اداره ورزش زبرخان بیش از ۶میلیارد تومان کمبود اعتبار دارد 
اداره ورزش زبرخان بیش از ۶میلیارد تومان کمبود اعتبار دارد 
خاتون‌شرق- محسن دهنوی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان زبرخان در نخستین نشست خبری‌اش از زمان آغاز به کار این اداره گفت: در حال حاضر ۶ و نیم میلیارد تومان برای تکمیل سالن ورزشی چند منظوره شهر خرو و کف‌پوش سالن اسحاق‌آباد و نصب چمن مصنوعی استاندارد فوتبال نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه اداره ورزش و جوانان شهرستان زبرخان از بهمن ماه ۱۳۹۹ شروع به کار کرده است اظهار کرد: کل اعتبارات این اداره ۳۲میلیون تومان بوده که آن هم صرف هزینه‌های جاری و تعمیرات شده است و هنوز چارت اداری اداره ورزش‌وجوانان شهرستان زبرخان با جمعیتی بالغ بر ۷۰هزار نفر تعریف نشده و فقط یک نیروی رسمی دارد در حالی که حداقل نیازمند پنج نفر نیرو هستیم و با توجه به تازه تاسیس بودن این شهرستان در زیرساخت‌ها و امکانات اولیه ورزشی کمبود داریم و حتی سیستم روشنایی برخی از سالن‌های ورزشی دچار مشکل بود اما طی این مدت با همکاری خیرین و اقدامات انجام شده سالن ورزشی شهر خرو که تعطیل بود با اعتبار ۳۰میلیون تومان تجهیز شد و در حال حاضر حدود ۳۰۰نفر در شیفت‌های مختلف از این سالن استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه سرانه ورزشی شهرستان زبرخان به ازای هر نفر کمتر از نیم‌متر است خاطرنشان کرد: این شهرستان دارای ۵۶ مکان ورزشی است که از این تعداد ۱۳ مورد باشگاه بوده و مابقی در رشته‌های توپی فعالیت می‌کنند و با وجود همه کمبودها طی این مدت زبرخان میزبان مسابقات استانی و کشوری در رشته‌های مختلف مانند پاراگلایدر، ووشو، کاراته و کیک‌بوکسینگ، مسابقات خانه‌های ورزشی در بخش استانی و مرحله منطقه‌ای بوده و در سال ۱۴۰۰ به عنوان هیات برتر استان در بخش شهرستان‌های با جمعیت کمتر از ۷۵هزار نفر برگزیده شد و در حال حاضر سه‌هزار ورزشکار در قالب ۲۲ هیات ورزشی در این شهرستان فعالیت می کنند که دارای ۶۰مقام استانی و ۳۵ مقام کشوری هستند.

 

وی با اشاره به فعال‌سازی خانه دارت قدمگاه و خانه کاراته اسحاق‌آباد افزود: طی این مدت خانه‌های ورزشی روستایی شهرستان زبرخان از چهار خانه به ۱۵ خانه افزایش یافته و تا بهمن ماه پنج خانه دیگر هم اضافه می‌شود و زمین‌های روباز ورزشی چناران و کوشان هم به بهره برداری رسیده است.

دهنوی گفت: سایت پرواز شهر درود تنها سایت پرواز شرق کشور که نیمه‌تعطیل بود با اعتبار ۵۰میلیون تومان بازسازی و در اردیبهشت ماه گذشته میزبان مسابقات کشوری پاراگلایدر بود و برای استانداردسازی آن بالغ بر یک میلیاردتومان اعتبار مورد نیاز است.

وی افزود: طی این مدت در زبرخان بیش از ۱۰کارگاه‌ ازدواج و پیشگیری از اعتیاد برگزار شده اما در این شهرستان سمن فعالی در این حوزه وجود ندارد.

دهنوی گفت: پس از شیوع کرونا امسال دوباره مسابقات کشتی با چوخه در گود حاجی‌آباد زبرخان آغاز شد و یکی از کمبودهای جدی این شهرستان استخر است که برای احداث آن ۲۰میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است و  برای ایجاد مجموعه آبی در زبرخان سرمایه‌گذار از بخش خصوصی داریم اما به خاطر برخی مشکلات این طرح اجرایی نشده است.

وی افزود: با کمک ۷۰۰میلیون تومانی شورا و شهرداری شهر خرو سالن ورزشی چند منطوره این شهر به بهره‌برداری رسید و برای تکمیل آن ۲میلیارد تومان مورد نیاز است و طی ۲سال گذشته خیرین یک‌میلیارد تومان و نمایندگان از محل ردیف اعتباری در اختیارشان ۱۰۰میلیون تومان به این بخش کمک کرده‌اند اما با حذف تبصره ۲ ماده ۲۸ در بخش مالیات بر ارزش افزوده از طرف مجلس مشارکت واحدهای صنعتی در بخش ورزشی به شدت کاهش یافت و موجب به سرانجام نرسیدن برخی از طرح‌های این اداره شد.

 

با واگذاری سالن‌ها به بخش خصوصی قطعا دچار مشکل می‌شویم 

 

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان زبرخان گفت: در زبرخان سالن‌های ورزشی در ردیف درجه دوم تقسیم بندی می‌شوند و این سالن‌ها در اختیار هیات‌های ورزشی است و اگر در قراردادهای جدید به بخش خصوصی واگذار شود قطعا دچار مشکل خواهیم شد.

وی با اشاره به بانوان ورزشکار زبرخانی اظهار کرد: در شهر درود فعالیت بانوان در رشته فوتسال و والیبال و در شهر باغشن در رشته آمادگی جسمانی شاخص است و در حال حاضر ۳۵مربی رسمی در این شهرستان وجود دارد و از این تعداد ۱۰نفر مربی خانم هستند.

وی با اشاره به ظرفیت شهرک صنعتی خیام با پنج‌هزار کارگر در قالب ۴۰۰واحد صنعتی گفت: با موافقت هیات مدیره این شهرک رایزنی برای احداث یک مجموعه ورزشی انجام شده و پنج‌هزار متر زمین هم به این منظور از طرف شورا و شهرداری خرو اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: زبرخان با وجود چند قله و مسیرهای کوهنوردی دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی دراین حوزه است و در فصل های مختلف میزبان گروه‌های کوهنوردی از سراسر کشور است و در این خصوصی گروههای ورزشی برای صعود به قله‌ها و برگزاری برنامه‌های ورزشی برای انجام پیش‌بینی‌های لازم و ارائه خدمات مشاوره برای اسکان و صعود به قله و خدمات اورژانسی نیازمند هماهنگی با این اداره هستند.