سرپرست جدید زندان شهرستان نیشابور معرفی شد
سرپرست جدید زندان شهرستان نیشابور معرفی شد
خاتون شرق - صبح امروز طی مراسمی محمدرضا رجبی ریاست سابق زندان نیشابور تودیع و حمید باقریان رئیس جدید زندان نیشابور معارفه شد.

 

سعید صفارائی / صبح امروز طی مراسمی محمدرضا رجبی ریاست سابق زندان نیشابور تودیع و حمید باقریان رئیس جدید زندان نیشابور معارفه شد.

در این مراسم‌ محمدرضا رجبی رئیس سابق زندان نیشابور گفت: با همکاری مجموعه دادگستری و با تصمیم‌گیری‌های به موقع و اعطای تسهیلات ویژه جمعیت کیفری زندان‌ نیشابور نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است.
رجبی اظهار کرد: زندان نیشابور در داخل بافت شهری واقع شده که موجب بروز مشکلات امنیتی و بهداشتی شده است.
وی افزود: طی سال‌های گذشته مسئولان همواره پیگیر انتقال زندان نیشابور به خارج از شهر بوده‌اندو یک قطعه زمین ۴۰هکتاری برای احداث زندان جدید تحویل گرفته شده و مشاور این طرح هم تعیین شده و در مرحله طراحی نقشه‌ است.
وی اظهار کرد: برای اختصاص بودجه برای احداث زندان جدید نیشابور پیگیری‌های ویژه از سوی نمایندگان و مسئولان شده است و امیدواریم هرچه سریع‌تر شاهد آغاز احداث زندان جدید نیشابور باشیم.

احداث زندان جدید نیشابور اولویت استان

سیدمحمد حسینی دادستان نیشابور در مراسم توریع و معارفه روسای زندان نیشابور گفت: انتظار می رود نخستین و مهمترین اولویت ریاست جدید زندان نیشابور پیگیری انتقال زندان نیشابور به خارج از شهر باشد.
وی گفت: بارها بر این نکته تاکید شده که زندان نیشابور پذیرای جمعیتی بیش از ظرفیت واقعی آن است و بر اساس قانون ما به دنبال انتقال زندان نیشابور به خارج از شهر هستیم و این زندان با این شرایط و موقعیت برای شهروندان و زندانیان مشکلاتی به همراه دارد که توقع داریم مسئولین این‌ موضوع را در اولویت قرار بدهند.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت زندانیان نیشابور شامل بند بسته و باز حدود ۸۰۰نفر است که از این تعداد حدود ۳۰نفر را بانوان تشکیل می دهند.
وی افزود: امروز دیگر کسی از مقامات و مسئولان نیست که از وضعیت اضطراری زندان نیشابور خبر نداشته باشد اما نمی‌دانم چرا کاری انجام‌ نمی‌شود و انگار انتقال زندان نیشابور به خارج شهر طلسم شده است و با وضعیت زندان کنونی ما نمی‌توانیم آئین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها را و برنامه‌های اصلاحی و تربیتی را به نحو مطلوب اجرا کنیم.
دادستان نیشابور گفت: محور بودن آئین‌نامه اجرایی زندان‌ها برای ما باید ملاک عمل باشد و ما قضات مجتهد نیستیم بلکه قضات ماذون هستیم و حدود اذن را هم قانون مشخص می‌کند و همه باید این را ملاک عمل قرار بدهیم و حق نداریم فراقانونی و به اسم‌ مصلحت پایمان را فراتر بگذاریم و ملاک عمل ما در شورای انضباطی و زندان متن آئین‌نامه است و چیزی فراتر از آن نباید عمل شود.
وی گفت: فعال نگه داشتن برنامه بازدیدهای گروهی و فردی قضات حتی اگر قضات در این زمینه مطالبه‌گری نکردند از دیگر موارد است رئیس زندان باید براساس تقویم یادآوری و اجرایی کند.
وی افزود: نظام زندانبانی با ۲ واقعیت مواجه است نخست زندانی و خانواده زندانی و واقعیت بعدی جامعه‌ای است که باید از مجرم در امان باشد و اعطای مرخصی، تعلیق مجازات، زندان بند باز به زندانی و مجرم باید با توجه به امنیت جامعه و با نگاهی جامع با هدف ایجاد توازن باشد همچینین هیج رفتار خلاف قانونی نباید در زندان از چشم شورای انضباطی دور بماند.

وی با بیان اینکه لازم است از زحمات ۳۶ساله جناب آقای رجبی در نظام زندانبانی تقدیر گردد گفت: تعدد حوزه‌های قضایی که زندانی و مددجو و محکوم و متهم به زندان معرفی می‌کنند در کنار بافت فرسوده و قدیمی ساختمان زندان نیشابور و در کنار آن جمعیت کیفری چندین برابری ظرفیت اسمی و مجاز زندان و کمبود منابع انسانی و کمبود اعتبارات باعث می‌شود اداره و مدیریت زندان نیشابور با مشکلات و چالش‌های مختلفی مواجه باشد که با مدیریت عالمانه ریاست زندان و با استفاده بهینه از منابع موجود تلاش شده تا مشکلات رفع شود.
وی اظهار کرد: طی این مدت ریاست زندان نیشابور با دادستان‌ها در تعامل خوبی بودند و با قضات مجری حکم و قضات تحقیقی ارتباطات مناسب و موثری برقرار کردند و با استفاده از تاسیسات حقوقی و ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در قانون مانند نهاد آزادی مشروط، تعلیق کیفر، نظارت الکترونیک و نظام اشتغال با انعکاس فوری درخواست‌های زندانیان متقاضی کمک کردند بسیاری از سوپاپ‌های اطمینان در سطح نظام زندانبانی به نفع حل مسائل زندان فعال شود.
وی گفت: عاملی که باعث شد مدیریت زندان نیشابور با توفیق همراه شود تهیه مقدمات بازدید‌های مستمر گروهی و فردی قضات از زندان بود و در هر زمان آمادگی کامل برای این بازدیدها وجود داشت و فصل الخطاب قرار دادن نظرهای ابلاغی از سوی بخش های مختلف قضایی از دیگر توفیقات آقای رجبی ریاست سابق زندان نیشابور بود که باعث شد شاهد بیشترین سطح تعامل بین نظام زندانبانی و قضات حوزه‌های قضایی باشیم.

انتقال زندان نیشابور به خارج شهر اولویت ما است

سیدمجتبی حسینی مدیرکل زندان‌های استان خراسان رضوی گفت: انتقال زندان نیشابور به خارج شهر دغدغه مسئولان و اولویت ما است اما در برخی موارد روند اداری باید طی شود.


وی اظهار کرد: زندان نیشابور به عنوان طرح ملی لحاظ شده و بودجه آن مستقیم از سازمان برنامه‌ریزی کشور تامین می‌شود و در مرحله نخست برای سال ۱۴۰۲ مبلغ ۳۵میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و همه مطالعات نقشه‌ آن انجام شده و مشاور تعیین شده و با توجه به تجربه‌های گذشته همه تغییرات و الزامات لازم در طرح زندان جدید در نظر گرفته شده است.
وی گفت: یکی از زندان هایی که درسطح کشور از حساسیت بالایی برخوردار است زندان نیشابور است و عدم تطابق ظرف و مظروف در زندان نیشابور مشهود است.
وی خاطرنشان کرد: از مسئولان شهرستان می‌خواهیم در این حوزه به ما کمک کنند و پای کار باشند و تلاش می‌کنیم اعتبار این طرح بیشتر و سریع‌تر اختصاص پیدا کند.
وی اظهار کرد: از ابتدای امسال بالغ بر ۲۷۸نفر از زندانیان سطح استان که به خاطر جرایم مالی و غیرعمد تحمل حبس می‌کردند با کمک خیرین آزاد شدند.
وی گفت: در حال حاضر بالغ بر ۵۸۰نفر از زندانیان استان تحت نظارت مراقبت پابند الکترونیکی تحمل کیفر می‌کنند و حدود سه هزار نفر از زندانیان نیز به کارگاه‌هایی که با سازمان زندان همکاری دارند اعزام به کار شده‌اند.
وی گفت: اصلاح و تربیت مددجویان‌ مهم‌ترین هدف و رسالت سازمان زندان‌های نظام جمهوری اسلامی است و نگاه حاکمیت نظام اسلامی به زندانی متفاوت از نگاه سایر نظام‌های زندانبانی بین‌المللی و یک رویکرد انسان‌محور مبتنی بر کرامت انسانی زندانیان است.
وی اظهار کرد: امروز مدیران و سیاست‌گذاران زندان‌ها تلاش‌ می‌کنند براساس نظام‌های نوین و علمی زندانبانی و با اجرای کلاس‌های آموزشی، برنامه های فرهنگی و تربیتی و ایجاد اشتغال و ارتقای مهارت های شغلی و استفاده از تأسیسات حقوقی و مجازات های جایگزین حبس برای کاهش جمعیت کیفری گام‌های موثری بردارند.
وی گفت: امروز ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و تربیتی و آموزشی، مددکاری و روانشناسی برای زندانیان فراهم شده تا زندانی برای تعالی روح و جسم خود استفاده کند و زمینه بازگشت به آغوش جامعه و خانواده فراهم شود.
وی تصریح کرد: در ایام‌ شیوع کرونا دادرسی الکترونیک راه‌اندازی شد و زندان‌ها بسیار موفق عمل کرد .
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه با تغییر مدیریت تفکر جدیدی به سیستم وارد می‌شود گفت: آقای رجبی گنجینه‌ای از تجربه با ۳۶سابقه در نظام زندانبانی است و امروز شاهد نتیجه تلاش‌های ایشان و همکارانشان هستیم و آقای باقریان هم از نیروهای مخلص و باتجربه است و آخرین مسئولیت ایشان معاون زندان تربت‌حیدریه بوده است و انتظار دارم تعامل سازنده و مفید ایشان مانند رئیس گذشته با مدیران و مسئولان شهرستان ادامه داشته باشد.

لازم به ذکر است رجبی ۱۳ سال ریاست زندان نیشابور را برعهده داشت.