چالش طلای دست دوم و مالیات‌های سنگین
چالش طلای دست دوم و مالیات‌های سنگین
خاتون شرق - طی ماه‌های اخیر رواج خرید و فروش طلای دست دوم موجب آشفتگی در بازار طلا شده و برخی افراد سودجو طلاهای دست دوم را به عنوان طلای کم‌اجرت به خریداران می‌فروشند.

علی نوبهاری رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان نیشابور

طی ماه‌های اخیر رواج خرید و فروش طلای دست دوم موجب آشفتگی در بازار طلا شده و برخی افراد سودجو طلاهای دست دوم را به عنوان طلای کم‌اجرت به خریداران می‌فروشند.
در این وضعیت خریداران هم تمایل چندانی به خرید طلای نو ندارند و این امر باعث اُفت در بازار طلای نو شده اما فروش طلای دست دوم باعث ایجاد یک چالش برای صنف طلا و جواهر و رکود در بازار سازندگان طلا شده است بدین خاطر تلاش می‌کنیم طی رایزنی با اداره صنعت و معدن و اتاق اصناف قانونی برای جلوگیری و ممنوع شدن خرید و فروش طلای دست دوم و ساماندهی بازار طلا وضع شود.
طی دهه ۷۰ توان خرید مردم بیشتر و طلا ارزان بود ولی اکنون قدرت خرید مردم کاهش یافته و اغلب به دنبال خرید طلاهای سبک و سرویس‌های طلا و جواهر هفت تا هشت گرمی هستند.
یکی دیگر از چالش‌های این صنف در بازار بی رونق طلا و جواهر اخذ مالیات‌های سنگین است که موجب تعطیلی برخی واحدهای صنفی طلا و جواهر شده به طوری که برای هر کدام از واحدهای طلافروشی در نیشابور ۲۵۰ میلیون تا چند میلیارد تومان مالیات محاسبه شده و این مالیات‌های سنگین سبب می‌شود طلافروشان ترجیح دهند کسب و کارشان را تعطیل و سرمایه خود را وارد مشاغل دیگری کنند.
اضافه شدن اجرت های ۱۷ تا ۱۸ درصدی روی طلا نیز باعث شده که به عنوان مثال طلای خام گرمی ۲میلیون و ۳۰۰هزار تومان به قیمت ۲میلیون و ۹۰۰هزار تومان محاسبه شود و این مسئله هم یکی دیگر از دلایل کاهش تمایل برای خرید طلا شده است.