توقف قطارهای ۵ ستاره در نیشابور حذف شد/ مسافران سرگردان نیشابور از مشهد سردرآوردند
توقف قطارهای ۵ ستاره در نیشابور حذف شد/ مسافران سرگردان نیشابور از مشهد سردرآوردند
خاتون شرق- محمود شایان رئیس ایستگاه راه‌آهن نیشابور در مصاحبه با خاتون‌شرق گفت: طبق برنامه‌ای که اعلام شده از 27 مرداد تا 30 شهریور برنامه توقف برخی قطارها در ایستگاه نیشابور لغو شده است.

اشاره:
ایستگاه راه‌آهن نیشابور در یک مرداد ۱۳۳۵ شمسی با حضور محمدرضا پهلوی، اعضای دولت و سازمان پیشاهنگی افتتاح شد.
این ایستگاه یکی از ایستگاه‌های اصلی در طول راه‌آهن مشهد – تهران است و متصل کننده این شهر به راه‌آهن سراسری ایران است.
در دی ماه سال ۱۳۸۸ نیز تقاطع غیر همسطح این ایستگاه افتتاح شد که شرکت قطارهای مسافری رجا این طرح را بزرگترین تقاطع غیر همسطح راه و راه‌آهن در ایران معرفی کرد.
ایستگاه راه‌آهن نیشابور در غیاب فرودگاه و ناوگان اتوبوسرانی مناسب تنها راه ارتباطی سریع مسافران و شهروندان است اما تصمیم اخیر اداره راه‌آهن برای لغو برنامه توقف قطارهای پنج ستاره در نیشابور موجی از اعتراض و نارضایتی را در میان مردم و مسئولان این شهر برانگیخت.

گذر روزانه ۵۰ هزار مسافر از ایستگاه نیشابور
محمود شایان رئیس ایستگاه راه‌آهن نیشابور در مصاحبه با خاتون‌شرق گفت: طبق برنامه‌ای که اعلام شده از ۲۷ مرداد تا ۳۰ شهریور برنامه توقف برخی قطارها در ایستگاه نیشابور لغو شده است.
وی افزود: برای افزایش راندمان سرعت توقف برخی قطارها در ایستگاه‌های ورامین، دامغان، ری و نیشابور حذف شده تا سریع‌تر به مقصد برسند و مدت زمان رسیدن قطار به مقصد از ۱۰ ساعت به ۹ ساعت کاهش پیدا کند.
وی اظهار کرد: بدین ترتیب توقف قطارهای پنج ستاره مانند فدک، نورالرضا، زندگی و رشت در نیشابور حذف شده است.
وی درباره اینکه چرا این برنامه به صورت ناگهانی و بدون اعلام قبلی اعمال شده گفت: البته باید برای بلیط‌هایی که در چند روز گذشته پیش‌فروش شده بود اطلاع‌رسانی می‌کردند و امروز هم تعدادی از مسافران به خاطر اینکه قطار در نیشابور توقف نداشت تماس گرفته و اعتراض کردند و ما هم به اداره کل ارجاع دادیم و طبق دستور اداره کل باید طبق برنامه‌ای که از تهران اعلام شده عمل کنیم.
وی بیان کرد: آقای استاندار و فرماندار و نمایندگان در جریان این موضوع قرار دارند و به طور جدی پیگیر این مشکل از تهران هستند زیرا این برنامه استانی نیست و مستقیم از تهران ابلاغ شده است.
شایان گفت: روزانه به طور میانگین حدود یکصد قطار مسافری و باری از خط راه‌آهن نیشابور گذر می‌کند و هر قطار مسافری به طور میانگین ۵۰۰ مسافر را جابه‌جا می‌کند و روزانه به طور میانگین ۳۰۰ نفر در ایستگاه نیشابور پیاده و سوار قطار می‌شوند که در ایام اوج مسافرت‌ها این تعداد به ۲ هزار نفر می‌رسد.

ما فقط مجری هستیم
جواد معراجی‌فر مدیرکل روابط عمومی راه‌آهن استان خراسان رضوی در مصاحبه با خاتون‌شرق گفت: توقف تعدادی از قطارها در ایستگاه نیشابور تغییر کرده است.
وی اظهار کرد: ما در راه‌آهن خراسان مجری برنامه‌هایی هستیم که به ما ابلاغ می‌شود و راجع به دغدغه‌ها و شکایات و مطالبات مردمی هرآنچه که هست را به تهران منعکس می‌کنیم و مشهد در برنامه قطارها نقشی ندارد.
وی افزود: تغییرات و اصلاح فرایندهای ارائه خدمات تنها مربوط به ایستگاه نیشابور نیست و برنامه‌ریزی حرکت و توقف قطارها با نگاه کلان و هدف بهبود کمی و کیفی خدمات، ارتقای بهره‌وری و کاهش زمان سفرهای ریلی در کل شبکه ریلی کشور انجام می شود.
وی بیان کرد: تنها قطارهایی که در بلیط آنها مقصد نیشابور ذکر شده است توقف صورت می‌گیرد و اگر قطارها در تمام شهرها توقف داشته باشد این مسیر طولانی‌تر از گذشته می‌شود و این امر باعث افزایش بحث‌های ترافیکی و فنی می‌شود.

حذف ۳۰درصد از برنامه توقف قطارها در نیشابور
وی گفت: بیش از ۷۰ درصد از قطارهای برون‌شهری کشور از ۲۷ شهر و مرکز استان به‌ صورت رفت و برگشت با ظرفیت روزانه ۳۹ هزار نفر مسافر در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس به صورت رفت و برگشت تردد می‌کنند و به دلیل ترافیک بالای قطار های مسافری در مسیرهای منتهی به مشهد و ارایه خدمات ریلی ایمن و با کیفیت و استمرار ارتقای کمی و کیفی خدمات و کاهش زمان سفرهای ریلی نیازمند مدیریت دقیق ترافیک قطارها و به حداقل رساندن توقف‌های غیرضروری در ایستگاه‌های طول مسیر است و به همین خاطر برنامه توقف ۳۰ درصد از قطارها در ایستگاه نیشابور حذف شده و ۷۰ درصد از قطارها طبق برنامه در حال خدمت هستند.
معراجی فر تاکید کرد: ما در استان مجری برنامه‌هایی هستیم که از تهران به ما ابلاغ می‌شود و حتماً کار کارشناسی صورت گرفته است که این اتفاق رخ داده است.
مدیر روابط عمومی اداره کل راه آهن خراسان رضوی ابراز کرد: در زمان‌های مختلف برای افزایش بهره وری قطارها و کاهش سیر قطارها دائماً در برنامه ریزی ها سعی می‌کنیم قطارها توقف کمتری در مسیر داشته باشند و توقف‌های غیر ضروری را لغو کنیم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت و متقاضی که در ایستگاه راه آهن نیشابور وجود دارد، در برخی قطارها بر روی بلیط‌ها مقصد نیشابور صادر شده است.
معراجی فر گفت: برخی قطارها که سهمیه نیشابور در آنها لحاظ نشده است در جهت افزایش بهره روی و کاهش سیر قطار توقف در نیشابور حذف شده است و تعداد قابل توجه‌ای از قطارها هنوز در نیشابور توقف دارند و ایستگاه راه آهن نیشابور از ایستگاه‌های مهم راه آهن کشور به شمار می‌رود.

واکنش نمایندگان و فرماندار
محمد رستمی نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: پس از اطلاع از این موضوع بلافاصله با آقای ذاکری رئیس راه آهن کشور تماس گرفتم و ایشان قول بررسی دادند و در ساعات ابتدایی نیز نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی زدیم تا موضوع به صورت جدی پیگیری شود.
یحیی سلیمانی دیگر نماینده نیشابور نیز گفت: این مسئله بلافاصله با مدیرکل راه‌آهن مطرح شد و در حال پیگیری برای رفع آن هستیم.
مهدی دونده معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور نیز طی نامه‌ای مراتب نگرانی و مطالبه شهروندان نیشابور را در این خصوص به اطلاع مدیرکل راه‌آهن استان اعلام کرد.
لازم به ذکر است تا لحظه تنظیم این گزارش امکان مصاحبه با علی قنبرزاده مدیرکل دفتر روابط عمومی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران فراهم نشد.

کلام آخر:
ایستگاه نیشابور نه‌تنها یکی از ایستگاه‌های مهم در مسیر حمل‌ونقل ریلی کشور است، بلکه شهری است که سالانه هزاران مسافر، گردشگر و زائر به آن رفت‌وآمد می‌کنند و نادیده گرفتن این واقعیت و حذف توقف قطارها چیزی جز محروم‌کردن مردم این خطه از یک حق بدیهی نیست.
پرسش جدی اینجاست که چرا مسئولان راه‌آهن بدون در نظر گرفتن پیامدهای اجتماعی و اقتصادی چنین تصمیمی گرفته‌اند؟
این اقدام نه‌تنها باعث سرگردانی مسافران خواهد شد، بلکه ضربه‌ای سنگین به اقتصاد محلی، صنعت گردشگری و حتی اعتبار مدیریت در سطح ملی وارد می‌کند. راه‌آهن به جای آنکه تسهیل‌گر سفر و ارتباط شهرها باشد، با چنین تصمیم‌های نابخردانه‌ای، به مانعی جدی برای توسعه و رفاه مردم تبدیل شده است.
اگر مسئولان راه‌آهن به اعتراضات بی‌توجهی کنند، این بی‌اعتنایی به خواست مردم و مسئولان محلی، نه‌تنها فاصله‌ای عمیق‌تر میان مرکز و شهرستان‌ها ایجاد خواهد کرد، بلکه اعتماد عمومی به مدیریت حمل‌ونقل کشور را نیز خدشه‌دار می‌سازد.
نیشابور شهری نیست که بتوان به آسانی آن را از نقشه توقف قطارها حذف کرد؛ این تصمیم باید هرچه سریع‌تر بازنگری و اصلاح شود.
با توجه به اینکه نیشابور فاقد فرودگاه و ناوگان اتوبوسرانی مجهز و پیشرفته است انتظار می‌رود مدت زمان توقف قطارها در نیشابور به عنوان یک شهر توریستی و یکی از مقاصد گردشگری اگر هم به ۲ دقیقه کاهش پیدا می‌کند اما حذف نشود زیرا حذف قطار خسارت بزرگی برای اقتصاد و گردشگری نیشابور خواهد بود.