۲۳۵لیتر به توان تولید آب شُرب نیشابور اضافه شد
۲۳۵لیتر به توان تولید آب شُرب نیشابور اضافه شد
خاتون‌شرق - جعفر تمیز مدیر عامل شرکت آب‌وفاضلاب نیشابور گفت: طی 6ماه گذشته با اقدامات انجام شده ۲۳۵لیتر برثانیه به توان تولید آب شُرب نیشابور اضافه شده است.

سعید صفارائی – جعفر تمیز مدیر عامل شرکت آب‌وفاضلاب نیشابور گفت: طی ۶ماه گذشته با اقدامات انجام شده ۲۳۵لیتر برثانیه به توان تولید آب شُرب نیشابور اضافه شده است.

وی افزود: طی این مدت با عملیات ترمیم و احیا هشت حلقه چاه و مهندسی مجدد ۱۰حلقه چاه به ترتیب به ۸۴لیتر و ۳۱لیتر بر ثانیه به توان تولید آب شُرب نیشابور اضافه شد و ۱۳حلقه چاه آب شرب در شهر و روستاهای نیشابور حفر و جابجا شده اند که ۶حلقه از آنها تجهیز و با افزایش دبی به میزان ۱۲۰لیتر بر ثانیه وارد مدار بهره برداری و به توان تولید آب شرب نیشابور اضافه شده است.
وی افزود: در حال حاضر کل توان تولیدی آب شرب نیشابور یک‌هزارو ۵۷۰لیتر برثانیه است که از این‌میزان ۶۲۰لیتر مربوط به بخش روستایی و مابقی مربوط به بخش شهری است و نیاز آبی این شهرستان ۲هزار لیتر بر ثانیه است.

با اجرای طرح ۳ + ۳۰ + ۳ مصرف آب به نصف کاهش می‌یابد

وی با اشاره به اینکه وضعیت سفره‌های زیرزمینی آب مناسب نیست تاکید کرد: شهروندان باید کاهش مصرف آب را به طور جدی مورد توجه قرار دهند.
وی افزود: در ایام اوج گرما با سه ساعت کاهش در زمان استفاده از کولر آبی، ۳۰درصد کاهش از حجم مخزن فلاش تانگ و سه دقیقه استفاده کمتر از دوش در هنگام استحمام میزان مصرف آب به نصف کاهش پیدا می‌کند و شستشوی ماشین و حیاط و استحمام بیشترین‌ میزان مصرف آب را تشکیل می‌دهد.


وی گفت: میزان مصرف یک کولر آبی در طول شبانه روز حدودا ۲۰۰لیتر است که با ایجاد سایبان و آب‌بندی این‌ میزان به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد و استفاده از ماشین ظرف‌شویی و لباس‌شویی هم میزان مصرف آب را بسیار کاهش می‌دهد.
وی با بیان اینکه ۱۶۵هزار اشتراک آب شرب و ۶۲ هزار اشتراک فاضلاب در نیشابور وجود دارد اظهار کرد: حداکثر استاندارد میانگین مصرف آب شرب برای هر نفر در شبانه‌روز ۱۵۰لیتر و در نیشابور ۲۰۹ لیتر است و براساس تعداد اشتراک در نیشابور میزان نیاز آبی در اوج مصرف یک‌هزار و ۳۰۰لیتر بر ثانیه است و به زودی ۱۲۸ روستا با نیاز آبی ۱۶۷لیتر بر ثانیه به این میزان اضافه خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر با کم فشاری آب در شبکه در طول شب به طور محسوس روبرو هستم و در هیچ روستایی با قطعی آب مواجه نیستیم و دربرخی از روستاها که تک سورس هستند در زمان سوختن تاسیسات با مشکل مواجه می شوند که با تانکر آبرسانی می‌شود.

بخشی از آب شُرب نیشابور هدر می‌رود

مدیر عامل شرکت آب‌وفاضلاب نیشابور گفت: طبق استاندار هر سال پنج درصد شبکه آبرسانی براساس ۲۵سال عمر فرسوده می‌شود و حدود ۳۵درصد شبکه آبرسانی نیشابور فرسوده است و از ۴۰میلیون‌مترمکعب آب تولیدی در نیشابور طی یک سال فقط برای ۲۶میلیون‌ مترمکعب قبض صادر می‌شود.

وی افزود: طی یک‌سال گذشته ۱۸۶ انشعاب غیرمجاز در نیشابور شناسایی شده و گشت آب از خرداد ماه امسال راه‌اندازی شده است.
جعفر تمیز خاطرنشان کرد: در روستاها براثر خشکسالی‌های سال‌های گذشته از آب شرب برای آبیاری کشاورزی و دامداری‌ها استفاده می‌شود که موارد شناسایی شده در این حوزه به مقام‌ قضایی معرفی می‌شود البته برای دام‌ها تا حد امکان که به آب شرب ضربه نخورد همکاری شده است.
وی گفت: مجموعه شهرداری نیشابور در کل ۵۰لیتر برثانیه از آب شُرب در کاربری های مختلف استفاده می‌کند و برای آبیاری فضای سبز شهر نیشابور از محل تصفیه پساب نیازمند احداث تصفیه خانه محلی هستیم که برای احداث هر کدام حدود ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار لازم است.

لزوم استفاده از مخزن آب وپمپ در طرح نهضت ملی مسکن نیشابور

مدیر عامل شرکت آبفای نیشابور درخصوص تامین آب شرب برای طرح نهضت ملی مسکن در نیشابور گفت: اقدامات مطالعات و طراحی پروژه های احداث مخزن خطوط انتقال و شبکه توزیع اب انجام پذیرفته است و در آینده نزدیک اجرا آنها آغاز می شود و پیشنهاد شده برای هرکدام از واحدهای طرح نهضت ملی مسکن که جنب شهرک پردیس در انتهای جاده کارخانه آسفالت شهرداری در حال احداث است یک‌ مخزن آب در جنب کنتورها جهت بهبود و شرایط پایدار فشار پیش‌بینی شود.
تمیز با اشاره به اینکه یکی از معضلات شبکه توزیع فعلی شهر نیشابور وجود پمپ‌های مستقیم در شبکه است گفت: استفاده از پمپ آب مستقیم در شبکه غیرمجاز است و باید قبل پمپ از مخزن استفاده شود و براساس برآوردهای انجام شده بیش از ۶۰درصد مشترکان از پمپ مستقیم به شبکه استفاده می‌کنند که موجب مشکلاتی برای شبکه آب‌رسانی می‌شود.
وی اظهار کرد: استفاده از پساب فاضلاب پس از تصفیه در دستور کار قرار دارد و در شورای حفاظت از آب نیز این موضوع به طور جدی پیگیری می‌شود.
وی در ادامه اظهار کرد: آغاز کار طرح جمع آوری فاضلاب شهری با مشارکت فولاد خراسان از سال آبان ماه ۱۴۰۱ آغاز شد و تاکنون در قالب ۴ قطعه با متراژ ۴۴ کیلومتر قراردادها منعقد شده که تا کنون ۱۲و‌نیم کیلومتر اجرادر مناطق جنوب شهر مانند ۱۴معصوم، باغنو، شهید فهمیده اجرا شده و اعتبار تخصیصی یکصدمیلیارد تومان می باشد و کل این طرح ۲۸۰کیلومتر شبکه با احداث تصفیه خانه با ظرفیت ۴۰ هزار متر مکعب در شبانه روز است.

هوشمندسازی شبکه آبرسانی نیشابور

وی افزود: پس از تکمیل زون‌بندی شبکه آب شرب شهر نیشابور زیرساخت‌ها برای هوشمندسازی این شبکه آماده می‌شود و با اجرای آن بین ۱۰۰تا ۱۵۰لیتر درثانیه معادل ۶حلقه چاه در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه طرح زون‌بندی (منطقه‌بندی) شبکه آب شرب از سال ۱۳۹۰ آغاز شده گفت: با اجرای طرح زون‌بندی شبکه آب شرب نیشابور تعادل فشار شبکه و میزان مصرف مدیریت می‌شود و زون یک و ۲ پس از گذشت ۱۱سال از اردیبهشت ماه امسال مورد بهره برداری قرار گرفت که ۱۱درصد جمعیت نیشابور را تشکیل می‌دهد و امسال اجرای زون پنج در دستور کار قرار گرفته و برای تکمیل آن اعتباری بالغ بر ۳۰۰میلیارد تومان مورد نیاز است و مطالعات زون سه و چهار هم تکمیل شده اما هنوز اجرایی نشده است.
تمیز گفت: زون یک و ۲ شامل بخش شمالی بلوار فضل و از بلوار فضل تا بلوار شهید گمنام زون ۲، از بلوار شهید گمنام تا شهرک پردیس زون یک، از بلوار فضل تا کمربندی نیشابور و بخشی از شهرک اندیشه و شهید حسینی زون سه، از جاده کمربندی تا خیابان کمال و خیابان امام و بلوارجمهوری تا زیر‌گذر خیام زون چهار و بخش جنوبی بلوار جمهوری و خیابان کمال شامل زون پنج است.
وی اظهار کرد: استفاده از پساب فاضلاب پس از تصفیه در دستور کار قرار دارد و در شورای حفاظت از آب نیز این موضوع به طور جدی پیگیری می‌شود.
وی در ادامه اظهار کرد: آغاز کار طرح جمع آوری فاضلاب شهری با مشارکت فولاد خراسان از سال آبان ماه ۱۴۰۱ آغاز شد و تاکنون در قالب ۴ قطعه با متراژ ۴۴ کیلومتر قراردادها منعقد شده که تا کنون ۱۲و‌نیم کیلومتر اجرادر مناطق جنوب شهر مانند ۱۴معصوم، باغنو، شهید فهمیده اجرا شده و اعتبار تخصیصی یکصدمیلیارد تومان می باشد و کل این طرح ۲۸۰کیلومتر شبکه با احداث تصفیه خانه با ظرفیت ۴۰ هزار متر مکعب در شبانه روز است.
وی با بیان اینکه کل شبکه فاضلاب شهری موجود ۳۷۵ کیلومتر است اظهار کرد: به فولاد خراسان پیشنهاد شده در قالب ۸ پیمانکار و برای هرکدام‌۳۰کیلومتر مناقصه برگزار شود تا طی سه سال آینده این طرح تکمیل شود.