بالای ۳۰ سال در نیشابور مبتلا به فشار خون هستند.
دکتر زهرا دستجردی افزود: با این وجود هنوز افرادی ور این شهرستان هستند که فشارخون بالای آنها تشخیص داده نشده و یا اینکه تحت درمان نیستند.
وی اظهار کرد: بیماری فشار خون یک بیماری با سه پاراداکس است و باوجود اینکه معمولا به راحتی قابل تشخیص است و درمان دارویی دارد و به راحتی کنترل می شود اما در بسیاری از نقاط دنیا به میزان ناکافی شناسایی، درمان و کنترل می شود.
وی اظهار کرد: فشار خون عامل ۴ درصد مرگها در بیماران دیابتی و عامل ۵۳ درصد  مرگ های ناشی از بیماری های قلبی و سکته های قلبی و سکته های مغزی است و شواهد نشان داده که کاهش فشار خون حدود ۴۰-۳۵ درصد خطر سکته های مغزی و ۲۵-۲۰ درصد خطر سکته های قلبی را کاهش می دهد.
وی خاطرنشان کرد: هر ساله روز ۱۷ ماه می (۲۷ اردیبهشت ماه) به عنوان روز جهانی فشار خون، بهانه ای برای اطلاع رسانی جهانی در خصوص اهمیت این بیماری و اندازه گیری مرتب آن به منظور پیشگیری، مراقبت و درمان آن است و هدف از این مناسبت سالانه ارتقای آگاهی و درک مفهوم فشار خون بالاست.  شعار امسال ” فشار خون خود را دقیق اندازه گیری کنید ” و پیام آن ” با اندازه گیری دقیق فشار خون و کنترل آن، عمر طولانی تری داشته باشید” می باشد.
وی گفت: قلب یک تلمبه است و با هر بار زدن، فشرده شده و خون را با نیرو وارد رگهای خونی می کند. این رگها لوله های ارتجاعی هستند که خون را با اکسیژن و مواد مغذی به همه قسمتهای بدن حمل می کنند و خون از طریق سرخرگها از قلب خارج شده و از طریق سیاهرگها به قلب برمی‌گردد و فشار خون بیش از حد طبیعی یک مشکل محسوب می‌شود چون همان افزایش فشار در سرخرگها است. هر چیزی که رگهای خونی را سفت و سخت نماید (چربی) یا سبب کوچکتر شدن آنها شود (فشار مربوط به مواد شیمیائی ونیکوتین) یا باعث پر شدن آنها ازمایعات زیاد شود (نمک) سبب افزایش فشار خون خواهد شد.
دکتر دستجردی گفت: یکی از موانع مهم در کنترل موثر فشار خون بالا عدم اطلاع مردم از بالا بودن میزان فشار خون خودشان است در حالی که فشار خون می تواند به سادگی در منزل یا در مراکز خدمات جامع سلامت شناسایی شود بنابراین کلیه افراد بالای ۳۰سال بایو حداقل سالی یک بار و افراد بالای سه سال نیز هر ۳ سال یک بار فشارخون خود را اندازه گیری کنند.
وی گفت: آموزش مدوام بیماران و خانواده های آنان، برگزاری بسیج های اطلاع رسانی، توانمند سازی کارکنان بهداشتی و درمانی و توصیه های اصلاح شیوه زندگی از اقدامات موثر در پیشگیری و کنترل فشارخون است.