رئیس سازمان نظام پزشکی نیشابور در مراسم تجلیل از پزشکان نمونه نیشابور: پزشکان عمومی دیگر گرایشی به رشته‌های تخصصی ندارند
رئیس سازمان نظام پزشکی نیشابور در مراسم تجلیل از پزشکان نمونه نیشابور: پزشکان عمومی دیگر گرایشی به رشته‌های تخصصی ندارند
خاتون شرق - جمعه گذشته به همت سازمان نظام پزشکی و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور مراسم بزرگداشت روز پزشک در اردوگاه بین المللی شهید رجائی نیشابور برگزار شد.

جمعه گذشته به همت سازمان نظام پزشکی و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور مراسم بزرگداشت روز پزشک در اردوگاه بین المللی شهید رجائی نیشابور برگزار شد.


در این مراسم دکتر علی محمد دوراندیش دبیر هیات مدیره سازمان نظام پزشکی نیشابور و مجری این برنامه گفت: روز پزشک را به همه پزشکان زحمتکش و دلسوز تبریک عرض می‌کنم و روز داروساز را که در آستانه آن قرار داریم تبریک گرامی می‌داریم.
وی افزود: جامعه پزشکی در دوران‌های سخت همواره یاور و پشتیبان هم‌نوعان و دردمندان بوده و هیچ‌گاه آنان را تنها نگذاشته است و در این راه وسوسه خناثان و مذمت و تحقیر جاهلان و متحجران هیچ تاثیری بر اراده ایشان نداشته و ندارد.
وی گفت: هرسال به مناسبت روز پزشک و داروساز در یکم شهریور ماه اعضای منتخب از طرف سازمان نظام پزشکی معرفی و تقدیر می‌شود اما از نظر ما همه اعضای سازمان نظام پزشکی شایسته تقدیر و تمجید هستند و زحمات سایر پزشکان گرامی از نظر دور نمانده است.


دکتر هادی حسین زاده معاون توسعه و مدیریت منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور نیز در این برنامه ضمن تبریک روز پزشک و همچنین گرامیداشت روز داروساز گفت: تعامل بسیار خوبی بین سازمان نظام پزشکی نیشابور و دانشگاه علوم پزشکی نیشابور وجود دارد و امیدواریم هرروز این تعامل بهتر و بیشتر شود البته اوضاع و احوال همکاران عزیز ما در همه بخش‌ها چندان مساعد نیست و امیدواریم با حضور وزیر جدید شاهد بهبود اوضاع در این رشته باشیم و در همین وضعیت هم برای بهبود وضعیت تلاش‌ها و پیگیری‌های زیادی شده است
وی افزود: و در حال حاضر تعداد تخت‌های بیمارستانی‌ در نیشابور حدود ۸۰۰تخت است و میانگین تخت‌های بیمارستانی در نیشابور بزرگ نصف میانگین کشوری بود و با راه‌اندازی بیمارستان سوم نیشابور تعداد ۲۰۴تخت بیمارستانی به این تعداد اضافه خواهد شد و مجوز بیمارستان چهارم نیشابور هم گرفته شده است.
وی گفت: در آینده نزدیک کلنگ این بیمارستان ۳۰۰تخت‌خوابی هم به زمین زده خواهد شد و موافقت‌های اولیه برای اخذ ۲رشته داروسازی و دندان‌پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گرفته شده است و پارسال هم رشته پزشکی این دانشگاه از دانشگاه علوم پزشکی مشهد مستقل شد.
وی افزود: با این اقدامات انجام شده به زودی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از تیپ ۲ به تیپ سه ارتقاء پیدا خواهد کرد.


دکتر محمدرضا خوشرو رئیس سازمان نظام‌پزشکی نیشابور در جلسه بزرگداشت روز پزشک و قدردانی از پزشکان نمونه نیشابور گفت: پایین بودن نرخ تعرفه مشکل عمده پزشکان است که با این نرخ تورم به هیچ وجه جوابگو نیست.
وی افزود: تعرفه جراحی پزشکان نسبت به سال ۹۵ سه برابر و نرخ ویزیت پنج برابر شده در حالی که نرخ ارز تقریبا ۱۲برابر ومتوسط تورم سالانه طبق آمار رسمی بین ۳۵تا۴۰درصد افزایش یافته و دلیل عمده مهاجرت پزشکان و پرستاران همین است.
وی اظهار کرد: پزشکان تمایلی به ادامه تحصیل ندارند چون حداقل دو تا سه سال متوالی بایستی شبانه روز مطالعه داشته باشند تا در رشته مورد نظرشان قبول شوند و پس از آن چهار سال دوره تحصیل و حداقل دو تا چهار سال دوره طرح را بگذرانند و پس از حدود هشت سال تحمل سختی و مشقت و کار و شبانه روزی تازه به مرحله ورود به بخش خصوصی می رسند که با ویزیتهای غیر عادلانه نسبت به تورم مواجه می شوند.
وی گفت: با راه‌اندازی هر مطب تعدادی اشتغال‌زائی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود که با این شرایط این فرصت‌ها از دست می‌رود. امروز با کمبود متخصص بیهوشی مواجه هستیم زیرا چند سال قبل تعرفه این پزشکان را ثابت نگه داشتند که باعث شد گرایش به این رشته کاهش یابد و حالا با مشکلات آن دست به گریبان هستیم.
وی گفت: ویزیت پزشکان توسط دولت تعیین می‌شود و چند سال قبل دولت اعلام کرد پزشکان برای عمل جراحی زیبایی تا سه برابر تعرفه، مجاز به دریافت هزینه هستند به همین خاطر پرشکان متخصص جوان در رشته‌های مختلف به این سمت گرایش پیدا کرده‌اند زیرا هم دردسر کمتری دارد و هم مالیاتی پرداخت نمی‌کند و این نتیجه اجرای همین سیاست بوده که برای اعمال جراحی زیبایی مجاز به دریافت هزینه تا سه برابر هستند.
وی افزود: یک پزشک عمومی با ویزیت ۵۰نفر مریض حدود ۲میلیون تومان دریافت می‌کند، پزشک عمومی در بخش اورژانس مبلغ ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌کند درحالی که با تزریق یک آمپول بوتاکس و تزریق ژل همین هزینه و حتی بیشتر دریافت می‌کند.
وی گفت: نخستین کارتخوان‎‌ها در مطب پزشکان گذاشته شد و حالا براساس همان مالیات دریافت می‌کنند درحالی که درخواست کردیم اگر تعرفه پزشکان افزایش پیدا نمی‌کند لااقل مالیات هم گرفته نشود و هشدار داده بودیم که درنهایت این موارد به ضرر مردم می‌شود اما کسی توجه نکرد. اگر قرار است برای اینکه به مردم فشار وارد نشود تعرفه پزشکان افزایش پیدا نکند باید مالیات‌ها هم برای این قشر تعدیل شود در حالی که بیشتر هم شده است.
وی خاطرنشان کرد: پیش از این درمشهد بیماران خارجی زیاد بود اما با راه‌اندازی مطب و بیمارستان توسط پزشکان ایرانی در عراق، عمان، دوبی و بحرین تعداد بیماران خارجی به شدت کاهش پیدا کرده است در حالی که از این بخش و توریسم بهداشت و سلامت شهرهای اطراف مانند نیشابور هم بهره‌مند می‌شدند و در اقتصاد منطقه تاثیر مثبت داشت. لازم به ذکر است در این مراسم از دکتر علی اصغر عزیزآبادی مدیر اسبق سازمان نظام پزشکی نیشابور که اکنون بازنشسته شده است تجلیل و از زحمات سی ساله ایشان قدردانی شد.