دانشگاه نیشابور میزبان هشتمین همایش ملی نقد و نظریه ادبی شد
دانشگاه نیشابور میزبان هشتمین همایش ملی نقد و نظریه ادبی شد
هشتمین همایش ملی «نقد و نظریه‌ ادبی» به میزبانی دانشگاه نیشابور به صورت مجازی و با محوریت «تبیین، صورت‌بندی و ارزیابی میراث نقد در جهان اسلام» برگزار شد.

رئیس دانشگاه نیشابور چهارشنبه در این همایش گفت: به لحاظ تاریخی جوامعی که نقد و تفکر انتقادی را پذیرفته‌اند با سرعت و سهولت بیشتری مراحل توسعه را طی کرده‌اند.

دکتر حسن صادقی سمرجانی افزود: همواره الگوهای پیشرفت جوامع با میزان نقدپذیری و گسترش تفکر انتقادی در میان افراد آن جوامع نسبت مستقیم داشته است.

وی اظهار داشت: در این میان نهاد دانشگاه همواره نقش مهمی در رواج تفکر انتقادی بر عهده داشته و این پیشگامی در جوامع توسعه‌یافته پررنگ‌تر است.

وی بیان کرد: در ایران تاسیس مدرسه دارالفنون که بسیاری نخستین دانشگاه مدرن ایران می دانند نسبت مستقیمی با اندیشه اصلاح زیرساخت‌های سیاسی و اجتماعی داشته است و بهسازی و اصلاح این زیرساخت‌ها همواره از مسیر نقد و نقادی عبور می کرده است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: نقد در وهله نخست جداکردن چیزهایی است که با هم‌مخلوط شده و معلوم نیست خیر و شر و درست و غلط آن کدام است و منتقد در این حوزه دست به تمیز می‌زند و بر این اساس پیامبران و هنرمندان نیز ناقد هستند.

دکتر حسن بلخاری قهی افزود: خداوند هم در قرآن می فرماید: اگر تقوای الهی پیشه کنید خداوند برایتان فرقان یعنی عامل تمیز قرار می دهد‌ و یکی از بزرگترین مصائب بشر عدم توانایی تمیز دادن بین خیر و شر است.

رئیس انجمن علمی نقد ادبی ایران گفت: ما اکنون نسل پنج نقد ادبی در ایران هستیم و این نسل از اواخر دهۀ هفتاد به این سو در ایران پرتلاش و گویا خستگی‏‌ناپذیر به تکاپو افتاده و با راه‏‌اندازی مجلات تخصصی، انجمن‏های علمی و تأسیس گرایش نقد ادبی در دانشگاه‏ ها در پی بنیادگذاری اصول علمی خود است.

دکتر ابراهیم خدایار افزود: اگر می‏‌خواهیم فاصلۀ پنجاه سالۀ خود را در نقد ادبی با جهان جدید سپری کنیم تنها راه بازگشت به متن خودی و اندیشیدن انتقادی در آن به منظور کشف عناصر برسازندۀ ادبیت در آن است و این همان راهی است که منتقدان جدید در غرب پیمودند.

دکتر داود عمارتی مقدم دبیر علمی این همایش در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این همایش با همکاری انجمن علمی نقد ادبی ایران و موسسه‌ خانه‌ کتاب و ادبیات ایران امروز در دو نوبت صبح و بعدازظهر به صورت مجازی در دانشگاه نیشابور برگزار شد.

وی افزود: از میان ۱۲۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه این همایش تعداد ۹ مقاله برای ارائه در همایش و ۵۵ مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات همایش برگزیده شده‌اند.

  • منبع خبر : خاتون شرق