افزایش ۳۰درصدی بودجه دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور با تثبیت رشته پزشکی
افزایش ۳۰درصدی بودجه دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور با تثبیت رشته پزشکی
خاتون‌شرق- دکتر مجید درودی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور در جلسه با اعضای هیئت ارزیاب رشته پزشکی وزارت بهداشت در سالن همایش‌های هتل امیران گفت: در صورت تثبیت رشته پزشکی در دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور ۳۰درصد بودجه معاونت آموزشی این دانشگاه افزایش می‌یابد و ۲۰درصد هم از اختیارات ریاست افزایش می‌یابد.

دکتر مجید درودی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور در جلسه با اعضای هیئت ارزیاب رشته پزشکی وزارت بهداشت در سالن همایش‌های هتل امیران گفت: در صورت تثبیت رشته پزشکی در دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور ۳۰درصد بودجه معاونت آموزشی این دانشگاه افزایش می‌یابد و ۲۰درصد هم از اختیارات ریاست افزایش می‌یابد.

وی افزود: بدین ترتیب برای رفع کمبودهای تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی بودجه معاونت آموزشی یک‌ونیم برابر  افزایش می‌یابد.

وی‌گفت: با توجه به‌ اینکه هرسال تعداد دانشجویان رشته پزشکی ۲۰درصد افزایش پیدا می‌کند این توانمندی برای تثبیت رشته پزشکی در نیشابور وجود آمده تا بتوانیم وظیفه دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور به نحو کامل انجام دهیم.

وی گفت: زیرساخت‌های لازم برای رشته پزشکی در دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور فراهم شده و با تایید دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد هم‌ رسیده است.

وی افزود: امروز بسیاری از دانش‌آموزان نیشابور در رشته‌های پزشکی قبول و جزو سرآمدان این حوزه محسوب می‌شوند اما هنوز رشته پزشکی در این شهر مستقل نیست و امیدواریم این بستر با همکاری شما میسر شود تا نیشابور با جایگاه واقعی خود نزدیک‌تر شود.

دکتر ورودی گفت: بودجه آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور به عنوان یک دانشگاه مستقل ۵۰درصد افزایش می‌یابد و دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور می‌تواند بک دانشگاه پیشرو ور سطح کشور باشد و توصیه می‌کنم در ادامه کار ما را به هیچ تفاهم‌نامه‌ای با مشهد گره نزنید و مشهد مجاب شود ۲ورودی‌های قبلی را پوشش بدهد و در ادامه در سطح بالاتری حرکت خواهیم کرد و این توانمندی در نیشابور وجود دارد.

همه ظرفیت‌های شهرستان برای تثبیت رشته پزشکی در نیشابور بسیج شده

 

معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور گفت: به عنوان نماینده‌ی دولت در شهرستان از هیچ خدمتی در کمک به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و تحقق مطالبه آن هیچ کوتاهی نکرده و تمام ظرفیت‌های شهرستان را جهت تحقق این مطالبه را در کنار نگاه مثبت و تحسین‌برانگیز شما به کار خواهیم گرفت و امیدواریم در  فاصله‌ ای کوتاه مدت شاهد راه‌اندازی رشته‌ی تحصیلی پزشکی در شهر نیشابور باشیم.

ابوطالب جوان افزود: پیشینه‌ی تاریخی و کهن این دیار چه در گذشته و چه در این ایام این گونه به ما یادآوری می کند به عنوان خادمین مردم تقدیم اهداف و برنامه‌های در خور شان مردم باشیم.

ابوطالب جوان با بیان اینکه تقدیم بیش از  ۲هزار شهید در این دیار  همچون شهیدشوشتری، شهید برونسی و شهدای مدافع حرم نیشابور یکی از مولفه‌های ارزشمند شناسنامه‌ی نیشابور بزرگ است تصریح کرد: خداوند فرصت خوبی را برای مردمان نیشابور فراهم کرده است با حضور میهمانان این جلسه و ظرفیت هایی که در حوزه نمایندگان وجود دارد ما امیدواریم مبارکترین اتفاقات در آینده‌های نزدیک در شهر نیشابور رقم زده شود چرا که امروز نیشابور مستحق نگاه مثبت میهمانانی هست که در این جلسه حضور پیدا کردند.

وی افزود: رهبری هم از نیشابور و سبزوار به عنوان یک گنجینه آن هم گنجینه تاریخی و اسلامی و تمدن ایرانی نام بردند که باید تلاش کنیم این گنجینه فاخر حفظ شود که تحقق این پیشنهاد و یا خواسته‌ای که شهرستان نیشابور دانشگاه علوم پزشکی و ریاست محترم دکتر دروردی عزیز و همکارانشون و نمایندگان محترم نیازمند نگاه محبت آمیز شما است.

 

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه در مجلس گفت: نیشابوری‌ها به رسم گذشتگان خود آموخته‌اند همیشه قلمی از نوع قلمدان‌های مرصع با همراه داشته باشند و می‌نویسیم تا به حافظه بلندمدت بسپاریم همانطور که سلسله‌الذهب از قلمدان‌های مرصع این دیار به یادگار مانده و جاودان شد.

وی افزود: نیشابوریان گذشته مردمی بافرهنگ بودند که از سلسله طلا نه کوه طلا که کلامی از جنس طلا طلب کردند و سالها بود که ابرشهر نیشابور به خاطر مصوبه شورای انقلاب فرهنگی هنگی از رشد و تعالی دانشگاهی بی‌بهره ماند و موفقیتی و فرصتی حاصل شد تا با مساعدت وزارت بهداشت دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور به دانشگاه ارتقا پیدا کند.

وی گفت: هرسال دانش‌آموزان نیشابوری در رشته‌های پزشکی با کسب رتبه‌های بالا می‌درخشند اما به هیچ‌عنوان کیفیت را فدای کمیت نمی‌کنند و اگر قرار  است در نیشابور رشته پزشکی ایجاد شود پزشکانی متعهد و متخصص پرورش یابند.

وی افزود: با پیگیر‌ی‌های انجام شده در بین شهرستان استان خراسان رضوی برخی ظرفیت‌ها مانند پزشکی قانونی برای نخستین بار در نیشابور ایجاد شد و در بخش اهدای اعضای کسانی که دچار مغز مرگی می‌‌شوند جزو رتبه‌های برتر کشور است و همه اینها نشان از ظرفیت عظیم نیشابور دارد.

وی گفت: نیشابور بزرگ در حوزه فرهنگی، مدرسه‌سازی و همچنین سلامت و بهداشت دارای خیران زیادی است و تنها جایی که در کشور خیران آب در آن حضور چشم‌گیر دارند نیشابور است و مهندس وکیلی خیر مدرسه‌ساز نیشابور قول داده‌اند که در ساخت دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور کمک کنند.

 

دکتر دواتی سرپرست تیم ارزیاب رشته پزشکی وزارت بهداشت در این‌جلسه گفت: همه براین عقیده هستد که دانشجوی پزشکی از کدام‌ شهر فارغ‌التحصیل می‌شود و همه باید به یک توانمندی واحدی برسند و این حق مردم است که توسط پزشکانی حاذق معاینه شوند و با این‌ نگاه موضوع اعتباربخشی به دانشگاه‌های کشور آغاز شده است و حضور ما هم در نیشابور در ادامه ارزیابی برای اعتباربخشی به بیش از ۷۰دانشگاه در سراسر کشور است و این روند مستمر و مداوم است.

وی افزود: از بهمن ماه ۱۳۹۹ این ارزیابی در نیشابور شروع شده است و طی این‌چند روز هم بازدیدهای میدانی انجام شد و مسئولیت ما جمع‌آوری اطلاعات است تا در کمیته وزارت قضاوت درستی داشته باشند.

 

دکتر محمدی مسئول واحد اعتباربخشی دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی و از اعضای تیم ارزیاب رشته پزشکی وزارت بهداشت گفت: پس از اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی و‌ مجلس به این‌نتیجه رسید نیاز به افزایش طرفیت دانشجوی پزشکی است وزرات بهداشت با وجود مخالفت قبلی موافقت کرد و با توجه به‌ محدودیت مراکز و منابع قرار شد برای دانشگاه‌های متقاضی رشته پزشکی که دانشگاه علوم‌پزشکی و یا در مرکز استان نیستند از طریق دانشگاه علوم‌پزشکی مرکز همان استان یا کلان منطقه در قالب تفاهم‌نامه‌ای این ظرفیت افزایش پیدا کند و نخستین تقاضا هم در آن زمان از سوی دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور مطرح شد و در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ از این دانشکده بازدید و موافقت شد.

وی افزود: طبق تفاهم‌نامه‌ای که امضا شد دانشجویان از طریق دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد جذب شده و محل تحصیل دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور است و قرار شد در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به تعداد ۳۰نفر دانشجو در رشته پزشکی جذب شود و تامین‌منابع و تجهیزات آموزشی برعهده نیشابور و هیات علمی و برنامه‌ریزی و نظارت برعهده مشهد است و در حال حاضر جذب دانشجوی پزشکی از طریق ۶۶دانشکده پزشکی مستقل و ۹ دانشگاه علوم‌پزشکی پزشکی به صورت تفاهم‌نامه‌ای در سراسر کشور انجام می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر دانشجویان رشته پزشکی نیشابور دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد هستند و دانشنامه آنها هم به نام مشهد صادر می‌شود و حالا باید ببینیم آیا این روند که تاکنون ۲دوره هم جذب دانشجو شده در نیشابور قابل تدوام است و در این خصوص تصمیم‌گیری شود و خط قرمز ما کیفیت است.

وی افزود: خوشبختانه طی این نکته دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور به دانشگاه ارتقا یاقت و منع قانونی برای ایجاد دانشکده رشته پزشکی در نیشابور  رفع شد و اکر به این نتیجه برسیم نیشابور سهم خود را طبق تفاهم‌نامه‌ و برنامه‌ریزی عمل کرده حتما نظر مساعد برای استقلال دانشکده پزشکی نیشابور داده می‌شود.

دکتر محمدی گفت: هیچ مقطعی مانند رشته پزشکی عمومی دارای نظارت و اعتباربخشی منظم در حد بین‌المللی نیست و موظف هستیم و در این‌حوزه از فدراسیون جهانی آموزش پزشکی مجوز ۱۰ساله گرفته‌ایم و امروز که اینجا هستیم آنها هم اطلاع دارند که نشان‌دهنده حساسیت این‌ موضوع است.

وی افزود: در این‌جلسه هم انتظار می رفت دانشجویان رشته پزشکی حضور داشته باشند و تنها دانشگاه اصفهان موفق به کسب بالاترین رتبه در اعتباربخشی دور دوم شد و در این حوزه چهارساله شد و از روزهای نخستین دانشجویانش را در این حوزه اعتباربخشی درگیر کرد و این یک کار تیمی است و همه باید احساس مسئولیت کنند و نیشابور تنها شهری است که طی حضورمان در این شهر حتی از سوی نیشابوری‌های خارج کشور اعلام آمادگی شد.

وی افزود: تنها رشته‌ای که در ایران استاندار ملی آن براساس استاندار‌های بین‌المللی تدوین و ابلاغ و بازنگری شده رشته پزشکی عمومی است و این استانداردها قابل اجرا در همه دانشگاه‌های پزشکی کشور است و مبنای ما فقط استانداردها است و این‌ باید فرهنگ‌سازی شود که همه پا مسئول حفظ استانداردها و افزایش کیفیت هستیم و مرحله مهم فرآیند اعتباربخشی ارزیابی درونی و شناخت نقاط ضعف و قوت و انجام برنامه‌ریزی است.

 

دکتر پزشکی از دیکر اعضای تیم ارزیابرشته پزشکی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه منابع آموزش بالینی مانند بیمارستان و تنوع بیمار در نیشابور وجود دارد و اتفاق اصلی باید در تغییر شاختار و برنامه‌های بیمارستان اتفاق بیفتد که بیشتر با برنامه‌ریزی و همت و همکاری ممکن می‌شود و باید ساختار بیمارستان از درمانی به آموزشی تغییر یابد و کارشناسان در آنجا مستقر و به کلاس‌ها و اساتید کافی مجهز شود که در بازدید میدانی انجام شده همه اینها پیش‌بینی شده بود.

وی افزود: تعداد اعضای هیات علمی بالینی هنوز کم و فضای برخی کلاس‌ها کم بود و منابع کتابخانه باید به روزرسانی و دسترسی به اینترنت باید تسهیل شود.

 

پنج‌شنبه گذشته جلسه جمع‌بندی نتایج ارزیابان بیرونی اعتباربخشی دوره پزشکی عمومی وزارت از رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با حضور هفت نفر از اعضای تیم ارزیاب رشته پزشکی وزارت بهداشت برگزار شد.

در این‌ جلسه ارزیابان تخصصی ضمن‌ برشمردن ظرفیت‌ها و منابع دانشگاه علوم پزشکی نیشابور به بررسی نقاط قوت و ضعف، مفاد اعتباربخشی در مقطع پزشکی وزارت بهداشت و استانداردهای ملی پرداختند تا در جلسه بعدی کمیته وزارت بهداشت درباره تثبیت رشته پزشکی عمومی در دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور تصمیم نهایی اتخاذ شود.