به دنبال انتقال محله‌ی پزشکان به یک منطقه‌ی خلوت هستیم
به دنبال انتقال محله‌ی پزشکان به یک منطقه‌ی خلوت هستیم
خاتون شرق - رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر گفت: به دنبال پیدا کردن یک مکان مناسب برای تغییر محله‌ی پزشکان به یک منطقه‌ی خلوت‌تر هستیم تا با برنامه‌ریزی بهتر بتوانیم مشکل ترافیک خیابان عطار را که به یک بحران جدی تبدیل شده حل کنیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر گفت: به دنبال پیدا کردن یک مکان مناسب برای تغییر محله‌ی پزشکان به یک منطقه‌ی خلوت‌تر هستیم تا با برنامه‌ریزی بهتر بتوانیم مشکل ترافیک خیابان عطار را که به یک بحران جدی تبدیل شده حل کنیم.

حبیب الله بتویی اضافه کرد: تا حل اساسی این مشکل، روی این کار می‌کنیم که خودروهایی شبیه به خودروهای مسیر اطراف حرم در مشهد در این خیابان بگذاریم که بیماران و سالمندان در طول این خیابان با این خودروها جا بجا شوند و بقیه هم خودروهایشان را در خیابان‌های خلوت‌تر پارک و پیاده مسیر را طی کنند.

وی در زمینه‌ی مشکلات ترافیکی نیشابور افزود: ایجاد مترو و مونو ریل باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد تا برای آینده، مشکلات جدیدی در ترافیک شهری نداشته باشیم و به همین خاطر در حال طرح این موضوع در سطح وزارت کشور هستیم که از همین حالا به فکر آینده باشیم و حتی الامکان از اعتبارات کشوری بتوانیم استفاده کنیم.

وی همچنین از ایجاد خطوط ویژه‌ی اتوبوس در خیابان‌های یک طرفه و راه‌اندازی مسیر بی‌آر‌تی در معابر اصلی و شلوغ شهر به عنوان راه حل‌های دیگر مشکلات ترافیکی نیشابور یاد کرد.

وی با بیان اینکه بیرون نیاوردن خودروهای شخصی، در اثر اعتماد عمومی میسر می‌شود خاطر نشان کرد: مردم باید مطمئن باشند که اگر خودروشان را از منزل بیرون نیاوردند به موقع به محل کار و منزل خود می‌رسند و سفرهایشان با تأخیر مواجه نیست.

رئیس اسبق سازمان اتوبوسرانی نیشابور گفت: در زمانی که من تصدی کار اتوبوسرانی را داشتم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده بودیم که حداکثر فاصله‌ی زمانی دو اتوبوس به صورت میانگین در سطح شهر بین ۳ تا ۵ دقیقه بود و به همین خاطر، استقبال مردم از اتوبوس‌ها خیلی خوب بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر این فاصله بسیار زیاد است و گاها مردم در برخی ایستگاه‌ها ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت معطل آمدن اتوبوس می‌شوند که این مشکل، مردم را از انجام سفر با اتوبوس منصرف می‌سازد.

بتویی یادآور شد: البته بخشی از این مشکل مربوط به ترافیک معابر اصلی و مرکزی شهر است که تردد اتوبوس‌ها را با مانع مواجه می‌کند اما بخش دیگر هم مربوط به برنامه‌ریزی اشتباه شهرداری و سازمان حمل و نقل است و بخشی هم به کمبود ناوگان و فرسوده بودن آن مربوط می‌شود.

وی همچنین گفت: اصولا واگذاری حمل و نقل شهری به معاونت عمران، کار اشتباهی است ولی چون اعتبار خرید اتوبوس‌ها از معاونت عمرانی تأمین می‌شود این تغییر انجام شده، در حالی که اتوبوسرانی جزو خدمات شهری است و می‌باید در این معاونت قرار داشته باشد.

وی در زمینه‌ی تعداد فعلی اتوبوس‌ها و مشکلات ترافیکی ناشی از کمبود اتوبوس‌ها گفت: ترافیک شهری، یک معضل چند جانبه است که باید همه‌ی جوا.نب به موازات هم حل شوند و نمی‌شود که مثلا تعداد اتوبوس‌ها را زیاد کنیم اما خیابان‌ها شلوغ باشد که اتوبوس‌ها نتوانند عبور کنند و طبعا مشکلی حل نخواهد شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر نیشابور در خصوص راه‌حل‌های همه‌جانبه در مشکل ترافیک گفت: خیابان‌های پر تردد باید یک طرفه شوند، خط ویژه اتوبوس باید در این مسیرها ایجاد گردد، محله‌ی پزشکان باید تغییر جا پیدا کند، خط بی‌آر‌تی در خیابان‌های اصلی و پر تردد ایجاد شود و در همین حال باید به فکر ایجاد مونو ریل یا تراموای شهری و همچنین مترو برای سال‌های آینده باشیم تا برای روبرو شدن با مشکلات آینده، ظرفیت‌های کافی ایجاد کنیم و در کنار اینها باید فرهنگ‌سازی کنیم که مردم خودروهای شخصی را برای مسیرهای کوتاه درون شهری استفاده نکنند.

وی همچنین تأکید کرد: باید محل‌های مراجعت و مرجع سفر درون شهری مردم به خیابان‌های مرکزی شهر را تغییر دهیم یعنی بررسی کنیم که مردم چرا به مرکز شهر می‌آیند و امکانات اداری را به مناطق دیگری منتقل کنیم تا مسیر سفرهای مردم تغییر کند.

وی گفت: مثلا فرمانداری به جای خلوتی رفته اما چون نسبت به شهرداری، اداره‌ی پر ترددی نیست تغییر محلش تأثیر چندانی در ترافیک نداشته اما اگر شهرداری مرکز به جای دیگری منتقل شود یا بانک‌های خیابان‌ امام یا مراکز خرید این خیابان پراکندگی مناسبی در سطح شهر داشته باشند تأثیر قابل توجهی در تغییر مسیر سفرهای مردم و در نتیجه خلوت شدن ترافیک خواهد داشت.

بتویی همچنین از راه‌اندازی دوباره‌ی پارک حاشیه‌ای و ایجاد پارکینگ‌های میدانی یا طبقاتی در مناطق مرکزی شهر به عنوان دو راهکار دیگر حل مشکل ترافیک شهری در نیشابور یاد کرد.

وی گفت: مدیریت شهری، یک موضوع کلان و چند جانبه است و اگر بخش‌های مختلف شهر هماهنگ عمل نکنند و در حل مشکلات شهری به شهرداری کمک و همکاری نداشته باشند نمی‌توان مشکلات محیطی مثل ترافیک را حل کرد.