برگزاری نخستین جشنواره ریواس در روستای میرآباد نیشابور
برگزاری نخستین جشنواره ریواس در روستای میرآباد نیشابور
خاتون شرق - نخستین جشنواره ریواس روستای میرآباد مازول در شهرستان نیشابور با حضور جمعی از مسئولان استان و شهرستان و تعدادی از گردشگران در سالن ورزشی این روستا برگزار شد.

نخستین جشنواره ریواس روستای میرآباد مازول در شهرستان نیشابور با حضور جمعی از مسئولان استان و شهرستان و تعدادی از گردشگران در سالن ورزشی این روستا برگزار شد.

ابوطالب جوان معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور گفت: این اتفاق مبارک یعنی ترویج فرهنگ فعال کردن مشاغل خانگی و صنایع دستی و داروهای گیاهی برگرفته از این‌منطقه مورد حمایت و پشتیبانی مجموعه شهرستان است و امیدواریم این برنانه ها را در سطح کلان استان و کشور برگزار کنیم.
وی اظهار کرد: از مدیران و متولیان صنایع دستی و گردشگری و داروهای گیاهی انتظار می رود این نوع جشنواره‌ها و برنامه‌ها را به طور ویژه مورد توجه قرار بدهند زیرا ظرفیتی برای توسعه گردشگری و توسعه اقتصادی است و امیدواریم بتوانیم امسال با تعاملی که با مجموعه بانک‌ها داریم با جذب تسهیلات تکلیفی بانک‌ها از این برنامه‌ها حمایت کنیم تا رونق بگیرید.


حجت‌الاسلام سیدقاسم یعقوبی امام جمعه نیشابور گفت: این حرکت موجب رونق تولیدات بومی به خصوص در حوزه گیاهان دارویی مانند ریواس باید با یک حرکت و خیزش علمی و اقتصادی همراه باشد.
همه ساکنان مناطق و روستاهای واقع در دامنه بینالود که از این منبع الهی استفاده می‌کنند توجه داشته باشند ریواس و همه گیاهان دارویی مانند نفت و گاز ثروت ملی هستند و باید از این ثروت ملی به خوبی نگهداری و استفاده کنیم.
وی افزود: این منطقه ریواس‌خیز باید حفاظت و حراست بشود و آن ریواسی که آفتاب خورده باشد و در طبیعت به صورت طبیعی رشد کرده باشد هم یک گیاه ارزشمند و دارویی است و امروز زنان هنرمند این منطقه در این نمایشگاه با این گیاهان دارویی و تجربه‌ای که دارند بخشی از هنر خود را به نمایش گذاشته‌اند و این تجربه های ارزشمند می تواند در اختیار جوانان تحصیل‌کرده ما قرار بگیرد و راهی برای حرکت‌های جدید در حوزه تولیدی و اقتصادی باشد.

ثبت رویداد ریواس در تقویم فرهنگی شهرستان نیشابور

امید آتشی بخشدار مرکزی شهرستان نیشابور گفت: در ۲۱ اردیبهشت نخستین جشنواره ریواس نیشابور در روستای میرآباد مازول با هدف معرفی و شناسایی ریواس به عنوان یکی از نماد‌های نیشابور برگزار شده است.


وی اظهار کرد: هدف دیگر این جشنواره معرفی خواص درمانی و خوراکی ریواس است همچنین روستای میرآباد مازول از ظرفیت گردشگری بسیار خوبی برخوردار است و روستای هدف گردشگری در استان است و در حاشیه این جشنواره ظرفیت‌های گردشگری روستای میرآباد مازول هم معرفی شد.
وی گفت: در این جشنواره نمایشگاه توانمندی‌های روستاهای بخش مرکزی نیشابور از پنج دهستان و بازارچه عرضه این محصولات در قالب ۵۰غرفه برگزار شد.
وی اظهار کرد: ثبت این روز در تقویم فرهنگی شهرستان به طور جدی در دستور کار قرار گرفته تا هرسال به طور منظم در روزهای اردیبهشت‌ماه و فصل برداشت ریواس این جشنواره برگزار شود البته باید زیرساخت‌های لازم هم برای برگزاری این رویداد در روستای میرآباد مازول ایجاد و احداث شود و یکی از این زیرساخت‌ها سالن ورزشی نیمه‌کاره این روستا به مساحت ۲هزار مترمربع است که برای تکمیل آن سه میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

گزارش تصویری

برگزاری نخستین جشنواره ریواس در روستای میرآباد نیشابور

وی گفت: در این روستا با سه هزار و ۳۰۰نفر جمعیت این سالن ورزشی چندمنظوره از محل کمک‌های مردمی ساخته شده است و با تکمیل آن می‌تواند به عنوان یکی از ظرفیت‌های شهرستان در مراسم‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.
وی اظهار کرد: روستای میرآباد مازول در دامنه رشته‌کوههای بینالود واقع شده و بیشتر جمعیت آن به باغداری و کشاورزی مشغول هستند و با برخورداری از رودخانه دائمی دارای محصولات درختی و باغی پررونقی است.

تکمیل مجموعه ورزشی میرآباد مازول نیازمند توجه ویژه مسئولان

رییس شورای اسلامی روستای میرآباد در مراسم افتتاحیه این جشنواره اظهار کرد: روستای میرآباد خوشبختانه موفق به ایجاد شرایط بهره برداری از نعمات و منابع شده است و شورای اسلامی این روستا پس از اولین روز پذیرش مسئولیت تمام تلاش خود را در راستای رساندن خدمات بی منت و با نیت خیرخواهانه جهت ایجاد امکانات برای اهالی میرآباد بکار بستند که از جمله این تلاشها می‌توان به پروژه‌های عمرانی و کارهای فرهنگی این روستا در دو سال اخیر اشاره کرد.

ضمیری گفت: در این مکان از تمامی بزرگان و صاحبان خرد درخواست همکاری دارم تا بتوان با پیشنهادات همه عزیزان دست در دست هم گامهای موثری را در پیشبرد اهداف روستا در تمام زمینه ها برداریم.

وی افزود: این روستا با جمعیتی بالغ بر سه‌هزار و ۳۰۰نفر و جوانانی علاقمند و پرشور از داشتن مکان ورزشی محروم است که امیدوارم با مساعدت مسئولین به زودی شاهد تکمیل و راه‌اندازی این مکان ورزشی باشیم.

ضمیری با اشاره به کیفیت و شهرت ریواس میرآباد آن را ظرفیتی کم نظیر برای این روستا و فرصتی مغتنم برای معرفی بیشتر میرآباد و نیز رشد گردشگری دانست و ابراز امیدوار کرد  برگزاری این جشنواره در سال‌های آینده تداوم داشته باشد.

عبدالله ضمیری رئیس شورای اسلامی روستای میرآباد مازول در بخش مرکزی شهرستان نیشابور در گفت‌‌وگو با خاتون‌شرق اظهار کرد: این روستا با برخورداری از آب وهوای مساعد دارای محصولات باغی بسیار باکیفیت مانند سیب و گیلاس و آلبالو است و به خاطر قرار گرفتن در دامنه کوه‌های بینالود هر ساله در ایام مختلف سال میزبان تعداد زیادی از گردشگران و کوهنوردان است.


ضمیری گفت: توسعه صنعت گردشگری در این روستا موجب ایجاد اشتغال پایدار و مهاجرت معکوس شده است و در این چارچوب امسال برای نخستین بار جشنواره ریواس که یکی از ظرفیت‌های کشاورزی و گردشگری این منطقه است به صورت کاملا مردمی و با همت اهالی این روستا برگزار شد.
وی افزود: طی یک سال گذشته برای ارتقای امنیت در این دوستا و با رایزنی‌های انجام شده تعداد ۱۵عدد دوربین امنیتی در ورودی و خروجی‌های روستای میرآباد مازول نصب شده است و با پیگیر‌های انجام شده چند نقطه رفت‌وآمد حادثه‌خیز در این روستا با بازگشایی معبر اصلاح شده است.
رئیس شورای روستای میرآباد مازول گفت: از دیگر اقدامات عمرانی انجام شده در این روستا طی یک سال گدشته انجام زیرسازی و آسفالت معابر به متراژ هشت‌هزار مترمربع و اجرای کانال و کانیو به متراژ یک‌هزار و ۴۰۰مترمربع است و همچنین طرح افزایش شانه خاکی جاده اصلی این روستا با همکاری اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به طول ۶کیلومتر در دستور کار قرار دارد.
ضمیری اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده برای رفع مشکل کمبود آب شُرب حفر یک حلقه چاه جدید با همکاری تیپ ۲۱ امام رضا(ع) و شرکت آبفا و همچنین نوسازی شبکه‌های قدیمی آب شرب این روستا به متراژ ۷۰۰متر با همکاری شرکت آبفا و همیاری اهالی روستا در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: طرح احداث آرامستان جدید این روستا با همکاری خیرین و پیگیری جهت ساخت یک باب مدرسه ابتدایی جدید و کاشت ۲۰۹اصله نهال چنار و کاج در ورودی روستا از دیگر برنامه‌های شورای روستای میرآباد مازول در سال جدید است.
وی خاطرنشان کرد: برای تکمیل سالن و مجموعه ورزشی این روستا که از محل کمک‌های مردمی احداث شده نیازمند اختصاص اعتبار هستیم که در صورت تکمیل این مجموعه ورزشی به یکی از زیرساخت‌ها و مجموعه های منحصر به فرد شهرستان و استان تبدیل خواهد شد که قابلیت میزبانی رویدادهای مختلف ورزشی و برنامه‌های فرهنگی مانند جشنواره ریواس را خواهد داشت و نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

ایجاد مرکز تحقیقاتی برای ریواس در نیشابور ضروری است

دکتر گیاهی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد نیشابور گفت: از ریواس ترکیباتی گرفته می‌شود که ارزش دارویی دارد و بسیار در درمان مفید است و از سوی دیگر اگر درست استفاده نشود بسیار مضر خواهد بود به همین خاطر ایجاد مرکز تحقیقات برای ریواس بسیار لازم و ضروری است.


وی افزود: در دنیا ریواس کاشتنی است اما در ایران این گیاه را از طبیعت جمع‌آوری می‌کنند و این زنگ خطری برای نمونه‌های طبیعی و زیستگاه است و نوع پرورش ریواس در ایران اگرچه ثبت جهانی شده است اما همراه با تخریب محیط زیست است و باید در یک مرکز علمی و تحقیقاتی بر روی روش درست پرورش و برداشت ریواس کار شود و در این خصوص هیچ کاری انجام نشده است و این ضرورت یک مرکز تحقیقاتی را برای انجام مطالعات اکولوژی و فیزیولوژی درباره ریواس در نیشابور نشان می‌دهد که باید مورد حمایت منابع طبیعی هم قرار بگیرد.
وی گفت: نمونه‌های مختلفی از گیاه ریواس در مناطق مختلف وجود دارد و شناسایی شده است که یک نمونه آن در منطقه بندرعباس به نام آستروایرانیکو گزارش شده است.
وی اظهار کرد: بیشتر مقاله‌هایی که تاکنون درباره خواص ریواس منتشر شده با گونه‌ای از تُرشک تداخل دارد و ویژگی‌های رومِکس برای رِئوم ذکر شده است و خواص دارویی گاهی اشتباه علمی است و در کنار مزایای بسیار خوب ریواس باید مضرات آن هم مورد توجه قرار بگیرد که معمولا توجهی به این بخش نمی‌شود.
وی گفت: در منابع به ریواس نیشابور بسیار اشاره شده اما در کشور تحقیقات زیادی درباره رئوم خراسانیکم انجام نشده است و تحقیقاتی هم انجام شده به خاطر اشتباه در شناسایی تلاش کردند رئوم ریوس را که در اروپا گزارش شده با ریواس ما منطبق کنند.
وی اظهار کرد: برای “ریوم ریواس” خواص درمانی زیادی ذکر شده اما نه برای ساقه آن بلکه برای رشته و ترکیباتی که از ریشه ریواس به دست می‌آید و اسید اوگزالیک موجود در ساقه ریواس مانند شمشیر دولبه است و اگر با لبنیات و ترکیبات کلسیم‌دار مصرف شود باعث سنگ‌سازی در کلیه می‌شود البته در منابع گفته شده ریواس می‌تواند بیماری‌های کردی را درمان کند و برخی از ترکیبات ریشه ریواس می‌تواند سرطان را هم تحریک کند.

تنوع زیاد میراث ناملموس در نیشابور

محمود طغرایی مسئول گروه ثبت‌ میراث فرهنگی استان خراسان رضوی گفت: میراث معنوی بخش عمده‌ای از ساختار فرهنگی اقوام مختلف است که شامل باورها، سنت‌ها و دانش بومی است که به عنوان میراث ناملموس شناخته شده و در این حوزه نوروز به عنوان مهم‌ترین میراث ناملموس اقوام ایرانی شناخته و ثبت جهانی شده است.
وی اظهار کرد: اهمیت میراث ناملموس در آن است که بخش سیال و غیرمنقول میراث فرهنگی را که در دل فرهنگ و باور مردم جاری است دربرمی‌گیرد و ساختارهای اصیل فرهنگی ما مانع از نفوذ فرهنگ غربی است و به همین خاطر پاسداشت حفاظت از آن بسیار مهم و حیاتی است زیرا جریان اجتماعی جهان به سوی تک فرهنگی در حال حرکت است و زبان و دانش بومی هر منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی گفت: در نیشابور شاهد تنوع بسیار زیاد و ارزشمندی از میراث ناملموس مانند میراث مذهبی، کشاورزی، عَلَم‌سازی، حلیم نیشابوری و گویش نیشابوری داریم زیرا سرزمین نیشابور یک سرزمین اصیل با فرهنگهای متنوع است هرچند در طول تاریخ جریان‌های مختلف باعث از بین رفتن بخش زیادی از آن شده‌اند.
وی اظهار کرد: به‌دلیل انقطاع بین نسلی ارتباط بین نسل جدید و قدیم قطع شده و نسل جدید اهمیت میراث ناملموس را به خوبی درک نکرده است، در میراث ناملموس این آثار شناسایی و ثبت شده و به نسل بعدی منتقل می‌شود و جریان انتقال بین نسلی باعث جلوگیری از بین رفتن آن می‌شود و این پاسداری و پاسداشت از میراث ناملموس است.


وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی از این جشنواره‌ها و برنامه‌ها در قالب پاسداشت با رویکرد حفاظت از اثر ثبت ملی حمایت می‌کند اظهار کرد: این‌جشنواره ها زمینه مناسبی برای رویدادهای گردشگری است و می‌تواند در تقویم فرهنگی گنجانده شود و زمانی که در قالب این همایش‌ها دانش پرورش ریواس به عنوان میراث ناملموس نیشابور معرفی می‌شود موجب تقویت اقتصاد گردشگری و بومی می‌شود و این‌جشنواره ها باید به صورت مردمی برگزار شود تا پایدار بماند.