افشاگری‌های بزرگ نماینده ردصلاحیت شده نیشابور
افشاگری‌های بزرگ نماینده ردصلاحیت شده نیشابور
خاتون شرق - احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور بزرگ در مجلس شورای اسلامی در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران از ناگفته‌هایش درخصوص تخلفات و سنگ‌اندازی‌های برخی مدیران و دخالت‌های غیرقانونی شخصی از نهادی خاص در عزل‌ونصب مدیران و روسای نیشابور با همکاری نماینده دیگر پرده برداشت.

گزارش: سعید صفارائی

احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور بزرگ در مجلس شورای اسلامی در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران از ناگفته‌هایش درخصوص تخلفات و سنگ‌اندازی‌های برخی مدیران و دخالت‌های غیرقانونی شخصی از نهادی خاص در عزل‌ونصب مدیران و روسای نیشابور با همکاری نماینده دیگر پرده برداشت.

در این نشست خبری احسان ارکانی نماینده ردصلاحیت شده از حوزه انتخابیه نیشابور که از شرکت در رقابت‌های انتخاباتی مجلس بعدی بازماند در پاسخ به سوال خبرنگار خاتون‌شرق درباره علت ردصلاحیتش اظهار کرد: برای اینکه حرف و حدیثی نباشد طبق قانون به شورای نگهبان نامه‌‌ای ارسال می‌کنم و علت و مستندات ردصلاحیتم را تقاضا می‌کنم و پاسخ آن را تقدیم شما می‌کنم.

نماینده نیشابور هنوز دلیل ردصلاحیتش را نمی‌داند

وی تلویحا با اشاره به اینکه هنوز علت رد صلاحیتش را نمی‌داند گفت:طبق قانون باید نامه بزنیم و علت ردصلاحیت را هم به خود شخص اعلام خواهند کرد.

وی بدون پاسخ دادن به این سوال که چرا تاکنون پیگیر این موضوع نشده گفت: شورای نگهبان هنوز درگیر تایید نتایج انتخابات در حوزه‌های انتخابیه است اما در این خصوص پس از تعطیلات نوروزی از شورای نگهبان پیگیری می‌کنم و عید نوروز جزو تعطیلات اداری است و برای اینکه شبهه‌ای نباشد پاسخ رسمی و مکتوب را به شما می‌دهیم و الان هرچیزی بگویم یک مسئول رسمی می‌تواند آن را رد کند.

 

این ادعای ارکانی در حالی است که طبق اطلاعات رسیده به خاتون‌شرق ردصلاحیت وی ابتدا در مرحله استانی انجام شده و پس از اعتراض وی دلایل ردصلاحیتش در هشت بند برای رسیدگی به شورای نگهبان ارسال شده است و به همین خاطر امکان اطلاع نداشتن وی از دلایل ردصلاحیتش حداقل در مرحله استانی بعید به نظر می رسد.

لازم به ذکر است هاجر چنارانی نماینده دیگر نیشابور بزرگ هم برای شرکت در انتخابات این دوره مجلس ردصلاحیت شد.

وی در این نشست به وقوع تخلفاتی در فرمانداری نیشابور هم‌ اشاره کرد اما از نوع تخلفات و اشخاص دخیل در این موضوع نام نبرد.

به گفته ارکانی او طی این چهارسال ۱۸۵ طرح تحقیق‌وتفحص را به مرحله اجرایی رسانده و تنها نماینده‌ای بوده است که شخصا برای چهار طرح تحقیق‌وتفحص از صحن علنی مجلس مصوبه گرفته است و این طرح‌ها شما تحقیق‌وتفحص از استانداری خراسان رضوی، سازمان ایمیدرو، سازمان بازرسی استان خراسان رضوی و تحقیق‌وتفحص از طرح تقسیمات کشوری بوده است.

لازم به ذکر است براساس شنیده‌ها علت ردصلاحیت ارکانی اجرای همین طرح‌های تحقیق‌وتفحص از استانداری و سازمان بازرسی بوده است اما تاکنون هیچ منبع رسمی این موضوع را تایید نکرده‌ و خود او نیز از بیان علت رد صلاحیت خود امتناع کرد و پاسخ آن را به استعلام از شورای نگهبان در آینده موکول کرد.

در ادامه احسان ارکانی به ارائه آماری از عملکرد خود طی دوره نمایندگی‌اش پرداخت و اظهار کرد: طی این مدت پنج مورد نطق میان دستور، ۱۷مورد تذکر شفاهی، ۲هزار و ۲۰۸ مورد تذکر کتبی به کابینه دولت و یک هزار و ۸۱۲ مورد سوال از وزرا از طرف من وصول شده است.

 

حقوق ۲۵میلیون تومانی نمایندگان مجلس

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خاتون‌شرق میزان حقوق نمایندگان مجلس را ۲۵میلیون تومان ذکر کرد و گفت: علاوه بر این به هر نماینده حدود ۱۵میلیون تومان بایت هزینه‌های دفتری، ۴میلیدن تومان هزینه بلیط هواپیما و پنج میلیون تومان هزینه ایاب‌وذهاب نیز تعلق می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره شبهه در ارتباط کاری وی با برادران یکی دیگر از نمایندگان فعلی مجلس به نام علی جدی که صلاحیت او توسط هیئت نظارت تایید نشده گفت: ایشان در جلسه حضور ندارند که از خودشان دفاع کنند و شخص دیگری هم این ادعا را درباره وی مطرح کرده و ایشان هم از او طرح شکایت کرده است اما سوال من این است آیا ادعایی که می‌کنیم را می‌توانیم ثابت کنیم. به عنوان مثال من شنیدم آقای صفارائی پشت پرده یکی از کانال‌های فیک نیشابور به نام‌ درگوشی‌ها است اما مستندی وجود ندارد.

 

هر مدرکی دارید منتشر کنید

ارکانی در ادامه گفت: همین‌جا اعلام می‌کنم هرکسی هر مدرک و مستندی درباره من دارد با پذیرش مسئولیت آن‌ منتشر کند و اینکه برخی افراد برای تهمت زدن به کانال‌های فیک و گمنام پناه می برند و این‌قدر جوانمردی در وجودشان نیست که مسئولیت حرف‌هایشان را به گردن بگیرند نشان می‌دهد حق با آنهاست یا با ما و ما در مقابل هر سندی گه منتشر شود حتما ماسخ‌گو خواهیم بود.

 

وضعیت ساختمان قدیم بنیاد شهید

وی درباره واگذاری ساختمان قدیم بنیاد شهید نیشابور به آستان قدس گفت: در این خصوص با آقای دونده فرماندار نیشابور با آقای قاضی‌زاده جلسه‌ای داشتیم و به این‌ توافق رسیدیم که فرمانداری با سازمان املاک بنیاد شهید و آستان قدس توافق کند آن ساختمان برای تعاونی جانبازان خریداری شود و پول آن به آستان قدس پرداخت شود و ما تا این مرحله رفته‌ایم و مابقی آن منوط به پیگیری برای اجرایی شدن توافق است.

 

در هیچ نصبی دخالت نکرده‌ام

ارکانی در خصوص تغییر مدیر بنیاد شهید گفت: تاکنون در هیچ‌کدام از عزل‌ونصب‌های مدیران شهرستان دخالت نکرده‌ام و فقط ۲سال قبل آقای نظری استاندار خراسان رضوی در خصوص انتخاب فرماندار نیشابور از ما در قالب شورایی از نمایندگان و امام‌جمعه و سایر افراد نظرخواهی کرد تا چند گزینه معرفی کنیم که آن‌ ماجراها اتفاق افتاد اما هرجا براساس وظیفه نظارتی موردی شامل ترک فعل، قصور و تخلف مدیری چه ملی، چه استانی و شهرستانی آن هم نه براساس شایعه و شنیده و براساس مستندات گزارش شد اعلام و پیگیری کردم.

 

خبرنگاران ظرفیتی در کنار نمایندگان

وی افزود: به نمایندگان جدید هم تبریک می‌گویم و توصیه می‌کنم این راه را ادامه بدهند و خبرنگاران را من هیچ زمانی به عنوان تهدید و مانع کار ندیدم بلکه ظرفیتی در کنار خودم دیدم و بسیاری از اوقات مواردی را که متوجه شدم و پیگیری کردم براساس اعلام، هشدار و پیگیری خبرنگاران بود.

 

اختلاف با نماینده دیگر را انکار نمی‌کنم

احسان ارکانی درباره شایعات مربوط به اختلافات عمیق وی با هاجر چنارانی نماینده دیگر نیشابور گفت: این اختلافات را انکار نمی‌کنم و این اختلاف بوده و هست و خواهد بود و اصولا مجلس جای تبادل نظر است و از دل همین اختلاف نظرها و چالش‌ها به راه حل می‌رسیم اما این اختلاف نظرها باید براساس منافع مردم باشد و زمانی ناپسند که براساس منافع شخص خود و اطرافیان و فامیل و باند باشد و من افتخار می‌کنم که بر سر منافع مردم با کسی معامله نکرده‌ام.

 

اولویت‌های نیشابور از نگاه ارکانی

به گفته احسان ارکانی ارتقای بخش سرولایت به شهرستان‌، توسعه شهرداری‌های ۱۲گانه حوزه انتخابیه نیشابور بزرگ، ارتقای دانشگاه علوم‌پزشکی و دانشگاه نیشابور و توسعه و توجه به زیرساخت‌‌های فرهنگی و سه روز ملی نیشابور در تقویم ملی و بهسازی و تکامل محورهای مواصلاتی و حل معضل بزرگ‌ مسکن از اولویت‌های نیشابور و از اقدامات زیربنایی و اساسی است که باید توسط نمایندگان دنبال شود.

وی گفت: در سه سال گذشته در حوزه علوم پزشکی نیشابور مدیریت قوی نداشتیم و پیشرفتی در تکمیل و احداث بیمارستان سوم و بیمارستان فیروزه حاصل نشد.

 

برکناری ۲تن از مدیران مهم اقتصادی استانداری به خاطر تخلف

وی درباره احتمال اینکه آیا چالش‌های او با برخی مقامات و طرح‌های تحقیق‌وتفحص ارائه شده از سوی او می‌تواند دلیل رد صلاحیتش باشد گفت: حتی اگر به اندازه یک روز مسئولیت داشته باشم ترجیح می‌دهم مدیریتی مقتدر و در خدمت مردم داشته باشم تا اینکه ابزار منفعت شخصی از طریق زدوبند با اصحاب قدرت باشم بنابراین حتی اگر یک دوره نماینده باشم باز هم ترجیح می‌دهم سرمنافع مردم معامله نکنم به جای اینکه چند دوره در مجلس باشم ولی بی‌خاصیت باشم.

وی گفت: این تحقیق‌وتفحص‌ها برای حفظ منافع مردم بود و چکیده گزارش آن که تحویل مجلس دادیم‌ محرمانه است اما پس از ارائه این گزارش خود استاندار ۲تن از مهم‌ترین مدیران اقتصادی استانداری را که دارای مسائل سوء اقتصادی بودند برکنار کرد البته در فرمانداری نیشابور هم‌ به تخلفاتی رسیدیم اما به هر حال یک نماینده به تنهایی نمی تواند معجزه و شق‌القمر کند و در مقایسه با یک بخشدار هم از امکانات کمتری برخوردار است و شرط موفقیت نماینده این است که سایر مدیران هماهنگ‌ با منافع مردم عمل کنند.

وی گفت: طی چهارسال گذشته سه فرماندار را تجربه کردیم و میزان موفقیت هرکدام را برای شهرمان دیدیم که هروقت همراه با منافع مردم یا غرق در سیاست‌زدگی و در خدمت اصحاب قدرت بودند چطور بود و باید همان قدر که از نمایند‌گان مطالبه‌گر هستید باید از فرماندار و امام‌جمعه و دادستان و فرمانده انتظامی و شهردار و مسئولان و مدیران مطالبه‌گر باشید و همیشه خود را زیر نورافکن شفافیت خبرنگاران حس کنند و بدانند اینجا فقط براساس خدمت به مردم سنجیده می‌شوند.

 

پیشنهاد رشوه به نماینده نیشابور

ارکانی درباره اینکه آیا تاکنون پیشنهاد رشوه داشته گفت: شاید به خاطر آشنایی با شخصیت من تاکنون این‌نوع پیشنهادها به من نشده اما پیشنهادهایی که از آن بوی زد‌وبند می‌آمد داشته‌ام مثلا گفته می‌شد که بیائیم پست‌های مدیریتی شهرستان را تقسیم کنیم و من شفاف اعلام می‌کنم‌ روحیه شخصی من با این موارد سازگار نیست و بسیاری از تخریب‌هایی که علیه من شده به خاطر وارد نشدن به این زدوبندها و باج‌خواهی‌ها بوده است.

 

بازرسی از دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور باعث تغییر رئیس شد

ارکانی گفت: طرح تحقیق‌وتفحص از دانشگاه علوم‌پزشکی به صحن علنی مجلس نرسید اما با پیگیری‌های انجام شده یک هیات بازرسی از وزارت بهداشت به نیشابور آمد و چند روز مستقر شد و یک هیات هم از سازمان بازرسی استان آمد که نتیجه آن به وزیر داده شد و در نتیجه منجر به تغییر رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور در اسفندماه گذشته شد.

 

حکم تخلیه دانشکده هنر نیشابور گرفته شده

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: زمین دانشکده هنر نیشابور متعلق به هلال احمر است و حکم تخلیه آن گرفته شده و همه تلاش ما طی این ۲سال این بود که برای حفظ منافع دانشجویان و دانشگاه نیشابور حکم تخلیه اجرا نشود.

 

ما وکیل‌الدوله نیستیم

وی گفت: ضعف مشترک دولت روحانی و رئیسی در حوزه اقتصادی است و این‌موضوع جدیدی نیست و امروز فشار معیشتی، تورم تصاعدی و افزایش بیکاری جامعه را تحت فشار شدید قرار داده است و در این مدت اگر می‌خواستم براساس منافع شخصی فکر می‌کردم باید فتیله انتقاد را پائین می‌کشیدم اما این کار را نکردم و انتقاداتم را در حوزه علوم‌پزشکی و فرمانداری در همین دولت بیشتر از دولت قبلی فریاد زدم چون ما تعارف نداریم ما وکیل‌الدوله نبستیم وکیل مردمیم.

وی افزود: مهم‌ترین نقطه ضعف دولت‌ها کم‌توجهی به مردم است و هر جا از ظرفیت مردم استفاده کردیم موفق بودیم و هرجا دولت از این‌ موضوع غفلت کرد شکست خورده است.

 

سنگ‌اندازی در طرح الحاق زمین‌های جاده باغرود

وی گفت: در طرح الحاق ۱۶۸هکتار اراضی جاده باغرود به نیشابور نمونه بارز سنگ‌اندازی بود و اگر این کارشکنی‌ها نبود یک سال زودتر مصوبه الحاق زا از شورای عالی شهرسازی می‌گرفتیم.

 

ارکانی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: به عنوان مثال در مقطعی رئیس یکی از ادارات که باید به استعلام‌ها پاسخ می‌داد با وجود اینکه رئیس قبلی بلامانع بودن این الحاق را اعلام‌ کرده بود رئیس بعدی با فشار برخی اشخاص آن نامه را تغییر داد و با الحاق مخالفت کرد و مجبور شدیم این موضوع را از طریق استانی و کشوری پیگیری کنیم و ور نهایت مصوبه آما شد اما مجدد در شورای شهرسازی عده‌ای با اخبار دروغ این موضوع را تحت‌الشعاع قرار دادند و مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه با این استدلال که زمین‌های آنجا فرونشست دارد با این الحاق مخالفت کرد که مجبور شدیم خودمان از اراضی بازدید کنیم و نتیجه را پیگیری کردیم تا این الحاق در نهایت انجام شد و اتفاقاتی هم افتاد و تقاضاهای برخی اشخاص هم برای گرفتن قطعاتی در حاشیه این زمین‌ها می‌رسید.

 

ردپای مافیای زمین‌ در طرح الحاق زمین‌های جاده باغرود

وی گفت: یک سر این ماجرا و سنگ‌اندازی‌ها مربوط به مافیای احتکار زمین‌ در نیشابور است. در سال ۱۳۸۷ طرح تفصیلی نیشابور با افق ۱۰ساله تصویب شد اما از سال ۱۳۹۷ تاکنون طرح جدید ابلاغ نشده است تا وضعیت توسعه شهر و ۱۵هزار متقاضی مسکن ملی مشخص شود و قطعا مافیای زپین در نیشابور با تصویب طرح تفصیلی نیشابور مخالف است زیرا ارزش کاذب زمین‌های آنان کاهش می‌یابد.

وی افزود: در نهایت پس از تصویب این الحاق از سوی عده‌ای که معلوم نیست چه کسانی هستند نامه‌ای بدون امضا و اسم به کمیسیون اصل ۹۰ می‌رسد که در آن ادعا شده این الحاق درست نبوده و باعث تخریب فضای سبز و اراضی کشاورزی نیشابور می‌شود و کمیسیون اصل ۹۰ هم به دادستانی ارجاع می‌دهد که آنها هم توضیح خواسته‌اند اما از لحاظ قانونی آنچه ملاک است مصوبه شورای عالی شهرسازی مبتی بر تسریع در الحاق است و با آقای استاندار هم در این خصوص صحبت کرده‌ام و ایشان هم موافق است و تاکید کرده‌اند به زودی برای کلنگ‌زنی این طرح به نیشابور خواهند آمد و مطالبه شما هم این باشد که این طرح روی زمین نماند.

 

آن شخص در نهاد خاص یکی از عوامل عقب‌ماندگی نیشابور است

ارکانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره ادعای دخالت او در عزل‌ونصب مدیران عامل فولاد خراسان گفت: آن شخص در نهاد خاص که این حرف‌ها را می‌زند یکی از عوامل عقب‌ماندگی نیشابور است و بارها او که نباید در موضوع عزل‌‌ونصب‌ها دخالت کند و هیچ جایگاهی ندارد بارها این کار را برخلاف قانون انجام داده است.

وی تلویحا با تایید اینکه نماینده دیگر با این شخص در عزل‌ونصب‌ها دخالت می کرده افزود: اگر شبهه‌‌ای هم در موضوع انتصاب و فشار برای عزل کسی در این شهرستان باشد از طرف همان اشخاص است و ظاهرا علاقه‌مندی این اشخاص همین عزل‌‌ونصب‌ها است.

 

سیاست‌زدگی مهم‌ترین علت عقب‌ماندگی نیشابور

احسان ارکانی در گفت‌وگو با خبرنگار خاتون‌شرق مهم‌تربن علت عقب‌ماندگی نیشابور را سیاست‌زدگی خواند و اظهار کرد: سیاست‌زدگی بسیار زیاد و حاکمیت سیاست‌زدگی بر همه موضوعات فرهنگی، توسعه‌ای، اقتصادی و حتی ورزشی باعث عقب ماندن نیشابور در این حوزه‌ها است به عنوان مثال تعطیلی بازار دام در میان‌جلگه و راه اندازی مجدد آن وقتی ریشه‌یابی کردیم به منافع شخصی برخی از افراد رسیدیم.

 

لازم به ذکر است براساس اطلاعات منتشر شده در سامانه شفافیت آرای نمایندگان مجلس در لیست نمایندگان فعال در این دوره مجلس در بین ۲۱۹نماینده هاجر چنارانی رتبه ۱۰۵ و احسان ارکانی رتبه ۱۶۲ و در بخش لیست نمایندگان با بیشترین حضور هاجر چنارانی رتبه ۹۹ و احساسی ارکانی رتبه ۱۹۱ را دارد.

براساس اطلاعات منتشر شده در سامانه خبرنامه دانشجویان ایران از بین نمایندگان رد صلاحیت شده عیسی‌زاده و رشیدی‌کوچی به ترتیب با ۶۲ و ۵۲ درصد بیشترین غیبت را در جلسات مجلس داشتند.

محسن فتحی، احسان ارکانی و سیدکاظم موسوی نیز به ترتیب ۴۵.۱،  ۴۴.۶، ۴۰.۵ درصد از جلسات مجلس غایب بودند.