مسعود اصغرنژادبلوچی
**
در کشاکش ِسرودن و ارائه ی ِشعر، شتابزدگی؛ همیشه دردسر می آفریند.شاعربه چند منظور اثر را خلق می کند. یکی از این مقصودها و منظورها، ارائه به مخاطب است. وی به وسیله کلمه که ابزار کار ِسرایش است، حس خود را به دیگران منتقل می کند. اما کدام حس؟ حسی که هیچ فصل مشترکی با هیچ کس ندارد؟ یا حسی که مشترکاً در همه ی مردم هست و مردم به دنبال آن حس، حتی نمی گردند؟ درست که خواسته ی ِمخاطب در نحوه ی ِسرودن اصلاً دخیل نیست و دخالت ندارد. اما همین مخاطب بی طرف، مصرف کننده محصولات شاعرهاست. وقتی متنی و مطلبی در هر حوزه چه شعر باشد برآمده است از تخیل و احساس، چه تاریخ که رونویسی شده ی تأملات برتر مردم در ادوار گذشته مد نظر باشد. باید به پس از نوشتن اندیشید.آیا تا به حال شاعر یا تاریخ نگاری از خودش پرسیده است که مخاطب آثار او به چه چیز در شعر و چه چیز در تاریخ باید اعتماد کند و کتاب و دفتر شاعر و نویسنده را به دست بگیرد؟چه چیزی باید آن را جذب کند؟تبلیغات یا تأملات؟اصلاً چرا باید اعتماد کند و اعتقاد پیدا کند؟چرا باید کتاب به دست بگیرد و شخصی نگاری های شاعران معاصر یا تحلیل نویس های فاصله دار از وقایع ِتاریخ نویس ها را بخواند؟به تاریخ و تاریخ نگاری کاری نداریم.فقط در تبیین گستره ی نگارش به آن اشاره نمودیم.اما در حوزه شعر، قبل از سرایش شاعر باید کمی تأمل نموده و درد و درک مردم را شناسایی نماید مثل تاریخ نویس ِحقیقی. بعد از آن که مطالب را سبک و سنگین کرد به جای مخاطب بی نقش در لحظه سرودن قرار بگیرد ببیند می تواند مخاطب آن اثر، لااقل خودش باشد؟ آیا شعر به خود شاعر تلنگری وارد می کند یا نه؟و اگر خواننده شعر باشد؛آن را خود شاعر زیر ِلب زمزمه می کند یا نه؟ هر چند معیارهای سرودن و نقد در فضاهای مجازی از لحاظ بنیادی با نقل و نقد در فضاهای حقیقی متفاوت است اما این دو از لحاظ این که حرفی برای مخاطب داشته باشد یا نه مورد نظراست.شعر روایت شخصی از یک حس تکراری نیست که همه دچارش شده باشند و از عهده ی سرودن آن بر بیایند. محور محتوایی افقی شعرها در رابطه با محور فرمی عمودی؛ بدون داشتن ضعف های نحوی و دستوری مخصوصاً در فعل ها همیشه آزار دهنده است.شعر دیگرگونه گفتن حرفی ست که در نهاد شاعر پخته شده و از زبان معیار فاصله دارد.شعر زبان ِنخبگان است.نه این که با اتکا و اعتماد به رسانه های مجازی و احتمالاً نشر در فضاهای مجازی و حقیقی بتوانیم صاحب شعر خوب و شاعر مطرح بشویم. باید از شتابزدگی ها دست برداشت و آرام و معقول گام برداشت.
اندیشیدن ِپس از نگارش ِشعر
برچسب ها
فقر زنانه
خاتون شرق- وقتی از فقر سخن میگوییم، معمولاً تصویری از یک مرد در حال تلاش برای تأمین معاش خانواده در ذهن شکل میگیرد. اما فقر زنان، به ویژه زنان سرپرست خانوار، پدیدهای است که کمتر دیده میشود؛ فقر نه تنها به کمبود درآمد و امکانات میانجامد، بلکه به یک چرخه بیپایان از نابرابریهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل میشود که زنانی که به دلایل مختلف سرپرستی خانواده را به عهده دارند، بیش از همه درگیر آن هستند.
نوتهیدستان و نوکیسهگان
خاتون شرق- جامعه ایران امروز با دو پدیده متضاد اما مرتبط روبهروست: نوتهیدستان که به دلیل بحرانهای اقتصادی و اجتماعی جایگاه خود را از دست دادهاند و نوکیسهگان که با رانت و فرصتهای نامتعارف به ثروت یا قدرت رسیدهاند. این دو قشر، اگرچه در موقعیتهای متفاوت قرار دارند، اما هر دو به شکلی بر روابط اجتماعی و اقتصادی کشور تأثیر منفی گذاشتهاند.
وفاق یا گروگانگیری تصمیمات؟
خاتون شرق- اظهارات اخیر سخنگوی دولت پرده از واقعیتی برداشت که شاید بسیاری پیشتر میدانستند اما کسی حاضر نبود به زبان بیاورد. او گفت رئیسجمهور بهعنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی میتواند موضوع فیلترینگ را به شکل دستوری حل کند، اما نگاه دولت بر وفاق و پذیرش استوار است و به همین دلیل روند طولانی شده است. همین یک جمله نشان میدهد که بسیاری از مسائل کشور نه به دلیل پیچیدگی ذاتی بلکه بهخاطر تفسیر نادرست از مفهوم وفاق در بنبست قرار گرفتهاند.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.