بیش از یک‌هزار کیلومتر راه در  سطح استان بهسازی شد
بیش از یک‌هزار کیلومتر راه در  سطح استان بهسازی شد
خاتون شرق - جعفر شهامت مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در مراسم بهره برداری از مرحله نخست بهسازی راههای خراسان رضوی با حضور استاندار گفت: طی یک سال گذشته بهسازی بیش از یک‌هزار کیلومتر راه در سطح استان از جمله شهرستان‌های نیشابور، سبزوار، خواف، قوچان و مشهد انجام شده و با توجه به برداشت سامانه مدیریت راه (pms) بیشترین خرابی را داشته‌ایم.

سعید صفارائی /جعفر شهامت مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در مراسم بهره برداری از مرحله نخست بهسازی راههای خراسان رضوی با حضور استاندار گفت: طی یک سال گذشته بهسازی بیش از یک‌هزار کیلومتر راه در سطح استان از جمله شهرستان‌های نیشابور، سبزوار، خواف، قوچان و مشهد انجام شده و با توجه به برداشت سامانه مدیریت راه (pms) بیشترین خرابی را داشته‌ایم.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان خراسان رضوی افزود: بعد از سفر هیات محترم دولت طرح تحول بهسازی راه ها تدوین شد و با حمایت استاندار، ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و نگاه ارزشمند وزیر محترم راه‌وشهرسازی به مشهد و خراسان این طرح شکل گرفت.
جعفر شهامت با اشاره به اینکه پروژه از لحاظ مالی یکی از سنگین ترین پروژه ها از نظر حجم ریالی است اظهار کرد: بیش از ۲هزار میلیارد تومان ارزش روز این پروژه است و از این طرح بیش از یک‌هزار کیلومتر راه در استان بهسازی و بازسازی شده است.
جعفر شهامت اظهار کرد: ۷۲ درصد راه‌های استان مشکل خرابی داشتند و بیش از ۳۷ درصد این خرابی‌ها شدید بوده و خراسان رضوی در سال جاری باتوجه به حجم کار در زمینه تولید و به کارگیری آسفالت رتبه اول کشور را به دست آورد.
وی گفت: به خاطر اینکه در برخی مکان‌ها شدت تخریب بالا و ترافیک سنگین است تناژ آسفالت در این‌نقاط به صورت ۲لایه مرمت شد
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی افزود: روکش های مختلفی در دستور کار قرارگرفته که به لحاظ اقتصادی تصمیم‌گیری‌ها با مهندسی ارزش باید منطبق باشد و روکش های حفاظتی، روکش پودر لاستیکی برای نخستین بار در محور سبزوار_نیشابور و آسفالت دانه بندی باز درشمال استان به صورت آزمایشی اجرا شد.
وی اظهار کرد: به دلیل ترافیکی شدیدی که از نیشابور به سمت مشهد و برعکس درجریان است تخریب راهها در این حوزه وسیع و بهسازی آن جزو اولویت‌ها بود و در شش ماه دوم سال گذشته با توجه به اینکه بیش از سه هزار کیلومتر راه در استان مشکل دارد سه پروژه در غالب‌ هزار کیلومتر در دستور کار قرار گرفت و بخشی از این سه هزار کیلومتر راه‌های فرعی_روستایی بود اما به لحاظ کارشناسی و مهندسی ارزش جاده های پرترافیک‌تر که خرابی شدیدتری دارند باید در اولویت قراربگیرد و ۱۵ تا ۲۰ درصد این عملکرد به لحاظ تناژ مربوط به راه‌های فرعی_روستایی بوده است.
جعفر شهامت افزود: ارزش روز هر یک کیلومتر آسفالت به طور میانگین، چیزی حدود ۲میلیارد تومان هست و موضوع تأمین اعتبار نکته‌ی مهمی است و درخواست کرده‌ایم از بخش فروش معادن با توجه به اینکه مصوبه ی قانونی داریم به این بخش کمک کنند و استاندار محترم دستورات لازم را داده‌اند که با نظر دستگاه های دولتی و سازمان صمت استان انجام خواهد شد همچنین با امیدرو پروژه های مشارکتی داریم و وزارت نفت از محل مسئولیت های اجتماعی به ما کمک می‌کند.
وی گفت: اگر جایی شدت خرابی بالا باشد و نیازمند لکه‌گیری و روکش باشد در لکه گیری ۷سانت و در روکش پنج سانت آسفالت برداشته می شود و این بدین معناست که در برخی موارد لکه گیری گران‌تر از روکش تمام می‌شود اما در بعضی جاها آسفالت حفاظتی داریم که قیمت آن یک الی یک میلیارد و دویست تومان است.
وی‌افزود: انتظار ما این است در طول پروژه و به علت درصد تورمی که برقیمت‌ها حاصل می شود فعلا رنج محدوده قیمت ها در همین حدود است و برای یک‌هزار کیلومتر دوم توقع داریم که چیزی حدود ۲هزار و هشتصد تا سه‌هزار میلیارد تومان در استان هزینه کنیم.
وی اظهار کرد: باتوجه به وجود بارگاه مقدس رضوی و هم چهار مرز فعال ما که به لحاظ ترانزیت بسیار حائز اهمیت است و این یک پروژه بزرگ و ملی است.
وی افزود: سالانه حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون تن افزایش برای سهم ترانزیت کشور طی برنامه‌ی هفتم پیش‌بینی شده که در حال حاضر حدود ۱۰ الی ۱۲میلیون تن است.
وی گفت: برای محور نیشابور به کاشمر، نیشابور تربت، حوزه خوشاب، سلطان آباد، سبزوار به کاشمر ،حوزه ششتمد، حوزه سبزوار به اسفراین پیمان‌هایی را بسته‌ایم اما تمرکز روی بزرگراهی است که منتهی به مشهد است و همچنین سه کریدور نیشابور- سبزوار، کریدور جنوبی تربت حیدریه – گناباد و کریدور شمالی چناران – قوچان اولویت اول خواهند شد زیرا کارکرد ملی دارند در حالی که مسیرهای دیگر کارکرد استانی، شهرستانی و بعضاً منطقه ای دارند.
وی گفت: بخشی از این‌ها حدود ۱۵تا ۲۰ درصد دارای کارکردهای منطقه‌ای و شهرستانی و مابقی دارای کارکرد های ملی و استانی است و در فازهای بعدی قطعاً توجه به محورهای اصلی و فرعی روستایی بیشتر خواهد شد و امیدواریم که سطح میانگین کیفیت راه‌های استان را در درجه‌ی اول به استان‌های همجوار افزهیش پیدا کند و در درجه ی دوم جزء بهترین‌های کشور قرار بگیریم.
وی گفت: در مجموع با اقدامات انجام شده طی این مدت میزان تماس‌ها با سامانه دریافت شکایت به کمتر از ۱۵ تماس در شبانه‌روز رسیده و تا به امروز بیش از ۲۲هزار نفر با اتوبوس از استان خراسان راهی مرزهای غربی کشور شده‌اند.