سیل استرالیا در مادون قرمز
سیل استرالیا در مادون قرمز
خاتون شرق - مرتضی امین الرعایایی/ تغییرات جهانی آب و هوا نه تنها به معنای افزایش میانگین دما، بلکه به معنای افزایش تعداد حوادث شدید آب و هوایی نیز هست. در جلگه هاکسبری نیپن (Hawkesbury-Nepean) و سایر مناطق ایالت نیو ساوت ولز (NSW) و استرالیا، احتمال وقوع سیل شدید بالاست. در ماه مارس 2021، جاری شدن سیل در این منطقه منجر به خروج 18 هزار نفر از محل سکونت شان شد و بیش از یک هزار نفر سیل زده توسط تیم اورژانس نجات داده شدند. این تغییرات ناگهانی آب و هوایی صرفاً با افزایش شدت و تکرارشان، به اموال آسیب می رسانند و زیرساخت ها و خطوط عرضه غذا و دارو را در یکی از پرجمعیت ترین مناطق استرالیا مختل می کنند.

مرتضی امین الرعایایی/ تغییرات جهانی آب و هوا نه تنها به معنای افزایش میانگین دما، بلکه به معنای افزایش تعداد حوادث شدید آب و هوایی نیز هست. در جلگه هاکسبری نیپن (Hawkesbury-Nepean) و سایر مناطق ایالت نیو ساوت ولز (NSW) و استرالیا، احتمال وقوع سیل شدید بالاست. در ماه مارس ۲۰۲۱، جاری شدن سیل در این منطقه منجر به خروج ۱۸ هزار نفر از محل سکونت شان شد و بیش از یک هزار نفر سیل زده توسط تیم اورژانس نجات داده شدند. این تغییرات ناگهانی آب و هوایی صرفاً با افزایش شدت و تکرارشان، به اموال آسیب می رسانند و زیرساخت ها و خطوط عرضه غذا و دارو را در یکی از پرجمعیت ترین مناطق استرالیا مختل می کنند.


در این حادثه که گوشه‌ای از آن در عکس نشان داده شده، طغیان رودخانه هاکسبری (Hawkesbury)، مسیر رفت و آمد آبی منطقه شهری سیدنی در استرالیا را فرا گرفته است. در حالی که خسارات بر مناطق اصلی شهری عموماً سیل ناگهانی بود تا سیل گسترده، جاده‌ها و پل‌های کلیدی در سراسر هاکسبری بیش از ۶ روز زیر آب رفت و کشتی‌های حمل خودرو، بیش از ۹ روز از ارائه خدمات بازماندند. به طور کلی، سیل ماه مارس ۲۰۲۱ بزرگترین سیل در ۳۰ سال گذشته در منطقه بود.
این مجموعه عکس، دیدگاه منحصر به فردی را در مورد سیل های اخیر که ایالت نیو ساوت ولز (NSW) را ویران کرده، نشان می دهد. تصویربرداری مادون قرمز هوایی، پوشش گیاهی را به رنگ صورتی و قرمز نشان می‌دهد، که با رنگ آبی و فیروزه‌ای که نشان‌دهنده آب است، تضاد رنگی واضحی دارد. عکس ها، مناطق تازه سیل‌زده را به راحتی برای امدادگران قابل تشخیص و به واکنش و بازیابی کمک می‌کند. این تصاویر فراتر از کاربردشان برای دانشمندان، هیدرولوژیست ها، تیم های امدادی واکنش سریع، چشم اندازی فوق العاده از تاثیرات زیست محیطی و اجتماعیِ بحران جهانی تغییرات آب و هوا ارائه می دهد.
در این پروژه عکاسی از تصویربرداری مادون قرمز بهره گرفته شده، یک فناوری که برای کاربردهای نظامی رایج شده است و از آن برای مقابله با حوادث بسیار مهم و مرتبط با بحران آب و هوا استفاده می شود. این مجموعه عکس از نظر بصری، جالب و پخته به نظر می رسد و با رنگ های زیبا توجه هیئت داوران را به خود جلب کرد. هر فریم از این مجموعه، مخاطب را به جستجوی اطلاعات بیشتر ترغیب می کند. این مجموعه، اطلاعات مهمی را با شیوه‌ای هوشمندانه به مخاطب منتقل می کند تا مسئله جهانی افزایش سیل و تأثیرات پیچیده آن را نشان دهد.
عکاس چاد عجمیان (Chad Ajamian)، از کادر مربع برای ارائه این پروژه استفاده کرده است؛ عکس های مربع متقارن هستند و در جایی که مناسب موضوع باشد، جلوه ای خلاقانه به وجود می آورند. با کمک قطع مربع می توان کل کادر را پُر و بیننده را به دیدن تمام جزئیات عکس مشغول کرد. همچنین تضاد بین رنگ های گرم و سرد، عکس را پرتحرک و لذت بخش کرده است.
هیئت داوران مسابقهWorld Press Photo در سال۲۰۲۳میلادی جایزه بهترین مجموعه عکس بخش آزاد در منطقه جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه را به این مجموعه عکس از چاد عجمیان اهدا کرد.