دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور؛ مرکز پیشرو در آموزش، پژوهش و کارآفرینی
دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور؛ مرکز پیشرو در آموزش، پژوهش و کارآفرینی
خاتون شرق - دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز آموزش عالی در استان خراسان رضوی نقش مؤثری در پیشرفت علمی و فرهنگی این منطقه ایفا کرده است.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز آموزش عالی در استان خراسان رضوی نقش مؤثری در پیشرفت علمی و فرهنگی این منطقه ایفا کرده است.
این دانشگاه با تأسیس در اردیبهشت ۱۳۶۴ به عنوان شجره طیبه انقلاب اسلامی توانسته است در عرصه‌های علمی، پژوهشی و کارآفرینی به دستاوردهای قابل توجهی دست یابد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور با تمرکز بر توسعه رشته‌های جدید، ارائه امکانات رفاهی مناسب و برنامه‌های مهارت‌آموزی ویژه برای دانشجویان، بستری مناسب برای پیشرفت علمی و حرفه‌ای جوانان فراهم آورده است.
دکتر سیدمجتبی موحدی‌فر رئیس دانشگاه آزاد واحد نیشابور در گفت‌وگو با خاتون‌شرق به تفصیل درباره وضعیت کنونی این دانشگاه، رشته‌های تحصیلی، امکانات آموزشی و رفاهی، و برنامه‌های حمایتی که برای دانشجویان این دانشگاه درنظر گرفته شده توضیح می‌دهد.

جناب آقای دکتر موحدی‌فر با سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید لطفا درباره فعالیت‌های این دانشگاه توضیح بفرمائید.
با سلام خدمت شما و مخاطبان رسانه خاتون‌شرق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور به عنوان یکی از پیشگامان آموزش عالی در استان خراسان رضوی و در سطح کشور شناخته می‌شود. از زمان تأسیس تاکنون این مرکز علمی با نزدیک به ۳۵هزار فارغ‌التحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی، تأثیر چشمگیری در تربیت نیروهای متخصص داشته است و بسیاری از این دانش‌آموختگان در سازمان‌های دولتی، نظامی، بخش‌های خصوصی و بهداشتی در نقش‌های کلیدی مشغول به کار هستند.
مدرک تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور نیز به عنوان یک مدرک معتبر بین‌المللی، مورد پذیرش دانشگاه‌های دنیا است.

درباره تعداد رشته‌ها و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور توضیح بفرمائید.
در حال حاضر این دانشگاه میزبان حدود ۷۰۰۰ دانشجو است که در ۵۲ رشته در مقطع کاردانی، ۵۶ رشته در مقطع کارشناسی، ۳۴ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۳ رشته در مقطع دکترا تحصیل می‌کنند.
این دانشگاه دارای ۱۰۸ عضو هیئت علمی با مرتبه‌های علمی استادیار و بالاتر و مدرک دکترا در رشته‌های مختلف است همچنین این دانشگاه شامل چهار دانشکده علوم انسانی، علوم پایه و پزشکی، فنی و مهندسی و مهارت و کارآفرینی است که طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی را پوشش می‌دهد.

جناب آقای دکتر اخیرا چه رشته‌های جدیدی اضافه شده است؟
برای توسعه رشته‌های جدید به‌منظور انطباق با نیازهای روز جامعه و توسعه صنعتی، کشاورزی و اجتماعی شهرستان نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور تلاش کرده است تا رشته‌های جدیدی را معرفی کند. از جمله رشته‌های جدید اضافه شده در سال‌های اخیر می‌توان به کاردانی ناپیوسته حرفه‌ای آشپزی و طلا و جواهرسازی و همچنین کارشناسی مهندسی مواد و مشاوره اشاره کرد.

آیا پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد براساس سوابق تحصیلی هم امکان‌پذیر است؟
برای فراهم آوردن فرصت تحصیل برای همه متقاضیان، دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور امکان ورود براساس سوابق تحصیلی را در مقاطع کاردانی و کارشناسی فراهم کرده است و داوطلبان می‌توانند از طریق مراجعه به وب‌سایت دانشگاه به آدرس:
www.neyshabur.iau.ir
اطلاعات لازم را کسب کنند و سپس با مراجعه حضوری به دانشگاه، برای ثبت‌نام در رشته دلخواه اقدام نمایند.

دانشگاه آزاد نیشابور چه برنامه‌هایی برای مهارت‌آموزی و کارآفرینی دارد؟
دانشکده مهارت و کارآفرینی این دانشگاه با هدف آموزش مهارت‌های حرفه‌ای به دانشجویان در کنار تحصیل علمی، برنامه‌های متنوعی برای توسعه مهارت‌های کاربردی ارائه می‌دهد. این دانشکده دارای ۱۸ رشته در مقطع کاردانی بوده و دوره‌های تخصصی متعددی را برگزار می‌کند و شعار این دانشکده «هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت» است که به تشویق دانشجویان به یادگیری مهارت‌های قابل‌اشتغال در کنار تحصیل می‌پردازد.

چه امکانات خوابگاهی و رفاهی در دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور برای دانشجویان فراهم شده است؟
این دانشگاه دارای خوابگاه دانشجویی برای خواهران است که پس از نوسازی، ظرفیت پذیرش ۶۵۰ نفر را دارد. این خوابگاه‌ها به امکاناتی چون سالن‌های مطالعه، نمازخانه، بوفه، آشپزخانه، حمام، سرویس‌های بهداشتی و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مجهز هستند.

آیا حمایت‌های مالی و تسهیلات دانشجویی هم برای دانشجویان درنظر گرفته شده است؟
بله، سیاست‌های حمایتی جامعی را برای دانشجویان به منظور کاهش دغدغه‌های مالی آن‌ها در نظر گرفته است. این دانشگاه شهریه‌هایی با مبالغ مناسب در مقایسه با سایر مراکز آموزشی مشابه دارد و تسهیلاتی چون وام‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بدون کارمزد، وام‌های وزارت علوم و معرفی به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه را ارائه می‌دهد. همچنین، خانواده‌های شاهد و ایثارگر و جانباز می‌توانند از تحصیل رایگان در این دانشگاه بهره‌مند شوند.

چه امکانات ورزشی در این دانشگاه وجود دارد و درباره دستاوردهای بخش علوم ورزشی و تربیت‌بدنی هم توضیح بدهید.
دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور یکی از افتخارآفرین‌ترین بخش‌های این دانشگاه است. این دانشگاه دارای امکانات ورزشی متنوعی شامل سالن‌های چندمنظوره برای فوتسال، والیبال، بسکتبال، بدمینتون، هندبال، سالن‌های تخصصی ژیمناستیک، تنیس روی میز، کشتی، تیراندازی، ورزش‌های رزمی، و مجموعه بی‌نظیر آبی شهدای گمنام است. این مجموعه شامل استخر با استانداردهای المپیک، سالن بدنسازی، سونا، جکوزی، تونل آب سرد، اتاق ماساژ و دوره‌های تخصصی شنا و واترپلو می‌باشد.
علی نعمتی، بازیکن تیم ملی فوتبال ایران و دانشجوی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور یکی از افتخارات ورزشی این واحد دانشگاهی است. همچنین، تعدادی از دانشجویان فعلی این دانشگاه به عنوان سرمربی تیم‌های لیگ برتری در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

درباره فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور توضیح بدهید.
این دانشگاه به عنوان یکی از مراکز علمی و فرهنگی فعال در منطقه، هرساله میزبان سمینارها و همایش‌های علمی متعدد و برنامه‌های فرهنگی ویژه است. برگزاری همایش ملی روز عطار نیشابوری و نماز جمعه سالانه شهرستان از جمله برنامه‌های شناخته‌شده دانشگاه است. همچنین، دانشگاه در زمینه ارائه مقالات علمی و پژوهشی و ثبت اختراعات به طور منظم مشارکت دارد.
در زمینه امکانات آموزشی و پژوهشی، دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور با وجود کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های متعدد از تجهیزات مدرن و امکانات به‌روز بهره می‌برد و لازم به ذکر است برخی از این امکانات حتی در بسیاری از دانشگاه‌های دولتی نیز موجود نیستند. علاوه بر این اساتید دانشگاه دارای تجربه‌های علمی و حرفه‌ای در صنایع مرتبط هستند که به آموزش دانشجویان کمک شایانی می‌کند.

دعوت به بازدید از دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور
دکتر سیدمجتبی موحدی‌فر رئیس دانشگاه آزاد واحد نیشابور در ادامه ضمن دعوت از شهروندان برای بازدید از این دانشگاه می‌گوید: از تمامی شهروندان دعوت می‌شود ضمن حضور در دانشگاه و زیارت مزار متبرک دو شهید گمنام دانشگاه به مناسبت‌های مختلف از بخش‌های مختلف این دانشگاه بازدید کنند و با امکانات و فعالیت‌های این مرکز آشنا شوند و روابط عمومی دانشگاه هم آماده دریافت نظرات و پیشنهادات شهروندان برای بهبود خدمات آموزشی و فرهنگی این دانشگاه است.

اطلاعات تماس و زمان‌های ثبت‌نام به مناسبت آغاز ثبت‌نام دانشجویان جدید
دانشگاه همه‌روزه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ برای ارائه خدمات ثبت‌نام به داوطلبان فعال است.
متقاضیان می‌توانند جهت اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۴۲۶۲۱۹۱۵ و ۴۲۶۲۱۹۴۵ تماس حاصل نمایند.