افتتاح پیشرفته ترین آزمایشگاه صنعتی شرق کشور در شرکت پارت پلاستیک
افتتاح پیشرفته ترین آزمایشگاه صنعتی شرق کشور در شرکت پارت پلاستیک
خاتون شرق - طی مراسمی خطوط تولید پالت، باطری و آزمایشگاه پیشرفته صنعتی شرق کشور در محل شرکت پارت پلاستیک با حضور جمعی از مدیران شهرستان نیشابور و زبرخان و مدیران هلدینگ رایزکو در شهرک صنعتی خیام به بهره برداری رسید.

رئیس هیأت مدیره هلدینگ رایزکو در این مراسم گفت: سیاست کلان هلدینگ توزیع پروژه‌ها از شمالی‌ترین نقطه کشور تا جنوبی‌ترین نقطه کشور است و به لطف مراسم امروز ما سال ۱۴۰۱ را با چهار هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی آغاز خواهیم کرد و به لطف خدا تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۱۰ هزار نفر در هلدینگ و هزار نفر در نیشابور خواهیم رسید که عدد بسیار خوبی در حوزه اشغال است.


حمیدرضا صمدی خاطر نشان کرد: وظیفه ما پاسخگویی به نهادهای نظارتی است اما این نظارت بر شرکت‌های خصوصی باید موازی با حرکت آن‌ها باشد نه عمود بر آن‌ها و ما به‌عنوان تولیدکننده باید تمام انرژی‌مان را در راه کار برای ادای دینمان به کشور و جوانانمان صرف کنیم اما بخش زیادی از انرژی ما این روزها صرف پاسخگویی به نهادهای نظارتی می‌شود.
وی اظهار کرد: ایجاد ظرفیت‌های صادراتی و جلوگیری از خام فروشی یکی از برنامه‌های اصلی هلدینگ رایزکو است.
وی ادامه داد: سعی ما ایجاد سرمایه در گردش یک هزار میلیارد تومانی در پارت پلاستیک است و برنامه داریم در سال آینده نیز یک هزار میلیارد تومان دیگر به این عدد اضافه کنیم.

توان تولید ۴۰۰ هزار باتری خودرو در سال در شرکت پارت پلاستیک وجود دارد
مدیر اجرایی شرکت پارت پلاستیک خراسان نیز در این‌مراسم گفت: این شرکت در سال ۱۳۸۲ تاسیس شد و سال ۱۳۸۴ شروع به تولید باک پژو ۴۰۵ کرد و به دلیل این اقدام‌ و افزایش قطعات تأمینی ایران‌خودرو این شرکت موفق به افزایش تولید خودرو شد.
محمد رسول قائمی افزود: این شرکت تحت مالکیت و پوشش هلدینگ رایزکو می باشد که در مساحتی به متراژ ۳۹ هزار متر مربع احداث شده و فعالیت می کند.


وی با‌ بیان اینکه تعداد کارکنان ما در مجموعه ۲۱۳ نفر است افزود: با توجه به سطح تکنولوژی که ما در پارت پلاستیک داریم تعداد نیروی مهندسی، تخصصی و پشتیبانی ما عدد بالایی است و چون پیشرفته تکنولوژی دنیا را داریم نقش به سزایی در تربیت نیروی متخصص در منطقه داریم.
وی با اشاره به افتتاح خط تولید باتری در شرکت پارت پلاستیک گفت: ظرفیت اسمی خط تولیدی که اکنون داریم، برای ۳ شیفت کاری، شبانه‌روز یک هزار و ۲۰۰ عدد باتری است که با در نظر گرفتن ۲۵ روز کاری در ماه و ۱۲ ماه سال، چیزی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار باتری، توان تولید در سال وجود دارد.
وی با اشاره به ظرفیت های صادراتی این محصول اظهار کرد: ما امکان صادرات باتری را به کشورهای دیگر داریم و شرکت‌های فعال دیگر در این حوزه نیز در حجم بالایی صادرات باتری دارند.
قائمی با بیان‌اینکه در حوزه تولید باتری، حوزه مصرف صرفاً محدود به باتری خودرو نیست افزود: ما فضاهای کاری دیگر مثل سلول‌های یوپی‌اس (خورشیدی) و باتری‌های یو‌پی‌اس را داریم و باتری می‌تواند در حوزه‌های دیگر کاربرد داشته باشد.
مدیر اجرایی شرکت پارت پلاستیک ادامه داد: این خط از ۱۵ خرداد سال جاری تولید انبوه خود را شروع کرده و در آذرماه موفق به دریافت استاندارد برای تولید باتری شده است اما هنوز به ظرفیت اسمی دست پیدا نکردیم. البته بخشی از تولید به بازارهای منطقه یعنی افغانستان، تاجیکستان و عراق صادر می‌شود.
قائمی در خصوص برند و نحوه فروش باتری های این شرکت گفت: این محصول که با برند تسلا انرژی تولید می‌شود هنوز آن‌طور که باید شناخته‌نشده اما با ایران‌خودرو و بهمن وارد مذاکراتی شده‌ایم. بازار خودرو نیازی ۱۶ میلیونی دارد که باید دید از این میزان چه سهمی در اختیار ما قرار می‌گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گشایش خط تولید پالت و همچنین تجهیز آزمایشگاه پارت پلاستیک گفت: یکی از حوزه‌های فعالیت شرکت پارت پلاستیک خراسان قطعات و بسته‌بندی است، شروع کار با تولید بشکه‌های پلاستیکی بود، ولی بعداً در فاز توسعه به‌عنوان یکی از محصولات کلیدی سازمان پالت‌های پلیمری تزریقی مدنظرمان قرار گرفت که خط تولید جدید هم در همان راستا راه‌اندازی شده است.
قائمی با اشاره به اهمیت استانداردسازی و تست پالت، به تجهیز و آغاز فاز دوم به‌روزرسانی آزمایشگاه اشاره کرد و خاطر نشان کدد: در ابتدا واحد آزمایشگاه یک واحد خیلی کوچک بود و به‌صورت پراکنده در دو مکان قرار داشت، اما امروز و در فاز توسعه، یک سالن جدید آزمایشگاه مدنظر قرار گرفته است که ساخت‌وساز و مجهز سازی آن انجام شده البته با توجه به انتقال خط باتری تجهیزات آزمایش باتری هم به بخش تست و آزمایش در پارت پلاستیک اضافه شده است.
قائمی در انتها نیز سرمایه‌گذاری هلدینگ رایزکو در پارت پلاستیک را ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون ۱۵۰ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند که در آینده نزدیک و با اجرای پروژه‌های جدید این تعداد افزایش خواهد یافت.

بیش از ۹۰ درصد واحدهای تولیدی با سرمایه گذاری بخش خصوصی فعالیت میکنند
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: باعث افتخار است که جذب سرمایه و افزایش تولید به رغم موانع و مشکلات اقتصادی در این استان به دست صنعتگران انجام شده است.


رجبی افزود: حاصل جمع تلاش‌ و همت بخش خصوصی باعث شده است که تولید به طور چشمگیری افزایش پیدا کند، به نحوی که با در نظر گرفتن ۱۳۰ قلم کالا، بین ۲۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش تولید داشته ایم.
وی با بیان اینکه این مهم به دست صنعتگران این استان حاصل شده است خاطر نشان کرد: به رغم تمام موانع و مشکلات استان خراسان رضوی به همت صنعتگران به خصوص بخش خصوصی توانسته است در زمینه سرمایه گذاری های تولیدی پس از استان یزد رتبه دوم را کسب کند.
رجبی اظهار کرد: در این شرایط وزارت صمت در تلاش است که با فراهم کردن زیرساخت‌ها باعث هرچه کمتر شدن موانع تولید شود با این حال باز هم بخش خصوصی عاشقانه در زمینه تولید به خوبی وظیفه خود را انجام داده است و با توسعه سرمایه گذاری مقدمات افزایش تولید و ایجاد اشتغال را فراهم کرده است.
رجبی با اشاره به اهمیت بها دادن به شرکت های دانش بنیان با توجه به نام امسال گفت: بیشتر اتفاقات حوزه دانش بنیان توسط بخش خصوصی انجام شده است به نحوی که نسبت به سال گذشته درخواست برای اخذ پروانه های تحقیق و توسعه ۱۳۰ درصد افزایش داشته است.
مدیر کل صمت خراسان رضوی گفت: همکاری و همدلی با بخش خصوصی وجود دارد و البته این نافی تلاش های بیشتر نیست اما به طور کلی بخش خصوصی همچنان به وظیفه ای که برای خود در نظر دارد به خوبی عمل می کند، به نحوی که این در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد واحدهای تولیدی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال فعالیت هستند.