امیدوارم داوری نیشابور مثل گذشته کاندید بین المللی داشته باشد
امیدوارم داوری نیشابور مثل گذشته کاندید بین المللی داشته باشد
محسن قهرمانی گفت: تیم های فوتبال نیشابور همواره رقبای سرسختی در سطح استان برای مشهدی ها بوده اند و امیدوارم نیشابور مانند گذشته در فوتبال موفق شود و داوران خوبی مانند حقیقی، امینی و فرح نیا را تربیت کند که البته در حال حاضر با این پیشینه ای قوی ، داوری از نیشابور نداریم که کاندیدای لیست های بین المللی باشد و امیدوارم این اتفاق دوباره برای این شهر رخ دهد.

اما داوری فوتبال خراسان‌رضوی در طی چند سال اخیر با افت زیادی رو‌به‌رو بوده و درحال حاضر نسبت به گذشته حرفی برای گفتن از نظر جایگاه داوری در سطح کشور ندارد. این درحالی است که یک دهه قبل خراسان رضوی بهترین داوران در لیگ برتر را داشت‌ اما با بازنشسته شدن برخی داوران، دیگر جایگزینی برای آن‌ها نیست و اگر اقدام قابل‌توجهی در این زمینه صورت نگیرد، شاید تا سال آینده هم دیگر نماینده شایسته‌ای در لیگ برتر داوری‌ وجود نداشته باشد. محسن قهرمانی یکی از داوران قدیمی و پرافتخار استان نسبت به این موضوع اظهار تاسف می‌کند و معتقد است اتفاقاتی برای داوری فوتبال استان افتاده که جایگاه‌مان را در سطح کشور از دست داده‌ایم و به‌نوعی تیشه به ریشه داوری فوتبال زده‌ایم.» این داور بازنشسته استان در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: «روزهای خوبی را در آینده برای داوری فوتبال استان‌مان متصور نیستم. متاسفانه اتفاقات خوبی در یک سال گذشته برای داوری استان در کشور رخ نداده‌ است‌. اگر الان هم به داوران استان در لیگ‌های کشور امکان قضاوت داده می‌شود هم به‌خاطر رایزنی‌های پیشکسوتان است. امیدوارم با روی کار آمدن دوباره اصفهانیان در کمیته داوران شرایط در فدراسیون فوتبال تغییر کند.» محسن قهرمانی تاکید می‌کند: «اگر با این شرایط در داوری استان به مسیر حرکت خود ادامه دهیم تا پایان سال‌۱۴۰۰ چیزی به نام داوری در خراسان رضوی وجود نخواهد داشت.» وی درباره دلیل افت جایگاه داوری فوتبال استان، خاطرنشان می‌کند: «دلیل این موضوع رئیس فعلی کمیته داوران فوتبال هم نیست؛ شهرآبادی به عنوان مسئول کمیته داوران هیئت فوتبال استان از زحمتکشان فوتبال بوده، اما رئیس کمیته داوران باید حضور فیزیکی بیشتری در محل کار خود داشته‌ و کار داوری را به دیگران در مشهد نسپارد تا اشراف بیشتری به موضوعات داوری داشته باشد. وی انسان با‌شخصیت‌ و با‌اخلاقی است، ولی برای مدیریت باید بتواند شرایط مناسبی را فراهم کند و‌ به‌دنبال رایزنی با پایتخت‌نشین‌ها باشد تا داوران ما بهتر بتوانند در لیگ‌های کشور قضاوت کنند.»

 پشتوانه‌سازی صفر  

وی با بیان این‌که حدود ۸، ۹‌ سال است که برای داوری استان اقدامی در جهت پشتوانه‌سازی انجام نداده‌ایم، عنوان‌ می‌کند: «این‌که بگوییم عده‌ای پشت دیوار بتنی نسل طلایی داوری خراسان قرار گرفته‌اند را قبول ندارم. چون ‌زمانی ما و دیگر داوران هم پشت سر بزرگانی چون مصطفی حقیقی نیشابور، محمد امیری تربت‌جام، علی زمانیان قوچان، جواد تقی‌پور و غلام همیراد، اکبر سلمانی و حسین واقعی که از داوران‌ بزرگ و موفق نسل قبل از ما بودند، قرار داشتیم و اگر فکر می‌کردیم پشت دیوار این بزرگان نمی‌توانیم پیشرفت کنیم، قطعا برای نسل طلایی داوری خراسان اتفاقی نمی‌افتاد. این نباید بهانه‌ای برای معرفی نسل جدید داوری باشد.» وی تصریح می‌کند: «در یک برهه‌ای از زمان یک سری از دلسوزان تلاش کردند و در زمینه داوری پشتوانه‌سازی کردند تا ما‌ رشد کرده و در کشور مطرح شویم. اما متاسفانه پس از ما دیگر پشتوانه‌سازی صورت نگرفت. به عنوان مثال بعد از خداحافظی رضا سخندان چه کردیم. یعقوب سخندان را ساختیم، ولی به علت‌های واهی و نیامدن در تست او را در رتبه پنجم لیست قرار دادیم.» قهرمانی می‌گوید: «زمان قبل هم داوران سطح بالا این‌گونه تست نمی‌دادند و مرحوم جاهدی‌ و تیم‌شان از محسن ترکی و رضا سخندان در‌کنار داور درجه ۲ و ۳ تست نمی‌گرفتند.»

 تیشه به ریشه داوری

وی با بیان این‌که داوران سطح بالا ویترین داوری استان هستند، می‌افزاید: «برای ایجاد انگیزه باید داوران سطح بالا را جدا کنیم تا داورهای درجه ۲ و ۳ تلاش کنند تا به سطح داورانی همچون مهدی مرجان‌زاده‌، مرتضی منصوریان و یعقوب سخندان برسند.‌ نه این‌که به دلایل واهی و یک سری آیتم‌هایی که الان امکان بازگویی آن را ندارم‌، نفر اول کمک‌داورها را در لیست نفر پنجم ‌بگذاریم.» وی اضافه می‌کند: «کسی که بیشترین تعداد قضاوت را در لیگ‌برتر ایران داشته،‌ نفر پنجم لیست می‌گذاریم، آن‌هم به‌خاطر این‌که ثابت کنیم که ما هم می‌توانیم برخورد کنیم. اگر داوری امکان حضور در تست را نداشت، ‌نباید این‌گونه با او برخورد شود. این کار تیشه به ریشه داوری استان می‌زند.» محسن قهرمانی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: «زمانی می‌توان این کار را کرد که پشتوانه‌سازی کرده باشیم و داوری را انتخاب کنیم که بتواند با داوران قدیمی برابری و رقابت کند. اما‌ یک داوری‌ که فقط لیگ ۲ یا ۳ قضاوت کرده‌ را چگونه می‌توان در لیست داوران لیگ برتری گنجاند.» وی با اشاره به این‌که سلسله مراتب پیشرفت باید مرحله‌ به مرحله اتفاق بیفتد، نه این‌که به زور یک ‌نفر‌ که در لیگ ۳ و ۲ قضاوت کرده را به عنوان نفر سوم لیگ برتر معرفی کنیم، ‌می‌افزاید: «خودمان با دست خودمان به ریشه داوری تیشه می‌زنیم و با خود‌زنی کارهایی می‌کنیم که دشمنان داوری استان آرزوی آن را دارند.»