میزان کسری مخزن دشت نیشابور از  ۱۱۰ میلیون متر کعب بیشتر شده است
میزان کسری مخزن دشت نیشابور از  ۱۱۰ میلیون متر کعب بیشتر شده است
خاتون شرق - مدیر امور منابع آب نیشابور گفت: میزان بارش سال زراعی جاری در نیشابور ک ۱۱۰‌میلیمتر بوده است که با ۱۳۰ میلیمتر هواشناسی متفاوت است چون ما ایستگاه های سنجش بیشتری داریم و این در حالی اسن که میانگین بلند مدت بارش ها ۲۰۵ میلیمتر بوده و امسال ۴۶ درصد نسبت به بلند مدت کاهش بارندگی داشته ایم.

سعید صفارائی/ مدیر امور منابع آب نیشابور گفت: میزان بارش سال زراعی جاری در نیشابور ک ۱۱۰‌میلیمتر بوده است که با ۱۳۰ میلیمتر هواشناسی متفاوت است چون ما ایستگاه های سنجش بیشتری داریم و این در حالی اسن که میانگین بلند مدت بارش ها ۲۰۵ میلیمتر بوده و امسال ۴۶ درصد نسبت به بلند مدت کاهش بارندگی داشته ایم.
سعید خجسته پور در نشست با خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار افزود: موضوع بارش کم برای این اقلیم چیز غریبه ایی نیست اما اینکه سه سال پشت سر هم این اتفاق رخ دهد بی سابقه است.
وی با بیان اینکه پیش بینی های دراز مدت بارش نیز خیلی خوبی نیست بیان کرد: آب و هوا و اقلیم ما رو به خشکی است، خشکسالی موقت است ولی خشکی تغییر اساسی در اقلیم است و پیش بینی می شود میانگین بلند مدت ۱۸۰ تا ۱۹۰ میلمتر شود.

،،میزان بارش ها در نیشابور نسبت به میانگین بلند مدت ۴۶ درصد کاهش داشته است

وی با بیان اینکه آب شرط اساسی ماندگاری در نیشابور است گفت: باید با شرایط خشکی خودمان را سازگار کنیم تا موفق باشیم در غیر این صورت شرایط خوبی نخواهیم داشتیم‌و باید با همکاری ذی نفعان در قوانین تجدید نظر کنیم.
وی ادامه داد: پروانه بهره برداری به کشاورز داده شده و در حال حاضر همان میزان برداشت را می خواهد وقتی چیزی نیست چگونه می‌خواهد آب را بگیرد.
وی با بیان اینکه پروانه های ثابت صادر شده در گذشته باعث شده تمام زحمات برای کمبود منابع آبی بی اثر شود خاطر نشان کرد: کسری مخزن دشت نیشابور به ۴۲ میلیون متر مکعب هم رسیده بود و امید داشتیم تا سال ۱۴۰۵ به صفر برسد اما متاسفانه دوباره بالای ۱۱۰ میلیون متر مکعب رفته است. وی اظهار کرد: در حال حاضر از آبی برداشت می شود که جایگزین نمی شود و برگرداندن آن غیر ممکن است زیرا سفرهای زیر زمینی فشرده می شود و اصلا امکان جایگزینی منابع آبی وجود ندارد.
مدیر امور منابع آب نیشابور گفت: مجموع چاه های مجاز عمیق و نیمه عمیق در دشت نیشابور ۱۶۰۲ حلقه و چاه های غیر مجاز شناسایی شده ۱۵۷۲ حلقه می باشد.
خجسته پور افزود: میزان برداشت از چاه های غیر مجاز ۲۰ میلیون متر مکعب در سال است و مجموع پروانه های صادر شده ۴۳۲ میلیون متر مکعب است. این در حالی است که اگر بارندگی ها نرمال باشد ۳۹۵ میلیون آب تجدید پذیر داریم و امسال چون سال خشکی داشتیم شاید به ۲۰۰ میلیون رسیده باشد که تنها نصف میزان پروانه های مجاز است و هرچقدر از این میزان توسط چاه های مجاز و غیر مجاز برداشت شود از منابع تجدید ناپذیر برداشت کرده ایم.
وی بیان کرد: در حوزه تخلفات آبی با هجوم بی سابقه به منابع آبی مواجه هستیم و مردم با هر روشی که می‌توانند خود را به آب می رسانند، چاه می‌زنند و آب رودخانه ها را برداشت می کنند و میزان تخلفات ما ۵ برابر شده است.
وی در خصوص سد بار نیز گفت: دو سال است ورودی به سد بار نداریم و میزان آب آن به یک میلیون متر مکعب رسیده درحالی که ظرفیت آن ۱۳ میلیون مترمکعب است.

در بودجه آب رتبه ۲۸ کشور را داریم

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز در این جلسه با بیان اینکه در استان در حال طی کردن خشک ترین سال ۵۰ سال اخیر هستیم گفت: درس سطح استان ۹۹‌میلیمتر بارندگی داشتیم در حالی که سال قبل ۱۴۷ میلیمتر و در بلندمدت ۱۸۴ میلیمتر بارندگی داشتیم و به این ترتیب نسبت به سال قبل
۳۲ و نسبت به میانگین بلند مدت ۴۶ درصد کاهش بارندگی داشته ایم.
کاظم جمع افزود: در سطح استان ۳۵ سد داریم که تنها ۱۱ درصد آن ها آب دارند و سد دوستی که قبلا ۶۰ درصد آب مشهد را تامین میکرده در حال حاظر تنها ۹ درصد آب دارد و روی دریاچه سد دوستی  پمپ شناور انداخته ایم تا از لایه های بالا آب با کیفیت تری استحصال شود.
وی با بیان اینکه با توجه به زائر پذیر بودن استان احوال آب در استان  زیاد خوب نیست گفت: ۸۲ درصد مصارف در کشاورزی، ۱۳ درصد شرب، ۳ درصد خدمات و ۱.۶ در صنعت استفاده می‌شود.
وی اظهار کرد: در گذشته پشت درهای بسته برای کشاورزی و مردم تصمیم گیری کردیم ولی امروز ۲۷ تشکل کشاورزی در سطح استان داریم‌که تفاهم نامه همکاری با مجموعه آب استان امضا کرده اند تا خودشان از منابع آبی مراقبت کنند.
وی ادامه داد: ۳۷ دشت در استان داریم‌ که ۳۴ دشت وضعیت بحرانی دارند و باید مدیریت آن ها به کشاورز واگذار شود. وقتی بدانند دشت مشکل دارد خودشان مدیریت می کنند.
مدیر روابط عمومی آب منطقه ای استان گفت: هیچ چیز محرمانه ای در آب منطقه ای خراسان رضوی  نداریم‌ و به این باور رسیده ایم که برای موفقیت باید مردم و رسانه ها پای کار باشند.
وی با بیان اینکه باید با کمک رسانه ها قبح تخلفات آبی را زیاد کنیم افزود: ۶ هزار و  ۵۰۰ حلقه چاه غیر مجاز شناسایی شده در استان داریم که آماده پلمب هستند و این درحالی است که خیلی از چاه ها اصلا مشخص نمی شنود.
وی خاطر نشان کرد: باید اینطور مسائل قبح اجتماعی شود و مساله آب باید دغدغه مردم شود در غیر این صورت موفق نخواهیم شد. مردم باید مطالبه گر باشند و خودشان مواظب منابع آبشان باشند که این امور با تعامل رسانه ها در استان میسر می شود.
وی اظهار کرد: علی رغم اینکه پذیرای ۳۰ میلیون زایر در استان هستیم و استان خشکی محسوب می شویم اما در بودجه آب در رتبه ۲۸  کشور هستیم که توجه بیشتر مسئولین مربوطه را می طلبد.