انتقاد پروفسور صادقی از نامگذاری افلاک نمای خیام
انتقاد پروفسور صادقی از نامگذاری افلاک نمای خیام
در شرایطی که امروزه بحث مرکزیت زمین منسوخ گردیده و چرخش زمین به دور خورشید امری اثبات شده و علمی می باشد ، نامگذاری افلاک نمای خیام بدین صورت اصلا منطقی نیست و جایگاه علمی ندارد.

پروفسور حسین صادقی جراح قلب و دانشمند ارزنده نیشابور ضمن بیان مطلب فوق ، اظهارداشت: این کار علاوه براینکه امری اشتباه می باشد ، توهینی بزرگ به حکیم عمرخیام ، دانشمند نابغه نیشابوری است.

به گفته وی در کشورهای اروپایی و سایر کشورها مراکزی به نام پلانتاریوم به صورت گنبدی شکل ساخته شده که در سقف آن آسمان با تمام ستاره ها و سیاره هایش به نمایش گذاشته می شود که این نامگذاری هم اصلا اصولی و مناسب نیست چون معنی آن ” جایگاه سیاره ” است ، در صورتی که در پلانتاریوم هم ستاره و هم سیاره به نمایش گذاشته می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حکیم عمرخیام هیچگاه به افلاک اعتقادی نداشته و این موضوع در اشعارش کاملا نمایان و مشهود است ، افزود: علاوه بر خیام که اعتقادی به مرکزیت زمین در زمان حیاتش نداشته ، ابوریحان بیرونی هم که ۷۰ سال قبل از او زندگی می کرده نیز اعتقادی به این امر نداشته و همیشه از گردش زمین به دور خورشید به عنوان یک واقعیت علمی یاد کرده است.

پروفسور صادقی با بیان این مطلب که برای اولین بار تئوری مرکزیت زمین توسط ارسطو و بطلمیوس ارایه شده و براساس آن زمین مرکز عالم هستی و سیاره ها در مدارها و یا افلاک های مختلف به دور زمین در حال چرخش بوده اند، اضافه کرد: در قرن شانزدهم میلادی یک کشیش به نام کوپرنیک ثابت کرد که زمین به دور خورشید می گردد و فرضیه قبلی را کاملا مردود اعلام نمود.

وی با یادآوری این مطلب که حکیم عمرخیام در اشعارش به عبارت “فانوس خیال” اشاره دقیقی داشته و هدف از این کار کنایه به چرخش زمین به دور خورشید بوده است ، افزود: تشریح منظومه شمسی توسط خیام بسیار کامل تر از سایر دانشمندان اروپایی و حدود ۴۵۰ سال قبل از یافته های کوپرنیک و دیگران بوده و این نشان می دهد که حکیم نیشابور دانشمندی نابغه و کم نظیر بوده است.

پروفسور صادقی ضمن انتقاد مجدد از نامگذاری افلاک نمای خیام ، تاکید کرد: با توجه به توضیحات فوق و به عقیده بنده نام صحیح مجموعه علمی فوق ” آسمان نمای خیام” است ، چون هم از افلاک نما و هم از پلانتاریوم دقیق تر و صحیح تر است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که جهت نامگذاری این مجموعه که بزرگترین آسمان نمای ایران و یکی از بزرگترین ها در جهان می باشد و با کمک و زحمات فراوان مردم فهیم و خیرین گرانقدر نیشابور احداث گردیده است ، دقت و کارشناسی لازم صورت پذیرد.

  • منبع خبر : خاتون شرق