آقای فرماندار؛ کلنگ‌زنی در نیشابور را ممنوع کنید
آقای فرماندار؛ کلنگ‌زنی در نیشابور را ممنوع کنید
سعید صفارائی / زندان یا کتابخانه؛ مسئله این است! پرده دوم- مدیرکل زندان‌های استان خرسان رضوی گفت: "برای احداث زندان جدید نیشابور ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است." اعتباری که حتی در صورت تصویب بسیار بعید است به زودی‌ اختصاص پیدا کند.

این در حالی است که به گفته مدیرکل زندان‌های استان طرح زندان شهر همسایه تاکنون ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
پرده اول- پنج‌شنبه ۲۰تیرماه ۱۳۹۸ کلنگ طرح ناکام کتابخانه مرکزی نیشابور با حضور هاجر چنارانی و حمید گرمابی نمایندگان وقت نیشابور در زمینی به مساحت سه‌هزار و ۶۰۰مترمربع و با زیربنای ۲هزار مترمربع در ضلع شرقی پارک ارغوان بر زمین زده شد.
حجت‌الاسلام سبزیان مدیر کل وقت کتابخانه های استان خراسان رضوی در ان‌مراسم اظهار امیدواریم کرد با همت و پیگیری مسئولان، مطالبه مردم، رصد رسانه ها و کار جهادی امیدواریم کتابخانه مرکزی نیشابور تا دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.
اسفند ماه سال ۱۳۹۴ پس از برگزیده شدن نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران احداث کتابخانه مرکزی به عنوان یکی طرح ملی در تعهدات دولت قرار گرفت و بانک‌ملت متعهد شد بخشی از این بودجه را تامین کند.
از حواشی این طرح درباره جانمایی مکان آن که بگذریم با وجود مصوبه ۷۰۰میلیون تومانی برای آغاز این طرح هیچ بودجه‌ای برای تکمیل آن اختصاص پیدا نکرد.
دادستان نیشابور در نشست خبری امسال با خبرنگاران به مناسبت هفته قوه‌قضائیه تصریح کرد: آمار خودکشی در نیشابور مانند کل کشور افزایش یافته و نرخ خودکشی در بین زنان بیشتر است.
از قدیم نیشابور یک شهر مهاجرپذیر از اقوام و تیره های مختلف بوده و در بستر آن خرده‌فرهنگ‌های متعددی شکل گرفته و زیست می‌کنند. هرکدام از این خرده‌فرهنگ‌ها نه لزوما به نوعی می‌توانند به دلیل باورهای حاکم بر آن زمینه‌ساز بروز بزه‌ و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شوند.
بهترین و مطمئن‌ترین راه برای کاهش جرایم افزایش سطح سواد و آگاهی شهروندان و فرهنگ کتاب‌خوانی است.
بسیار مایه تاسف و تعجب است در شهری که به علم و ادب شهرت جهانی دارد وضعیت زندان آن به حدی رسیده ظرفیتش ۲برابر ظرفیت استاندارد آن است و طرح احداث کتابخانه مرکزی در وضعیتی نامعلوم و مبهم قرار دارد.
آیا بهتر نیست نمایندگان، فرماندار و مسئولان نیشابور به جای طرح زندان جدید به دنبال تعیین تکلیف وضعیت کتابخانه مرکزی و تکمیل هرچه سریع‌تر این طرح ملی باشند؟

طرح ملی ورزشگاه انقلاب نیشابور در کُما

در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی کلنگ طرح ملی ورزشگاه انقلاب نیشابور زمین زده شد.
این طرح که تا مدت‌ها در کُما بود ۲سال قبل با تزریق اعتبارات دوباره فعال شد.
امروز بخش‌هایی از ورزشگاه انقلاب نیشابور پیش از آغاز بهره‌برداری کامل دچار فرسودگی شده است.
نیشابور از گذشته‌های دور صاحب پهلوانان و ورزشکاران و تیم‌های ورزشی نام‌آور و پرافتخار بوده و بر صدر همه آنها نام جهان‌پهلوان یعقوبعلی شوروزی می‌درخشد اما با این‌ وجود هنوز نیشابور از داشتن یک مجموعه ورزشی کامل و مجهز محروم مانده است.
تکمیل این‌ مجموعه ورزشی برای سازماندهی و مدیریت ورزشکاران در قالب تیم‌های ورزشی و گرایش جوانان به فعالیت‌های گروهی می‌تواند بستری مناسب برای برگزاری مستمر رقابت‌های فصلی و سالانه در رشته‌های مختلف ورزشی فراهم سازد و در کنار اردوگاه بین‌المللی باغرود، نیشابور را به یکی از مراکز مسابقات ورزشی در استان و کشور تبدیل کند.
با توجه به اینکه گسترش فعالیت‌های ورزشی تاثیر مستقیم بر کاهش وندالیسم و ﺳﺎﯾﺮ ﺟﺮاﯾﻢ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺼﺮف ﻣﺸﺮوﺑﺎت اﻟﮑﻠﯽ و ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر در ﻣﯿﺎن ﺟﻮاﻧﺎن دارد لازم است تکمیل هرچه سریع‌تر ورزشگاه انقلاب نیشابور به عنوان یکی از زیرساخت‌های حیاتی این شهرستان مورد توجه ویژه نمایندگان، فرماندار و مسئولان قرار بگیرد.

عقب‌ماندگی نیشابور حاصل چند نفر ساعت کم‌کاری است؟

براساس بند ۱۰ ماده یک قانون برنامه‌وبودجه مصوب سال ۱۳۵۱ طرح عمرانی مجموع عملیات و خدمات مشخصی است که بر اساس مطالعات توجیهی فنی و اقتصادی و یا اجتماعی توسط دانشگاه اجرایی می‌شود و طی مدت معین با اعتبار معین برای تحقق بخشیدن به هدف‌های برنامه‌ عمرانی به صورت سرمایه‌گذاری ثابت انجام می‌شود.
موضوع طرح‌های نیمه‌تمام نیشابور زمانی نگران‌کننده می‌شود که از زمان معین شده برای اتمام آن چندین سال می‌گذرد.

قدیمی‌ترین طرح نیشابور ورزشگاه انقلاب است که در زمان دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی کلنگ آن زده شد و مدتی مسکوت ماند و طی ۲سال اخیر دوباره فعال شد و به گفته جوان فرماندار نیشابور برای تکمیل فاز نخست آن حدود ۱۰میلیارد تومان نیاز است.
اغلب طرح‌های ناتمام در نیشابور طرح‌هایی بوده که با رویای ایجاد توسعه آغاز شده اما در ادامه به دلایل مختلف از جمله تامین نشدن اعتبار یا نبود توانایی برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی به کُما فرورفته‌ و برخی از این طرح‌ها دچار فرسایش سرمایه شده‌اند و امروز جای کلنگ این طرح‌های نیمه‌تمام و وعده‌های بی‌سرانجام بر دوش شهرمان سنگینی می‌کند.
در حال حاضر اگر از همین امروز هیچ طرح جدیدی در نیشابور آغاز نشود اتمام همین طرح‌های عمرانی حداقل در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۱۰سال زمان می برد.
گرچه امروز کمبود اعتبارات و بودجه دلیل ناتمام ماندن بسیاری از این طرح‌ها عنوان می‌شود اما سوال اصلی که از آن غافل مانده‌ایم این است که چندنفر ساعت کم‌کاری حاصل این همه عقب‌ماندگی شده است؟
دلیل ناتمام ماندن طرح کتابخانه مرکزی و ورزشگاه انقلاب نیشابور بیش از کمبود اعتبار حاصل عدم توجه و عدم اولویت این طرح‌ها برای نمایندگان و مسئولان وقت و البته عدم مطالبه‌گری شهروندان است.

نهضت اتمام طرح‌های نیمه‌تمام را در نیشابور راه‌اندازی کنید

ظاهرا آمار دقیقی از تعداد طرح های ناتمام در نیشابور وجود ندارد و به گفته معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور بیش از ۱۰۵طرح نیمه‌تمام احداثی و ایجادی در نیشابور وجود دارد که برای تکمیل و فعال‌سازی آنها بیش از ۴۵۰میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است و این ۱۰۵طرح به طور میانگین حدود ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برخی طرح‌ها مانند احداث زندان جدید نیشابور که جزو طرح‌های مهم و اولویت‌دار می‌باشد مطالعاتش انجام شده ولی هنوز شروع نشده است.
فرماندار نیشابور تصریح کرد: اعتبارات نیشابور بسیار ناچیز است و در بسیاری از این طرح‌ها مانند نوسازی مدارس و احداث خانه‌های بهداشت با مشارکت خیرین انجام می شود و بسیار بعید است از این ۴۵۰میلیارد تومان تا آخر امسال یکصد میلیارد تومان اختصاص پیدا کند.
به اعتقاد نگارنده نیشابور در طی ۴۰سال گذشته همواره از فقدان یک طرح توسعه جامع و نقشه راه مدون و اجماع نخبگان بومی رنج برده و ظاهرا راهی برای برون‌رفت از این معضلات حداقل در آینده نزدیک نمی‌توان متصور شد اما در حال حاضر با توجه وضعیت اقتصادی کشور نمایندگان و فرماندار نیشابور به عنوان عالی‌ترین نماینده دولت در این شهرستان باید همه همت و تلاش خود را معطوف به تکمیل طرح‌های نیمه‌تمامی کنند که امروز بر دوش نیشابور سنگینی کرده و هر روز هم این بار سنگین‌تر می‌شود.
با توجه به سابقه نظامی ابوطالب جوان فرماندار نیشابور به عنوان سرهنگ‌ سپاه انتظار می‌رود حالا که شاهد یک‌دست شدن ترکیب اعضای شورای شهر و نمایندگان نزدیک به دولت انقلابی هستیم از این فرصت برای جذب اعتبارات ملی برای تکمیل این طرح‌ها به خوبی استفاده کند.
برای نیل به این مقصود در مرحله نخست نیازمند اولویت‌بندی برای تکمیل طرح های نیمه‌تمام و در مرحله بعد برنامه‌ریزی برای اتمام این‌طرح‌ها ظرف زمان مشخص و راه‌اندازی نهضت اتمام طرح‌های ناتمام با همراهی نمایندگان، فرماندار و همه مسئولان هستیم.
در جهت راه‌اندازی این نهضت آقای فرماندار؛ شما به عنوان عالی‌ترین نماینده دولت در این شهرستان کلنگ‌زنی طرح های جدید را در نیشابور تا پیش از اتمام طرح های قدیمی ممنوع کنید.