مسعوداصغرنژادبلوچی
فنون داستاننویسی در دوران معاصر بهگونهای است که دیگر نمیتوان ذیل یک شخص یا یک کتاب یا یک جریان به شکل تک بُعدی مباحث را مورد بررسی قرار داد. سبک نگارش و زاویه دید و نگاه موشکافانه به جلوه های نویسندگی حرفهای، رونق خاصی بخشیده است. ضمن خواندن یک رمان در دوران معاصر موضوع ِقرائتهای نقادانه ذیل تناقضهای مفهومی، موجب گردیده حتی تا بدان جا این مقوله پیش رود که نویسنده عدم انسجام خود را ذیل قانونی به نام فقدان قاعده در داستان ارائه کند. کند زیادهروی و زیادهخواهی در نشر همیشه موجب ابتذال خاصی است که بهراحتی میتوان آن را رصد نموده و مورد بررسی قرار داد. در هر دوران یک نویسنده شاخص به عنوان سرآمد دردها و درک ها در اتصال کوتاهی بین جابجایی نسل ها قرار می گیرد و ضمن روایت داستانی، آنچه در گذشته یک مردم اتفاق افتاده است را با پیوند زدن و جملات حکیمانه به شکل داستانی ارائه می نماید تا یک قوم یا جامعه از عملکرد های متفاوت کارکردی در روشهای کاربردی تحقیق و بررسی در ادبیات شفاهی بهره جسته، قاعدهای را رقم بزنند به عنوان ادبیات شفاهی. نویسندگان پیشرو ایران از نمایشنامهنویسی تا طرحواره، همیشه و همه جا سعی بر ارائه یک دنیای متفاوت از دنیای حقیقی در فضای داستان هستند. آنها سعی دارند با جلوه گر نمودن فضاهای متفاوت از هند دور تا آمریکای لاتین ِندیده توسط خیلی ها، نوعی از ادبیات را برای مردم به شکل بازنمایی ادبیات جهان ارائه دهند؛ در صورتی که پتانسیل ها و نگاه های خاص و عملکردهای پژوهی در ذیل زاویه دید و سبک نگارش میتواند در هر قوم و جغرافیای مرزی، ایجاد یک شاکله خاص را بکند. به عنوان مثال داستان یک ماهیگیر با قایق شکسته که در نهایت تبدیل میشود به سوژهی ارنست همینگوی و پیرمرد دریا را مینویسد میتواند در همین سطح و شاید خاصتر در شمال یا جنوب ایران رخ بدهد و موضوعی است که نیز قابل انطباق و تحلیل است؛ اما سورتمهسواری و اتفاقهای فانتزی خاص که دور از ذهن مخاطب عام رو به ضعیف یا طبقه پایین اجتماعی است به شکل یک فانتزی نمود پیدا میکند. درصورتیکه در همه جغرافیاها برف مقولهای است که ذیل آن به آدمبرفی سازی، سورتمهسواری و اسکیت پرداخته میشود. به همین خاطر تعصب بیمورد و تأکید بیجا بر معین کردن جغرافیایی درک و درد موجب گردیده ادبیات داستانی ما ذیل یک فضای مشخص تکرار شود و جایگاه اصلی آن را ذیل هنر ِترجمه و خواستنها و روایتها و معرفیها و نهایتاً اینکه چه کسی معیار ساز است مترجم یا محقق روانه بازار نشر ادبیات داستانی بودند که خوشبختانه تا به امروز، داستاننویس موفقی، لااقل در هفتادسال گذشته زبان فارسی بعد از صادق هدایت و احمد محمود و دولتآبادی و… امثالهم به وجود نیامده است.
هفتاد سال بدون داستان نویس مطرح بودن، هنر خاصی است
برچسب ها
در دیدار استاندار خراسان رضوی و مهندس وکیلی با وزیر آموزشوپرورش مطرح شد:
تأکید برتداوم همکاری با خیرمدرسهساز نیشابوری و ارتقای بهرهوری اردوگاه باغرود
به مناسبت انتشار دویستمین شماره خاتون شرق
خاتون شرق فراتر از یک نشریه
تأکید برتداوم همکاری با خیرمدرسهساز نیشابوری و ارتقای بهرهوری اردوگاه باغرود
خاتون شرق - استاندار خراسان رضوی در جریان حضور خود در تهران با وزیر آموزش و پرورش دیدار و گفتوگو کرد.
خاتون شرق- روزنامه نگار نیشابور، شهری که مردان و زنان بزرگ و اندیشمند بسیاری را در دامان خویش پرورانده و به جهان علم، ادب، فرهنگ عرضه کرده و به لطف وجود همین دانشمندان، ادبا و هنرمندان متعهد و فرهیخته توانسته است نام ایران و اسلام را در گسترۀ جهان پرآوازه گرداند و بر چنان جایگاهی از افتخارات ملی و مذهبی و فرهنگی قرار بگیرد که سخن گفتن دربارۀ کوچکترین موضوعش، به کتابی مستقل نیاز دارد.
خاتون شرق فراتر از یک نشریه
خاتون شرق - در آستانه دهمین سال انتشار، هفتهنامه خاتون شرق به نقطهای رسیده که دویستمین شماره خود را با افتخار منتشر میکند. اما این افتخار تنها به تعداد شمارهها خلاصه نمیشود؛ بلکه به مسیری طولانی، پرچالش و پرفراز و نشیب بازمیگردد که با تلاش، ایمان و تعهد به حقیقت طی شده است. هر صفحهمان، نه فقط مرکب روی کاغذ، بلکه نمایانگر داستانهاییست که قلبها را به تپش درآورده، حقایق را برملا کرده و صدای بیصدایان بوده است.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.