همایش یادمان روز جهانی غذا  در نیشابور برگزار شد
همایش یادمان روز جهانی غذا  در نیشابور برگزار شد
خاتون شرق - همایش یادمان روز جهانی غذا و تجلیل از شرکت های تولید کننده مواد غذایی، آشامیدنی، آرایش و بهداشتی برتر در اول آذرماه 1401 به همت انجمن مسئولین فنی و کنترل کیفیت صنایع نیشابور با حضور مسئولان شهرستان در تالار همایش های اردوگاه بین المللی باغرود برگزار شد.

همایش یادمان روز جهانی غذا و تجلیل از شرکت های تولید کننده مواد غذایی، آشامیدنی، آرایش و بهداشتی برتر در اول آذرماه ۱۴۰۱ به همت انجمن مسئولین فنی و کنترل کیفیت صنایع نیشابور با حضور مسئولان شهرستان در تالار همایش های اردوگاه بین المللی باغرود برگزار شد.
در برگزاری این همایش ۴۲ کارخانه و کارگاه صنعت مواد غذایی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی نیشابور، فیروزه و زبرخان همکاری داشتند.

نیشابور نباید به رتبه کشوری بسنده کند

دکتر مجید درودی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور در این همایش گفت: صنایع غذایی نیشابور به عنوان قطب دوم شرق کشور و حتی برتر از خیلی از استان های بزرگ کشور اشست و امروز گرد هم آمدیم تا به این حضور پر افتخار می بالیم.
وی افزود: اگر می خواهیم نیشابور به آن جایگاه بلند نام و آوازه بین المللی خود برسد در صنایع غذایی باید به فکر تحقیق و توسعه بود.
وی اظهار کرد: امروز در کنار شما دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاهی که همین روزها سالگرد یک سالگی اش می رسد حضور دارد و امسال اولین سالی است که دانشجویان پزشکی به طور مستقل می توانند نیشابور را انتخاب کنند و در همین شهر زیست و تحصیل کنند.
دکتر درودی گفت: باید به تحقیق و توسعه در حوزه صنایع غذایی نگاه ویژه داشت و مقام و رتبه نیشابور بسیار خوب است اما نباید به رتبه کشوری بسنده کرد باید بازار بین المللی را دید.
وی با بیان اینکه امروز فناوری بایوتکنولوژی و نانو تکنولوژی پا را فرا گذاشته اظهار کرد: سوالی که خیلی از دانشجویان و صنعت گران از من می پرسند این است که آیا در آینده نانو غذاها جای غذاهای معمولی را می گیرد؟
نه! نانو داروها یا نانو فودها،مکمل هایی هستند که سطح انرژی محصولات غذایی شما را بالا برده و تنظیم می کنند و این می تواند برگ برنده ای برای داشتن محصولات منحصر به فرد در عرصه بین‌المللی باشد.
همان طور که سالها قبل سقراط حکیم گفت: بر شما باد که خوراکتان دارویتان و دارویتان خوراکتان باشد.
وی گفت: به عنوان یک پژوهشگر از صاحبان صنایع غذایی خواهشمندم که به بحث تحقیق و توسعه نگاه ویژه‌ای داشته باشند البته تا کنون خوب بوده ولی برای عرضه محصولات منحصر به فرد در عرصه بین‌المللی با همکاری اعضای دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان پزشکی این اتفاق به وقوع خواهد پیوست و دانشگاه علوم پزشکی علاقه مند است که در کنار شما در شهرک صنعتی دفتری با عنوان ارتباط با صنعت داشته باشد که این ارتباط تنگاتنگ و مؤثر باشد.
وی گفت: اخیراً شنیدم صاحبان صنایع درخواستی کرده اند که اگر دفتر یا شعبه ای از معاونت غذا و دارو در شهرستان زبرخان افتتاح شود برای تسهیل در کار و رفت و آمد شان مناسب تر است و به زودی برنامه ریزی خواهیم کرد تا در شهرستان زبرخان و یا در شهرک صنعتی دفتری دایر شود تا در کنار صنعت و کارخانه ها خدمتگزاری کنیم.
وی افزود: نگاه به توسعه و تحقیق کارخانه ها بسیار مهم است و این می تواند ارزش محصولات را چند برابر کند.
وی اظهار کرد: با همکاری مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت مقرر شده صنایعی که در یک منطقه خاص فعالیت می کنند به ازای مشارکت در امور خیریه یا همکاری در حوزه سلامت شامل بخشودگی مالیاتی بشوند.
وی افزود: در روز های آینده در جلسات تخصصی برای مسائل توسعه ای و برای ارتقاء کیفیت محصولات و همکاری های اجرایی در خدمت شما خواهیم بود.

بیش از ۴۰ درصد محصولات کشاورزی هدر می رود

دکتر مهین شورورزی سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور گفت: باید تلاش کنیم نگاه ها و دیدگاه هایمان در جهت رفع مشکلات هم سوتر شود.
وی افزود: امسال هم سازمان بهداشت جهانی روز ۱۶ اکتبر، روزی که سازمان فائو پایه گذاری شد را روز جهانی غذا نامگذاری کرد و شعار امسال با عنوان «آب، زندگی است.آب غذاست» برای این روز تعیین شده که شعار بسیار زیبایی است
وی گفت: کل کره زمین بالاخص ایران عزیزمان با بحران های شدید شرایط اقلیمی مواجه است.
وی اظهار کرد: این جمع شامل ۱۲۰ فعال کارخانه و کارگاه فعال نیشابور بزرگ می شود که اگر قرار بر بازگو کردن مشکلات فراوان این صنعت باشد تکرار مکررات است.
وی گفت: آب یکی از معضلات اصلی غذا و صنعت غذا در نیشابور و در کل دنیا است و بحث تأمین مواد اولیه بالاخص در کشور ما بحث تحریم ها هم هست و اگر این مسأله به درستی مدیریت نشود تأمین مواد اولیه با مشکلات بیشتری مواجه شده و در نهایت باعث می شود فرآورده های غذایی با زحمات زیاد و ارزش بالایی به دست مصرف کننده برسد.
وی افزود: با تحقیقات انجام شده در کشورمان تقریباً می‌شود گفت: بیش از ۴۰ درصد محصولات کشاورزی که تولید می شود هدر رفت دارد یعنی محصولات فرآورده های غذایی به مواد غذایی تبدیل نمی شود که طبق آمار این میزان ۵۲ میلیون تن است وشاید شعاری که چندین سال است در ارتباط صنعت و دانشگاه داده می شود اینجا خود را نشان می دهد.
وی افزود: امیدواریم بتوانیم با ایده‌های نو، با کمیته هایی که در بحث صنعت و دانشگاه وجود دارد آنها را فعال تر کنیم و با ایده های نوآورانه مشکلات این صنعت را رفع کرده و در بحث مدیریت آب و کاهش ضایعات مواد غذایی امور را به درستی پیش ببریم.
وی گفت: در پایان از زحمات اعضای دبیرخانه اجرایی این برنامه که مدت سه ماه است تلاش می کنند، همکاران بخش خصوصی، همکاران در معاونت غذا و دارو و جناب دکتر درودی تشکر می کنم.
دکتر علیرضا بیاتی دبیر انجمن مسئولین فنی و کنترل کیفیت نیشابور در حاشیه این همایش گفت: روز جهانی غذا هر سال در ۱۶ اکتبر مصادف با ۲۴ مهر جشن گرفته می شود. همه ما برای تحقق بخشیدن به چشم انداز جهانی بدون گرسنگی و سوء تغذیه نقش داریم. ما می توانیم انتخاب های غذایی سالم داشته باشیم و سهم خود را برای کاهش ضایعات مواد غذایی انجام دهیم. علاوه بر این، دولت ها، شرکت ها و سازمان ها می توانند دانش خود را به اشتراک بگذارند و از سیستم های غذایی و معیشت پایدار و انعطاف پذیر حمایت کنند. ما با هم می توانیم جهان خود را رشد، تغذیه و حفظ کنیم.

وی افزود: آب برای حیات روی زمین ضروری است. بیش از ۵۰ درصد از بدن ما را تشکیل می دهد و حدود ۷۱ درصد از سطح زمین را پوشش می دهد. تنها ۲٫۵ درصد آب شیرین ، مناسب برای آشامیدن، کشاورزی و بیشتر مصارف صنعتی است. آب یک نیروی محرکه برای مردم، اقتصاد و طبیعت و اساس غذای ما است. در واقع، کشاورزی ۷۲ درصد از برداشت جهانی آب شیرین را تشکیل می دهد، اما مانند همه منابع طبیعی، آب شیرین بی نهایت نیست.
وی گفت: انجمن مسئولین فنی و کنترل کیفیت صنایع غذایی نیشابور این روز را به تمامی دست اندرکاران تولید غذای سالم علی الخصوص کلیه مسئولین فنی پرتلاش این صنعت تبریک عرض می نماید.