برخی از کارفرمایان بیش از نیمی از حقوق پرداختی  به کارگرانشان را پس می‌گیرند
برخی از کارفرمایان بیش از نیمی از حقوق پرداختی  به کارگرانشان را پس می‌گیرند
دبیر اجرایی خانه کارگر نیشابور گفت: بر طبق ابلاغ وزارت کار کارفرمایان موظفند حقوق کارگران را به حساب آنان واریز کنند در حالی‌که برخی از کارفرمایان کارگرانشان را مجبور می‌کنند بخشی از این پرداختی‌ها را پس بدهند و در این رابطه چند پرونده در کمیسیون کارگری تشکیل شده است.

محمد عمارلو بدون اشاره به شخصی اظهار کرد: همین حالا کارفرمایی داریم که سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حساب کارگر واریز می‌کند اما کارگر را مجبور می‌کند ۲میلیون تومان از این پول را بازگرداند.
وی افزود: در سال های گذشته افزایش میزان دستمزد متناسب با میزان تورم نبوده و در حال حاضر میزان معیشت برای یک خانواده چهار نفره هشت میلیون و نهصد و هفتاد و نه هزار تومان پیش‌بینی شده اما قطعا این مبلغ محقق نخواهد شد و کارفرماها هم‌اعلام‌ کرده‌اند توانایی تحقق آن را ندارند.
وی ادامه داد: جامعه کارگری وفادارترین قشر به انقلاب بوده و هست اما در حال حاضر به این قشر زحمت‌کش بی‌مهری می‌شود به همین خاطر از دولت و مجلس انقلابی انتظار می‌رود به این مورد توجه ویژه شود.


وی گفت: در مجلس هیچ سهمی برای بدهی ۴۰۰هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی در نظر گرفته نشده ضمن اینکه برای اجرای طرح همسان‌سازی هم ۲۴۰هزارمیلیارد تومان باید در نظر گرفته می شد اما با وجود پافشاری جامعه کارگری مورد توجه قرار نگرفت.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک کارگر با حقوق پایه ۲میلیون و هفتصد هزار تومان قادر به گذران امور زندگی نیست و امروز در همین نیشابور یک کارگر برای اجاره خانه باید حداقل ماهیانه یک و نیم تا میلیون تومان بپردازد با این حال مجلس به دنبال اصلاح قانون کار و دستمزد توافقی است که به ضرر کارگر است.
در همین حال مجلس به دنبال افزایش سن بازنشستگی است بدون اینکه به جمعیت جوانان بیکار توجه داشته باشد، عمارلو با بیان این مطلب افزود: از مجلس انقلابی انتظار داریم میزان دستمزد کارگر با وضعیت تورم‌ تناسب داشته باشد و همسان‌سازی حقوق کارگران بازنشسته به درستی انجام شود.
وی گفت: در شهرستان های نیشابور، فیروزه و زبرخان بالغ بر ۵۹هزار بیمه شده با احتساب مستمری‌بگیران در قالب سه هزار و ۶۵۰ کارگاه وجود دارد که از این تعداد ۴۶هزار مورد بیمه شده اصلی است.
دبیر اجرایی خانه کارگر نیشابور گفت: طبق آمار حدود یک‌هزار و صد نفر کارگر در نیشابور بیمه بیکاری می‌گیرند و با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی برخی از کارگاه‌ها این تعداد افزایش چندانی نداشته است.
برخی از واحدها مانند افلاک الکتریک، خیام الکتریک، فضل الکتریک و بالتیکا در بخش صادرات به افغانستان دچار مشکلاتی شده بودند ولی با مدیریتی که انجام شد مشکل زیادی در رابطه با تعدیل نیروها به وجود نیامد.