شفافیت را از که آموختی از سامانه شفاف‌سازی شهرداری نیشابور
شفافیت را از که آموختی از سامانه شفاف‌سازی شهرداری نیشابور
خاتون شرق - شفافیت از آداب امانت‌داری است و بانک‌‌ها و موسسات مالی و همه اداره‌ها و سازمان‌ها و نهادهایی که به نحوی از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند باید در دوره های زمانی معین گزارشی جامع و شفاف از دخل و خرج خود برای اطلاع عموم ارائه کنند‌.

سعید صفارائی

شهرداری وشورای شهر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به عنوان امانت‌داران مردم باید صریح و شفاف میزان درآمد و محل هزینه‌ کردهایشان را به اطلاع شهروندان برسانند.
به همین‌ منظور از سال ۱۳۹۸ شهرداری‌ها مکلف به ایجاد درگاهی با عنوان سامانه شفافیت شدند تا از این طریق شهروندان بتوانند در جریان میزان بودجه شهرداری، تعرفه بهای خدمات، نحوه اجرای طرح‌ها و مزایده‌ها و مناقصه‌های شهرداری قرار بگیرند که خود زمینه‌ساز کاهش تخلف و فساد و جلب اعتماد شهروندان و زیربنای اصلی ایجاد شهرداری الکترونیک است.
باید توجه داشت هدف از سامانه شفافیت افشاگری نیست اما سبب می‌شود تا مدیران و عاملان امور اداری و اجرایی همواره خود را زیر لنز نظارت شهروندان حس کرده و با احتیاط گام بردارند.
از آن زمان تاکنون راه‌اندازی سامانه شفافیت بسیاری از شهرداری‌ها محل مناقشه‌ای در مرکز مثلث شورای شهر و شهرداری و شهروندان بوده و با وجود تاکید شورای شهر و درخواست شهروندان برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر این سامانه برخی شهرداری‌ها به دلایل گوناگون از این کار شانه خالی کرده یا به طور نصفه و نیمه وب‌سایتی برای خالی نبودن عریضه راه‌ندازی کرده‌اند.
در این‌ میان سامانه‌های شفافیت برخی شهرداری‌ها مانند کرمان و زاهدان مثال‌زدنی است.
سامانه شفافیت شهرداری کرمان با شعار از شما چه پنهون! در یک نمونه میزان حق‌الجلسات اعضای شورای این شهر و همچنین حقوق و مزایای پرسنل و کارمندان این شهرداری را به شهروندان ارائه کرده است که در میان حقوق‌بگیران از این شهرداری بیشترین حقوق دریافتی در مرداد ۱۴۰۲ آن‌طور که به نظر نگارنده رسید متعلق به فردی با نوع استخدام کارگر دایم و با مدرک فوق‌دیپلم به میزان ۲۹میلیون تومان بود.
از دیگر اطلاعات ارائه شده در این سامانه میزان تحقق درآمد نسبت به بودجه و وصول قطعی به تفکیک هر سال است که نشان‌ می‌دهد شهرداری چقدر در تحقق درآمدهای هدف‌گذاری شده موفق بوده است.
سامانه شفافیت شهرداری زاهدان نیز با شعار دانستن حق مردم است مثال نغز دیگری از اجرای این سامانه است که در آن علاوه بر موارد فوق گزارش عملکرد ۶ماهه و سه‌ماهه شهرداری در بخش‌های مختلف مانند درآمدوهزینه، آسفالت، فرهنگی و غیره به صورت اینفوگرافی و پی‌دی‌اف ارائه شده همچنین از موارد جالب توجه دیگر در این سامانه اطلاعات ارائه شده درباره املاک شهرداری است.
با بررسی سامانه‌ شفافیت سایر شهرداری‌های کشور می‌توان اطلاعاتی کم‌وبیش از این نوع به دست آورد اما در این میان وضعیت سامانه شفافیت شهرداری نیشابور حکایت دیگری است.
با مراجعه به سامانه شفاف‌سازی شهرداری نیشابور صفحه‌ای برای مراجعه‌کننده به نمایش درمی‌آید که هر مخاطبی مبتدی در همان نگاه نخست به غیرحرفه‌ای و ابتدایی بودن آن پی می‌برد.
در این سامانه که حتی از ارائه اطلاعات پایه مانند تعداد پرسنل شهرداری نیشابور و تعداد جمعیت تحت پوشش و مناطق شهری و معاونت‌ها دریغ شده هیچ اطلاعاتی درباره میزان بودجه و درآمد شهرداری نیشابور نمی‌توان یافت.
تحقق نیافتن خواسته به حق شهروندان نیشابور برای راه اندازی این سامانه نشانه کم‌توجهی مدیران عالی شهرداری بوده و لازم است شورای شهر نیشابور به عنوان یک مطالبه جدی بر ضرورت راه اندازی هرچه سریع‌تر این سامانه تاکید کند، در غیر این‌صورت و تداوم این تاخیر شورای شهر باید پاسخ‌گویی شهروندان باشند.