بهره برداری و کلنگ زنی پروژه های شهرداری نیشابور با اعتبار ۴۳۷ میلیارد ریال
بهره برداری و کلنگ زنی پروژه های شهرداری نیشابور با اعتبار ۴۳۷ میلیارد ریال
خاتون شرق - باحضور معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از مسئولین استانی و شهرستان نیشابور همزمان با ۱۰ تیرماه سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور پروژه های شهرداری نیشابور با ارزش ۴۳۷ میلیارد ریال به بهره برداری رسید و کلنگ زنی شد.

وحید شجاعی مهر / باحضور معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از مسئولین استانی و شهرستان نیشابور همزمان با ۱۰ تیرماه سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور پروژه های شهرداری نیشابور با ارزش ۴۳۷ میلیارد ریال به بهره برداری رسید و کلنگ زنی شد.
شهردار نیشابور در این مراسم گفت: با توجه به سیاست گذاری انجام شده در مجموعه مدیریت شهری پروژه های شهری نیشابور به صورت متفرق و در روز های ملی شوراها، سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور، هفته دولت و دهه فجر به بهره برداری می رسد.

اعتبار ۴۳۷ میلیارد ریالی پروژه های شهری

سید حسن میرفانی افزود: در روز ملی شورا یک هزار و ۶۰۰ میلیارد پروژه امروز نیز ۴۳۷ میلیارد از پروژه های مدیریت شهری نیشابور به بهره برداری می رسد.

وی بیان کرد: این پراکندگی افتتاحیه ها کمک می کند تا برنامه ریزی دقیق و مدون تری در سطح مجموعه مدیریت شهری انجام شود و از طرفی باعث می‌شود برای اتمام پروژه ها در بازه های زمانی مشخص از تمام ظرفیت شهرداری استفاده شود.

افتتاح گذر فرهنگ و هنر نیشابور

شهردار نیشابور با اشاره به افتتاح گذر فرهنگ و هنر در نیشابور گفت: این پروژه فاخر با همکاری شهرداری و بخش خصوصی با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال ساخته شده که دارای فضاهای فرهنگی متعدد نظیر سالن اختصاصی تئاتر، نمایشگاه آثار هنری و… می باشد که در نوع خود بی نظیر است و می تواند محل اجتماع اهالی فرهنگ و هنر باشد.

۹۰ درصد پروژه‌ های افتتاح شده مربوط به نقاط کم برخوردار نیشابور است

شهردار نیشابور با بیان اینکه ۹۰ درصد پروژه هایی که امروز به بهره برداری می رسد مربوط به جنوب شهر و مناطق کم برخورد دار است افزود: ۳ پروژه بازسازی میدان های حافظ و بی بی شطیطه و احداث دیوار ساحلی کال جنگل که بالغ بر ۸۰ میلیارد اعتبار نیاز دارد و امروز کلنگ زنی می شود نیز در مناطق کم برخوردار نیشابور است.


میرفانی اظهار کرد: پس از سیل سال ۹۵ که مسیر اردسمان در جنوبی ترین نقطه نیشابور دارای مشکل شده بود امسال این مسیر با اعتبار بالغ بر ۲۶ میلیارد ریال آماده استفاده مردم شد.
وی ادامه داد: مسیر روستای هلالی به دلیل اختلاف نظری که در مورد داخل محدوده بودن آن وجود داشت سال ها بلاتکلیف بود و سرانجام شهرداری انجام آن را متقبل شد و عملیات زیرسازی، آسفالت و جدول گذاری آن انجام شد.
وی اظهار کرد: میدان ابوسعید ابوالخیر نیز که در بخش جنوبی شهر واقع شده دارای اشکالات اساسی بود و حدود هزار تن آسفالت در آنجا تراشیده شد و آسفالت و زیر سازی انجام گرفت و میدان آن نورپردازی شد و در اختیار مردم قرار گرفت‌.
شهردار نیشابور با بیان اینکه عمده پروژه های انجام شده در مناطق بازآفرینی شهری نیشابور بوده افزود: آسفالت رسالت شرقی ۲۴ و ۲۴/۱ و تقاطع سیمتری طالقانی و شریعتی در همین راستا بوده و همچنین میدان نبوت در خیابان چهارده معصوم(ع) که سال های سال رها شده بود را از پایه تخریب و یک بنای ماندگار در این منطقه محروم ایجاد شد.
وی بازسازی دو دستگاه خودرو سنگین آتش نشانی و چهار دستگاه موتورسیکلت عملیاتی با اعتبار ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال، بازسازی و نوسازی دو دستگاه پمپ آبرسانی با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال، خرید لوازم و تجهیزات حفاظت فردی آتش نشانی با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال و انعقاد قرارداد راهبری ایستگاه آتش نشانی با شهرک صنعتی عطار نیشابور با اعتبار ۹ میلیارد ریال را از دیگر پروژه های مورد بهره برداری قرار گرفته در این روز فرخنده اعلام کرد.

شهردار نیشابور ادامه داد: نوسازی ۱۵ دستگاه تاکسی درون شهری با مشارکت بخش خصوصی با اعتبار ۴۱ میلیارد ریال و اختصاص ۹ میلیارد ریال تسهیلات به تعدادی از مدد جویان توسط کمیته امداد برای نوسازی تاکسی ها، ساخت و نصب ۷۰ مخزن زباله ۷۷۰ لیتری با اعتبار ۶ میلیارد ریال، بازپیرایی بلوار شهید بهشتی، میدان ابوسعیدابوالخیر، ادامه بلوار بعثت و شش آبنما در سطح شهر با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال و ساخت دو المان مناسبتی سنگی و فلزی و دیوارنگاری با اعتبار یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال از دیگر پروژه ها می باشد.
گذر فرهنگ و هنر نیشابور مجموعه ای کم‌ نظیر است

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این مراسم گفت: با خوش فکری مسئولان شهر نیشابور، شهرداری و سرمایه گذاری که علاقه مند به حوزه فرهنگ بود شاهد افتتاح مجموعه ای هستیم که هنرمندان، فرهنگ دوستان و اهالی صنایع دستی را می تواند گردهم بیاورد که در نوع خود کم نظیر است و نشان دهنده فرهنگ اصیلی است که در حوزه سرمایه گذاران نیشابور نیز نهادینه شده است.

فصل جدید کاوش در عرصه تاریخی شادیاخ آغاز شد

علی اصغر شالبافیان با بیان اینکه امروز به همراه مسئولان شهرستان نیشابور از ظرفیت های گردشگری آن بازدید کردیم افزود: امروز به عنوان یک کار نمادین قابل تسری به سایر نقاط کشور یک پیشگامی صورت گرفته و فعالیت های خوبی در حوزه کاوش های باستان شناسی در منطقه شادیاخ نیشابور شروع می‌شود و فصل جدید کاوش ها در این‌منطقه بی نظیر تاریخی آغاز خواهد شد.
وی اظهار کرد: ۱۰ تیرماه مصادف با ورود امام رضا(ع) به نیشابور است و یکی از طرح هایی که توسط مسئولان شهرستان نیشابور در حال پیگیری می باشد مکان رویداد حدیث سلسله الذهب است که یک ظرفیت برای تحول جدی در حوزه گردشگری و ورود زائران است.

مطالعات مکان رویداد حدیث سلسله الذهب رو به اتمام‌ است

رئیس شورای شهر نیشابور نیز در این‌ مراسم گفت: یکی از پروژه های بزرگی که در شورای ششم در حال پیگیری هستیم احداث مکان رویداد حدیث سلسله الذهب می باشد که مطالعات آن در حال اتمام است و به زودی بحث تملک های آن آغاز می شود و با هماهنگی تمام دستگاه ها به خصوص آستان قدس رضوی ساخته خواهد شد که امیدواریم پروژه آبرومندی برای جهان اسلام باشد.
کمیلی پور افزود: در چهار ماه اول سال دو هزار میلیارد تومان پروژه های عمرانی در نیشابور اجرا شده است و این رقم تا آخر سال به حدود ۶ هزار میلیارد تومان می رسد، این درحالی است که  بودجه شهرداری برای امسال ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است امیدواریم این رقم افزایش پیدا کند.


وی ادامه داد: ما دو بودجه نقدی و غیر نقدی است که در بحث غیر نقدی بحث سرمایه گذاری می باشد و یکی از رویکرد های شورای ششم است و امیدواریم این رقم به دو تا سه برابر اعتبارات نقدی برسد.
وی اظهار کرد: پروژه گذر فرهنگ و هنر با سرمایه گذاری بخش خصوصی  با رقم ۱۵۰ میلیارد ریال و با روش bot ساخته شده و ۱۰ سال سرمایه گذار از آن بهره برداری می کند و پس از آن در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت.
وی گفت: باید بحث های خدماتی را با بودجه نقدی اجرا و پروژه های زیرساختی را با سرمایه گذاری انجام دهیم زیرا بودجه ها کفاف دسترسی به اهداف ما را نمی دهد.
رئیس شورای شهر نیشابور خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۰۰ درصد و در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۰۵ از بودجه های شهرداری نیشابور محقق شد و در سال ۱۴۰۲ نیز بودجه شهرداری به میزان ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد که نشان دهنده افزایش معیارها و شاخص های مدیریت شهری است.
کمیلی پور خاطر نشان کرد: تغییر و تحول در مدیریت شهری و ارتقای شاخص های توسعه به خصوص در حوزه های عمرانی، زیرساخت ها، محیط زیست و فضای سبز از رویکردهای مدیریت ششم شهری است که استفاده از مشارکت مردم، بخش خصوصی و پیمانکاران در پروژه های زیرساختی است.
وی ادامه داد: بحث برون سپاری تصدی گری های شهرداری را در دستور کار قرار دادیم که پروژه های خوبی در این حوزه انجام شده است.
وی بیان کرد: بحث استاندارد سازی در حوزه های مختلف از جمله مسائل مالی، منابع انسانی، عمرانی، محیط زیست و … نیز در دستور کار قرار دارد و بنا داریم شاخص ها را به استاندارد و میانگین کشوری برسانیم.
رئیس شورای شهر نیشابور گفت: فرهنگ سازی، آموزش و افزایش ایمنی، پایداری و تاب آوری شهری نیز از دیگر شاخص های توسعه در رویکرد ما ست و امیدواریم شهر نیشابوز را نیز در شاخص ها ارتقا دهیم.
کمیلی پور افزود: شهردار و شهرداری نشان دادند قابلیت مدیریت جهادی و انقلابی در شهرداری وجود دارد. مانند پروژه شهید سردار سلیمانی و بلوار مقاومت که کار دو سال شهرداری بود در دوماه انجام شد و امیدواریم این روحیه در تمام پروژه ها و برنامه ها ادامه داشته باشد.

سهم ‌بودجه های عمرانی درشهرداری نیشابور به ۶۰ درصد رسیده است

نماینده مردم نیشابور در مجلس نیز با تقدیر از حوزه مدیریت شهری نیشابور گفت: نسبت هزینه های جاری به پروژه های عمرانی در شهرداری کشور بالاتر است و بیشتر هزینه ها در بحث امور جاری می باشد. در نیشابور نیز تا چند سال پیش نیز حدود ۶۰ درصد بودجه به امور جاری و ۴۰ درصد به بحث عمرانی اختصاص داشت که این‌نسبت طی این سال ها معکوس شده است و ۶۰ درصد بودجه های شهرداری به مسائل عمرانی در راستای خدمت رسانی به مردم است.
احسان ارکانی افزود: این‌حدود ۴۴ میلیارد تومان پروژه که امروز به بهره برداری می رسد نیز خیلی از مطالباتی بود که در بازدیدها به ما منعکس می شد و خوشحالیم که این مطالبات به خصوص در مناطق جنوبی و حاشیه ای حل شده است.
وی اظهار کرد: شهرداری ها در شهرهای توسعه یافته مانند تهران و مشهد تنها در حوزه عمران شهری تعریف نمی شوند بلکه در حوزه رویدادهای فرهنگی، تفریحی و گردشگری بیشترین فعالیت ها را شهرداری ها انجام می دهند زیرا با بودجه های کم دولتی کاری نمی شود انجام داد‌ و شهرداری می تواند در این حوزه ها نقش خوبی ایفا کند و شهرداری نیشابور این روزها نقش خود را در حوزه فرهنگ و گردشگری نیز به خوبی انجام می دهند.

تلاش شهرداری و شورای اسلامی شهر در دوره ششم ستودنی است

نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش شهرداری و شورای اسلامی شهر در دوره ششم ستودنی است و در حوزه اجرایی دکتر میرفانی شهردار عزیز، با نهایت درایت و همت برای پیشبرد و توسعه شهر تلاش کردند.


وی افزود: خیلی از مطالباتی که مردم در بازدید ها همچون آسفالت مسیر اردسمان، جاده هلالی، رسالت شرقی میدان بی بی شطیطه و … منعکس می کردند از مطالبات دیرینه مردم بود و امروز می بینیم که به آن مطالبات جامه عمل پوشانده شده است.
وی همچنین عنوان کرد: در کلان شهرها و شهرهای توسعه یافته امروز فعالیت شهرداری ها فقط در حوزه عمران و خدمات شهری تعریف نمی شود بلکه در حوزه رویداد های گردشگری و تفریحی هم ورود داشتند و بار فرهنگ و هنر و گردشگری را هم به دوش می کشند و نقش اصلی را شهرداری ها انجام می دهند.
ارکانی تصریح کرد: امروز شهرداری نیشابور هم بار فرهنگ، هنر و گردشگری را به عهده گرفته که نمونه آن برگزاری مراسم فاخر روز ملی خیام در اردیبهشت امسال بود که با اعلام آمادگی شهرداری نیشابور روز ملی خیام به روز جهانی این رویداد گردشگری مبدل شد.

بین المللی شدن روز خیام با همکاری شورا و شهرداری

وی با اعلام خبر بین المللی شدن روز حکیم عمر خیام گفت: در جلسه ای که در وزارت میراث فرهنگی انجام شد با اعلام آمادگی شهردار و شورای شهر نیشابور بود توانستیم داوران و معاون وزیر را توجیه کنیم که روز ملی خیام به عنوان یک روز جهانی ثبت شود که البته باید زیرساخت های حضور گردشگران خارجی نیز در شهر فراهم شود.
وی ادامه داد: پروژه گذر فرهنگ و هنر نیز با سرمایه گذاری آقای کرانی که عاشق فرهنگ‌و هنر هستند با مشارکت شورا و شهرداری نیز به بهره برداری می رسد که الگوی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر است.
معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور نیز با بیان اینکه رهبری‌ نیشابور را گنجینه تمدن اسلامی نامیدند گفت: در حرکت امام رضا به سمت طوس در نیشابور بهره برداری بیشتری شد و بیان حدیث سلسله الذهب که ۲۰ هزار قلمدان مرصع آن را ثبت کردند جایگاه ویژه ای به نیشابور بخشیده است و هیچ شهری در مسیر به این میزان مورد توجه قرار را نگرفته است.
ابوطالب جوان افزود: گر تلاش کنیم مسیر ورود و عبور امام رضا(ع) از نیشابور را احیا کنیم مردمان این دیار مشکل اقتصادی نخواهند داشت چرا که تابلوی گردشگری نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام خواهد بود و همه باهم کمک کنیم این مسیر و محل های توقف احیا شود تا نیشابور که مزین یه قدوم امام رضا(ع) است یک قطب گردشگری در جهان اسلام شود که این موضوع مایه مباهات و افتخار است.

نیشابور جایگاه برج ساختن ندارد

وی اظهار کرد: نیشابور شهر کهن و تاریخی است و در ساخت و ساز هایی که در نیشابور مجوز می دهند بندی اضافه کنند که معاری آن سنتی و ایرانی باشد. نیشابور جایگاه برج ساختن ندارد. اصلا فرهنگ نیشابور این را به ما دیکته می کند اگه به آن علاقه مند هستیم باید آن را قبول و برای حفظ آن تلاش کنیم.