سنگی که امضاءکنندگان ناشناس به چاه انداختند ظرفیت دانشگاه پیام نور نیشابور را کاهش داد
سنگی که امضاءکنندگان ناشناس به چاه انداختند ظرفیت دانشگاه پیام نور نیشابور را کاهش داد
خاتون شرق - دانشگاه پیام نور نیشابور در سال 1374 تأسیس شد و در حال حاضر دارای بالغ بر 2هزار دانشجو و 12 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 22رشته در مقطع کارشناسی است اما امسال در زمان انتخاب رشته دانشجویان متقاضی با کاهش ظرفیت رشته‌های دانشگاه پیام نور نیشابور مواجه شدند.

دانشگاه پیام نور نیشابور در سال ۱۳۷۴ تأسیس شد و در حال حاضر دارای بالغ بر ۲هزار دانشجو و ۱۲ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۲رشته در مقطع کارشناسی است اما امسال در زمان انتخاب رشته دانشجویان متقاضی با کاهش ظرفیت رشته‌های دانشگاه پیام نور نیشابور مواجه شدند.
مدتی قبل هم خبر ادغام این دانشگاه در دانشگاه دولتی نیشابور منتشر شد که به فاصله کوتاهی پس از انتشار حذف و هیچ توضیحی هم در این رابطه داده نشد.
خاتون‌شرق برای آگاهی شهروندان و شفاف شدن این موضوع با رئیس دانشگاه پیام نور نیشابور گفت‌وگو کرده است. در این مصاحبه زوایای جدیدی از این موضوع روشن و البته سوالات جدیدی هم مطرح می‌شود که امیدواریم مسئولان در آینده نزدیک به این سؤالات پاسخ بدهند.
موسی‌الرضا شمسیه زاهدی رئیس دانشگاه پیام نور واحد نیشابور در گفت‌وگو با خبرنگار خاتون‌شرق با اشاره به اینکه طرح ادغام و آمایش دانشگاه‌ها موضوع جدیدی نبوده و کاملا درست و منطقی است تا دانشگاه‌ها بتوانند از ظرفیت‌ها و منابع یکدیگر استفاده کنند اظهار کرد: این طرح نه تنها برای دانشگاه پیام نور نیشابور بلکه برای همه دانشگاه‌های کشور مطرح بوده و ما هم از اجرای این طرح به عنوان یک دانشگاه پیشگام استقبال می‌کنیم و اما شیوه اجرای این طرح در دانشگاه پیام نور نیشابور به شیوه درست اجرا نشده است.
وی گفت: این مسئله چند جنبه دارد و یک جنبه‌اش بحث کارمند، هیأت علمی، دانشجو و رشته و منابع و تجهیزات دانشگاه مانند ساختمان اداری است.

او می‌گوید: برای اجرای این طرح اول باید اهداف دانشگاه را بدانیم یعنی هر دانشگاه اهدافش و شیوه رسیدن به اهدافش چیست و به یک طرح جامع برسیم و این که بخواهیم دانشگاه پیام نور را با یک دانشگاه غیر از جنس پیام نور ادغام کنیم درست نیست وکل دانشگاه مجموعه پیام نور این نظر را دارد و از نظر علمی هم این غلط است.
وقتی موضوع ادغام دانشگاه مطرح می‌شود منظور این نیست که ساختمان دانشگاه را به دانشگاه دیگری واگذار کنیم بلکه به این معناست که زیر مجموعه و زیرساختها و دانشجویان و رشته‌ها به یک مجموعه دانشگاهی دیگه منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این که ما بخواهیم دانشگاه پیام نور نیشابور را در دانشگاه نیشابور ادغام کنیم غلط است چون دانشجوی دانشگاه پیام نور اصلا رسالت و شیوه کار و شیوه آموزشش با دانشگاه دولتی نیشابوری متفاوت است و مانند این است که بخواهیم دو کارخانه را که محصولات متفاوتی تولید می‌کند با هم ادغام کنیم.
وی گفت: متاسفانه در شهر نیشابور به خاطر کم‌کاری برخی از مدیران و نمایندگان در دوره‌های قبل که چه بسا از این موضوع اطلاع داشتند اتفاق افتاده بود و دانشگاه نیشابور نامه‌ای برای نمایندگان نیشابور و فرماندار و امام جمعه با امضای رئیس دانشگاه ارسال کرده بود که ما دانشگاه پیام نور نیشابور را می‌خواهیم و ما زمانی متوجه این موضوع شدیم که دانشگاه نیشابور با من تماس گرفتند و گفتند سایت دانشگاه را نگاه کنم و پس از بررسی سایت دانشگاه نیشابور دیدم پیام تبریکی خطاب به مردم نیشابور نوشته و خبر داده که دانشگاه پیام نور نیشابور در دانشگاه نیشابور ادغام شده است.
رئیس دانشگاه پیام نور واحد نیشابور می‌گوید: از آن زمان که این اتفاق افتاد پیگیری کردیم و به این اطلاعات رسیدیم و خانم چنارانی نماینده وقت و فرماندار نامه ما را امضاء کردند و امام جمعه هم در شورای تأمین از آن دفاع کردند اما این سنگی بود که در چاه افتاد؛ نامه که به وزارتخانه رسیده بود وزیر وقت دکتر زلفی‌گل نامه‌‌ای برای دکتر تقی‌زاده رئیس دانشگاه پیام نور ‌ارسال می‌کند که ظرف یک ماه دانشگاه پیام نور نیشابور در دانشگاه نیشابور ادغام شود اما جمله کلیدی نامه این بود که « بنا به موافقت مسئولین محلی این اتفاق باید بیفتد» و من از همان ثانیه اولی که این نامه به دستم رسید با استاندار و فرماندار و نمایندگان و امام جمعه این موضوع را پیگیری کردم و امام جمعه همان جا نامه را از کشو میزش درآورد و نشانم داد و گفت: «ما به این نامه نه جواب مثبت داده‌ایم نه منفی» و حالا چطور این نامه جوابش مثبت شده معلوم نیست و حتی معاون فرهنگی استاندار هم اظهار بی‌اطلاعی کرد و تا این لحظه هم هنوز مشخص نشده که موافقان محلی این ادغام چه کسانی هستند در حالی که همه می‌گویند ما مخالفیم! و هنوز هم ما پیدا نکرده‌ایم اما امضاهایشان قطعا در وزارتخانه موجود است.
وی گفت: به هرحال این موضوع در جلسه شورای تأمین مطرح شد و اگر خانم چنارانی مخالفت‌شان را به طور صریح اعلام نکرده بودند کار دانشگاه پیام نور نیشابور تمام شده بود.
در همان جلسه برخی از مسئولان وقت نیشابور این موضوع را هم مطرح کردند که اگر به فرض این طرح درست است اما چرا باید از نیشابور شروع شود؟! چرا در شهرهای همجوار از اجرای این طرح خبری نیست؟!
وی افزود: با همه این مخالفت‌ها و موضع‌گیری‌ها باعث نشد که نامه وزیر بی‌اثر شود زیرا مقطع ارشد دانشگاه پیام نور نیشابور سه ماه قبل در زمان انتخاب رشته حذف شد و باعث شد شبانه‌روز به دنبال پیگیری برای بازگرداندن رشته ارشدی باشیم که قبلا با زحمات زیادی جذب کرده بودیم و از دفترچه حذف شد و زمانی هم که توانستیم این رشته‌های مقطع ارشد را برگردانیم ظرفیتش را به کاهش داده بودند و همان جا این مورد را برای جلوگیری از کاهش ظرفیت رشته‌های کارشناسی از طرف وزارتخانه انجام دادیم اما با این حال وقتی دفترچه‌های تعیین رشته آمد ظرفیت به یک چهارم کاهش یافت در حالی که ظرفیت دانشگاه پیام نور واحد نیشابور با دانشگاه‌های پیام نور شهرهای همجوار قابل مقایسه نیست.
وی اظهار کرد: با پیگیری از طرف کارشناس هیات گسترش وزارتخانه متوجه شدیم که هنوز تأثیر نامه وزیر که در پرونده موجود است باقی مانده و ما در همین فرایند پیگیری بازگشت ظرفیت رشته‌های دانشگاه پیام نور نیشابور با دکتر سلیمانی نماینده نیشابور قرار شد با وزیر جلسه‌ای داشته باشیم و این مسئله را حل کنیم تا هر روز شاهد یک اتفاق جدید نباشیم و در همین مدت جغتای و سرولایت و جاهای دیگر حذف شد هرچند با وجود پیگیری فرماندار و نمایندگان نیشابور هنوز ۳۰ تا ۵۰درصد از ظرفیت رشته‌های دانشگاه پیام نور نیشابور برنگشته و این سنگی بوده که براثر یک تصمیم خام و خاص به چاه افتاده است.
وی گفت: طرح ادغام و آمایش دانشگاه پیام نور باید در دانشگاه پیام نور ادغام شود و این مشکلی برای دانشجویان ایجاد نمی‌کند همان‌طور که قدمگاه فیروزه عشق آباد، خرو و درود در دانشگاه پیام نور نیشابور ادغام شد و با همین شیوه بسیاری از مراکز کوچک ادغام شد و دانشگاه پیام نور در این زمینه به درستی عمل کرده است.
وی اظهار کرد: در آن زمان در شورای تأمین هم با حضور نماینده وزیر وقت این موضوع مطرح شد که این طرح غیرکارشناسی است که به ایشان برخورد و گفت از سال آینده تعداد دانشجویانتان را کم می‌کنیم و همین اتفاق هم افتاد و فایل ویدئویی آن جلسه هم موجود است.

وی افزود: نمایندگان و فرماندار نیشابور به طور کامل حامی و پشتیبان دانشگاه پیام نور نیشابور هستند و برای سال آینده این مشکل حل خواهد شد.