انبارهای مواد شیمیایی که زندگی نیشابوری ها را تهدید می‌کند
انبارهای مواد شیمیایی که زندگی نیشابوری ها را تهدید می‌کند
خاتون شرق - سوء استفاده‌ عده‌ای افراد فرصت طلب و سودجو طی سال‌های اخیر از خلأهای قانونی و نظارتی سبب شده بیخ گوش شهروندان و کوچه و خیابان‌های شهر نیشابور از منازل مسکونی به عنوان انبار نگهداری مواد شیمیایی خطرناک استفاده شود.

رضا زرگرانی / سوء استفاده‌ عده‌ای افراد فرصت طلب و سودجو طی سال‌های اخیر از خلأهای قانونی و نظارتی سبب شده بیخ گوش شهروندان و کوچه و خیابان‌های شهر نیشابور از منازل مسکونی به عنوان انبار نگهداری مواد شیمیایی خطرناک استفاده شود.
طی سال‌های اخیر نیشابور درگیر تهدیدات شیمیایی، آتش‌سوزی‌های گسترده و مشاغل خطرناکی که در مرکز شهر فعالند و بعضاً وقوع انفجارهایی را شاهد هستیم شده است؛ به طوری که پارسال ۶۱۰ مورد آتش‌سوزی توسط سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور به ثبت رسید.
از سوی دیگر وجود برخی واحدهای صنفی موسوم به «مشاغل مزاحم» در مراکز شهری شرایطی را فراهم کرده‌اند که هر از گاهی شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در مناطق شهری باشیم و تهدیدات جانی را برای همسایگان این واحدهای صنفی به همراه داشته است.

شناسایی ۸ انبار غیرمجاز نگهداری مواد شیمیایی درون شهر نیشابور

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور در گفت وگو با ایسنا با تأکید بر اینکه انبارهای غیرمجاز نگهداری مواد شیمیایی درون شهر نیشابور روند افزایشی داشته است، گفت: طی سال گذشته ۸ ساختمان نگهداری مواد شیمیایی خطرناک در سطح شهر شناسایی و اخطارهای لازم داده شده است.
ابوالفضل اسدی خاطرنشان کرد: متأسفانه عده‌ای افراد سودجو منازل مسکونی را برای انبار مواد شیمیایی خریداری یا اجاره می‌کنند که امکان شناسایی این منازل به راحتی امکان‌پذیر نیست و باید دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند.
وی افزود: سازمان آتش‌نشانی از شهروندان درخواست می‌کند، چنانچه در محل زندگی خود با چنین واحدهای مسکونی مواجه شدند برای حفظ جانشان و جلوگیری از خطرهای احتمالی به آتش‌نشانی و پلیس اطلاع دهند.
اسدی اظهار کرد: بارها اتفاق افتاده همکاران آتش‌نشان پس از ورود به منزل مسکونی برای اطفای حریق با مواد شیمیایی خطرناک مواجه شده‌اند.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی نیشابور اعلام کرد: از دیگر مراکز پرخطری که از نظر سازمان آتش‌نشانی برای شهر نیشابور تهدید به شمار می‌آید، ضایعاتی‌ها و کارگاه‌های چوب‌بری هستند که متأسفانه در نیشابور تعداد این واحدهای صنفی رو به افزایش است و بر اساس رأی کمیسیون بند ۲۰ شهرداری، باید به خارج از شهر منتقل شوند.
اسدی با بیان اینکه ۲۰۰ واحد ضایعاتی در سطح شهر فعالیت می‌کنند و تعداد قابل توجهی فاقد پروانه هستند، عنوان کرد: طی یک سال گذشته به ۳۵ ضایعاتی اخطار ایمنی و آتش‌نشانی داده شده و ۴۰ مورد براساس کمیسیون بند ۲۰ پلمب شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه به واحدهایی که دارای پروانه بودند، مهلت سه ماهه داده شده تا به خارج شهر منتقل شوند، گفت: ما نمی‌خواهیم مچ کسی را بگیریم هدفمان فقط رفع مشکلات شهروندان است.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور افزود: در حریق واحدهای صنفی و صنعتی در کمتر از ۵ دقیقه تمام سرمایه‌های صاحبان واحدها در آتش می‌سوزد و در کنار ضرر مادی سبب بیکار شدن عده زیادی از شهروندان می‌شود و دلیل وقوع حریق هم بی‌دقتی‌های ناشی از عدم آموزش است.
وی در خصوص آمار عملیات‌های سازمان در سال ۱۴۰۱ گفت: پارسال ۶۱۰ مورد عملیات اطفای حریق و ۵۹۲ مورد عملیات نجات داشته‌ایم.
اسدی خاطرنشان کرد: در بخش آتش‌سوزی‌ها به تفکیک ۱۵۶ مورد حریق مسکونی، ۳۹ مورد حریق واحد صنفی، ۲۱ مورد حریق انبارها، ۱۷ مورد کارگاه‌های صنعتی و ۱۱ مورد مربوط به واحدهای دامپروری بود.
وی با اشاره به اینکه در سطح شهر نیشابور مراکز خرید با عمر بالا داریم که تأییدیه‌های آتش‌نشانی و سازه را ندارند، گفت: هرچند در تمامی مراکز خرید و پاساژهای نیشابور موارد نا ایمن مشاهده می‌شود اما مراکز خرید قدیمی از نظر سازه‌ای و آتش‌نشانی بیشترین تهدید را دارند که به صورت مکرر به هیأت مدیره این مجموعه‌ها اخطار داده‌ایم.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی نیشابور در ادامه از اتاق اصناف شهرستان نیشابور خواست، برای صدور مجوز و پروانه واحدهای صنفی، یک دوره آموزش آتش‌نشانی برای متقاضیان برگزار شود و کارشناسان آتش‌نشانی از واحدهای صنفی که متقاضی دریافت پروانه هستند، بازدید انجام دهند و موارد نا ایمن را شناسایی کنند.
وی افزود: حتی می‌توان این بازدید را فقط در حد مشاوره به متصدی واحد صنفی قرار دهیم و الزام‌آور نباشد.

روند اخذ پروانه کسب بر اساس قانون نظام صنفی

در ادامه رئیس اتاق اصناف شهرستان نیشابور در پاسخ به ایسنا درباره لزوم برگزاری کارگاه‌های آموزشی آتش‌نشانی و بازدید از واحدهای صنفی برای اخذ پروانه، اعلام کرد: روند اخذ پروانه کسب بر اساس قانون نظام صنفی مشخص شده است.
حجت نظافتی گفت: مواردی که توسط مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مطرح شده است کاملاً صحیح بوده اما اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی مجری قانون هستند و امکان اینکه مواردی را بر روند اخذ پروانه کسب بیفزاییم یا کم کنیم، وجود ندارد.
وی افزود: با راه‌اندازی سامانه جدید صدور پروانه کسب، اکثر درخواست‌های صدور مجوز از حالت «تأیید محور» به «ثبت محور» تبدیل شده‌اند و اتحادیه‌های صنفی دخل و تصرفی در روند صدور پروانه نداشته و با ثبت درخواست توسط شخص متقاضی، فرآیند صدور پروانه کسب آغاز و بر اساس ضوابط قانون نظام صنفی، مجوز صادر خواهد شد.
رئیس اتاق اصناف شهرستان نیشابور اظهار کرد: در این رابطه باید در اجلاس اتاق اصناف که با حضور روسای اتحادیه‌های صنفی برگزار می‌شود، لزوم برگزاری کارگاه‌های آموزشی را طرح موضوع کنیم تا در صورت موافقت اعضای اجلاس و تصویب کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی شهرستان، با همکاری سازمان آتش‌نشانی این کارگاه‌ها برگزار شود.
علی‌رغم هشدارهای پی در پی سازمان آتش‌نشانی نیشابور برای جمع‌آوری انبارهای غیرمجاز مواد شیمیایی و مشاغل خطرناک از مرکز شهر نیشابور اما به دلیل وجود خلأهای قانونی، ضمانت اجرایی لازم برای اخطارهای آتش‌نشانی وجود ندارد که می‌طلبد مسئولین مربوطه با وضع قوانین جدید در کاهش حوادث ناگوار آتش‌سوزی شهری که گاهی باعث مرگ نیروهای آتش‌نشان و شهروندان می‌شود، مؤثر باشند.