اختصاص بیش از ۶میلیارد تومان تسهیلات به شرکت های دانش بنیان نیشابور در دستور کار قرار گرفت
اختصاص بیش از ۶میلیارد تومان تسهیلات به شرکت های دانش بنیان نیشابور در دستور کار قرار گرفت
مدیر کل امور مجلس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری کشور گفت: طی وبیناری که با سه شرکت دانش بنیان نیشابور داشتيم پیشنهاد اختصاص تسهیلات و سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و یکصد میلیون تومان در حوزه لیزینگ و سرمایه درگردش داده شد که باید بر روی سامانه بارگذاری شود.

مهدی خالقی دوشنبه در نشست با شرکت‌های فناور مستقر در مرکز رشد فناوری نیشابور افزود: از ابتدای امسال از محل این صندوق یک هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص پیدا کرده که این‌ میزان تا آخر امسال به چهل هزار میلیارد ریال می رسد و برای کاهش بروکراسی ادارای یک خط اعتباری مستقیم به صندوق‌های پژوهش اختصاص یافته و یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفته شده که از این‌میزان یکصد میلیارد تومان به صندوق پژوهش فناوری خراسان اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه این تسهیلات فقط به شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق می‌گیرد خاطرنشان کرد: در حال حاضر با ۱۲ بانک تفاهم‌نامه داریم که سه برابر منابعی که اختصاص می‌دهیم بانکها سرمایه‌گذاری کنند و از این طریق نرخ تسهیلات را بتوانیم تا ۱۲ درصد کاهش بدهیم.
وی با اشاره به اینکه تسهیلات و سرمایه‌گذاری ارزان قیمت از طریق این صندوق در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد اظهار داشت: اولویت نخست ما هم این شرکتها است و طی ۲ سال گذشته پنج هزار و ۷۹ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور داده شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۴۹ صندوق پژوهش فناوری در کشور وجود دارد و برای جلوگیری از تمرکز در تهران با شبکه سازی بخشی از این تسهیلات از طریق این صندوق‌ها توزیع شده است.

وی عنوان کرد: طی ۲ سال اخیر ۵۸۸ میلیارد تومان تسهیلات نقدی در اختیار این صندوق‌ها قرار گرفته تا از این محل به شرکت‌های فناور و خلاق کمک شود.

وی بیان کرد: در سال ۸۹ قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تصویب و این صندوق در همان قانون دیده شد و از سال ۹۲ شروع به کار کرد و این صندوق زنجیره پس از معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

وی با اشاره به اینکه سعی کرده‌ایم کلیه نیازهای مالی شرکت‌های دانش بنیان را در همه بخش‌ها پیش‌بینی کنیم یادآور شد: برخی شرکت‌های دانش‌بنیان به خاطر اینکه محصولات با سطح فناوری بالا تولید می‌کنند نیازمند تسهیلات لیزینگ هستند و در این بخش با برخی دستگاه‌های دولتی جهت خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان قرارداد بسته شده تا به هر میزان خرید از این شرکتها تسهیلات ۹درصد دریافت کند و ۷۰درصد آن مبلغ را هم لیزینگ می‌کنیم تا بازار محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت شود.

وی گفت: برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان باید لیزینگ تقویت شود و تسهیلات در این حوزه اختصاص داده‌ایم ۹ درصد است و برای تخصصیص و تجهیز دفاتر شرکت‌های دانش‌بنیان طی سه سال تسهیلات چهاردرصد اختصاص می‌یابد و اعلام شده هرگونه نیاز مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب مدلهایی که پیش‌بینی شده تسهیل شده است.

وی بیان کرد: طی ۲ سال گذشته یک هزار و ۹۰۶ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای ۹هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان طرح در حوزه‌های مختلف راه‌سازی، نفت و غیره  تسهیلات اختصاص پیدا کرده و امسال هم یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه پیش بینی شده که صادر شود ضمن اینکه با بازنگری فرایندها زمان صدور ضمانت‌نامه به کمتر از یک هفته کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه تنها به دنبال تسهیلات نباید بود عنوان کرد: باید به سمت مشارکت و همکاری در قالب سرمایه‌گذاری خطرپذیر پیش برویم و از طریق صندوق پژوهش فناوری که سهام عمده آن متعلق به بخش خصوصی است برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان سال گدشته ۱۵۷ میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف مشارکت داشته ایم و امسال پیش بینی می شود این میزان به ۵۰۰ میلیارد تومان برسد.

وی تصریح کرد: بنگاه‌های زودبازده که ایده آن ۱۲ سال قبل مطرح شد به خوبی توانمند سازی نشد و در این چارچوب دوره‌های مشاوره برای بازاریابی، مالیات و بیمه برگزار می‌شود که هزینه‌های آن تا ۹۰درصد به صورت بلاعوض پرداخت می‌گردد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند کل نیاز کشور را در هر حوزه ای برآورده کنند خاطرنشان کرد: پس از شیوع کرونا در همین خراسان رضوی یک شرکت سازنده دستگاه تنفس مصنوعی میزان تولیدش را از سالی یکصد عدد به ۱۰ هزار عدد رساند.

وی اظهار داشت: طی ۶ ماه اخیر به دلیل افزایش تورم با مشکلاتی مواجه شده‌ایم و به شرکت‌های دانش‌بنیان آسیب دیده به دلیل شیوع کرونا از طریق این صندوق‌ها تسهیلاتی تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان در قالب تسهیلات در گردش با سود ۹درصد پرداخت شده است.

وی افزود: در صندوق نوآوری و شکوفایی تلاش می‌کنیم به شرکت‌ها کمک کنیم تا وارد حوزه دانش بنیان شوند و بدین ترتیب از اقتصاد دانش‌بنیان فاصله بگیریم و  نمونه‌های موفقی هم داشته‌ایم به نحوی که در حال حاضر یک شرکت در بیرجند محصولاتش را به ۲۰ کشور صادر می‌کند که بسیار ارزشمند است.

وی اظهار داشت: در کلیه مناطق جغرافیایی دور افتاده سطح کشور باید مفاهیم و اقتصاد دانش بنیان را توزیع کنیم و به سمت اقتصاد غیرنفتی نفت حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: مزایای شرکت‌های دانش بنیان طبق قانون برخورداری از معافیت های مالیاتی، گمرکی و سربازی است به طوری که پس از ابتدای پیدایش سربازی اجباری برای نخستین بار سرباز به صورت امریه به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان واگذار می‌شود.

مرکز رشد نیشابور قابلیت واگذاری اراضی به شرکتهای دانش بنیان را دارد

مدیر مرکز رشد فناوری نیشابور گفت: این مرکز رشد از معدود مراکز رشد کشور هست که قابلیت واگذاری اراضی به شرکتهای دانش بنیان را جهت احداث و راه اندازی پایلوتهای فناوری واحدهای R&D (تحقیق و توسعه صنایع پیشرفته) پس از طی مراحل قانونی پارک علم و فناوری خراسان دارا می باشد.

علیرضا شیرازی افزود: در سال ۹۴ پیشنهاد شد که شعبه ای از صندوق پژوهش ‌و فناوری برای ارایه خدمات به کارآفرینان در نیشابور ایجاد شود که با توجه به لزوم استقرار دولت الکترونیک و ارایه خدمات از طریق اینترنت جزو اولویت‌ها قرار نگرفت در عین حال خوشبختانه طی سالیان اخیر کلیه خدمات مالی اعتباری صندوق قابل ارایه به شرکتهای فناور و دانش بنیان از طریق وبسایت “صندوق پژوهش و فناوری خراسان” رضوی در دسترس همگان هست.

وی بیان کرد: بیمه اجباری کارکنان شاغل در شرکتهای فناور و دانش بنیان و افزایش و تقویت مشوق ها، امتیازات و تخفیفات جذاب به کارآفرینان در این خصوص با بازنگری در قوانین تامین اجتماعی یا سایر قوانین و دستورالعملهای حمایتی قابل پیاده سازی و انجام هست.

وی اظهار داشت: مرکز رشد شهرستان نیشابور از مراکز رشد ذیل پارک علم و فناوری خراسان طی ده سال اخیر پذیرای بیش از ٨٠ هسته و شرکت فناور دارای ایده های نواورانه و فناورانه جهت تجاری سازی محصولات خود بوده که در حال حاضر با فروش بیش از یکصد میلیارد ریال و پرسنل بیش از ١۵٠ نفر مشغول به فعالیت در زیست بوم شرکتهای دانش بنیان در اقتصاد ملی و منطقه ای بعنوان مولفه های اصلی اقتصاد مقاومتی می باشند.

۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های فناور خراسان رضوی پرداخت شد


رئیس صندوق پژوهش فناوری خراسان رضوی گفت:  پارسال بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به واحد های فناور استان پرداخت شده است که ۴۰ درصد آن ها شرکت های دانش بنیان هستند.

دکتر حمیده رضوی افزود: در بودجه امسال ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پیش‌بینی کرده بودیم که به دلیل شرایط اقتصادی پیش آمده تقاضای دریافت آن کم شده و در صدد هستیم اگر از طریق تسهیلات موفق به کمک به این واحد ها نشدیم  حداقل به صورت مشارکتی و سرمایه گذاری به آن ها کمک کنیم‌.

وی اظهار داشت: ما در حوزه شرکت های فناور و دانش بنیان سال ها در جایگاه دوم‌کشور بودیم اما جدیدا با استان هایی مثل یزد و اصفهان رقابت داریم.

وی بیان کرد: بیشتر باید به سمت حوزه‌های مشارکت خطر پذیر یا VC پیش برویم و اگر شرکت‌ها موافقت کنند منابع مالی خوبی به کمک صندوق نوآوری و شکوفایی در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات جاری در واحدهای فناور و دانش بنیان نیشابور داریم و این شهرستان از طرفیت های بسیار خوبی در این حوزه برخوردار است.

فرماندار ویژه نیشابور گفت: طی چند سال گذشته تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش‌بنیان تا ۶ برابر  رشد داشته البته به دلیل نوسانات قیمت‌ها طی ۶ ماه گذشته با مشکلاتی روبرو بوده‌ایم.

علیرضا قامتی افزود: شهرستان‌ نیشابور دارای ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی در حوزه فناوری بوده که نیازمند توجه و برنامه‌ریزی ویژه است.

وی اظهار داشت: اطلاع‌رسانی در زمینه موفقیت‌های کسب شده در این حوزه باید بیشتر شود تا موجب جلب استعدادها و گسترش روحیه امید در جوانان خلاق و فعال گردد.

وی بیان کرد: یک‌شرکت دانش‌بنیان در نیشابور با تهیه اسانس زعفران موفق به ایجاد ۱۰برابر ارزش افزوده و صادرات آن شده کهکشان دهنده توانایی های این شهرستان است.

نماینده مردم‌نیشابور، فیروزه و زبرخان‌در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرکت‌های دانش‌بنیان تا زمانی که عرضه مطابق نیاز بازار نباشد دچار مشکل می‌شوند که نیازمند برنامه‌ریزی و بازاریابی است و در این چارچوب تولیدات و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان باید مسئله محور باشد.

احسان ارکانی افزود: شهر خرو قطب تولید آلوی کشور است ولی به دلیل فقدان یک کارخانه فرآوری در حوزه فروش و صادرات دچار ضعف جدی است.

وی تصریح کرد: موازی کاری مجموعه های مختلف برای حمایت از شرکت‌های فناور باعث بروز مشکلاتی شده که موجب شده برخی شرکت‌ها از تسهیلات بی‌بهره مانده و برخی از چند محل تسهیلات دریافت کنند و در این‌ چارچوب باید بانک اطلاعاتی یکپارچه تسهیلات گیرندگان هر چه سریع‌تر راه اندازی گردد تا شرکت‌هایی که فقط کارشان گرفتن تسهیلات ارزان قیمت است شناسایی شوند.

وی اظهار داشت: ۹۰درصد زعفران تولیدی دنیا در ایران و عمده آن در خرسان انجام می‌گردد ولی سهم ما از این تجارت مالی کمتر از ۱۰درصد است و د  حال حاضر یکی از قطب‌های کشت زعفران در استان نیشابور است که مشکل فروش آن برای زعفران‌کاران به یک‌ معضل تبدیل شده است.

وی بیان کرد: راهکار بسیاری از مشکلات ما در این حوزه‌ها یک راه حل فناورانه است و در مرز بین شرکت های عادی و دانش‌بنیان تعداد زیادی شرکت‌های خلاق و نوآوری قرار دارد که در این بخش دارای خلاهای قانونی برای حمایت از آنها هستیم.

وی گفت: در حال حاضر تامین نهاده‌های دامی جو، ذرت و سویا در دخال کشور به میزان کافی انجام نمی‌شود و به همین خاطر میزان جوجه ریزی و تولید شیر و گوشت به میزان زیادی در حال کاهش و شاهد افزایش قیمت ها در این حوزه هستیم و یکی دیگر از نیازمندی‌های کشور و شهرستان‌های نیشابور فیروزه و زبدخان تامین قیر برای اسفالت راه‌‌ها است و برای تولید یا جایگزینی قیر نیازمند علم وفناوری نوین هستیم.

  • منبع خبر : خاتون شرق