هشدار رئیس شرکت آبفای نیشابور: عمق چاه‌های آب شرب از ۱۰۰متر به ۳۵۰متر رسیده است
هشدار رئیس شرکت آبفای نیشابور: عمق چاه‌های آب شرب از ۱۰۰متر به ۳۵۰متر رسیده است
خاتون شرق - جعفر تمیز مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب شهرستان نیشابور در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار گفت: عمق چاه‌های آب شرب این شهرستان از ۱۰۰متر در سال ۱۳۷۹ به ۳۵۰متر رسیده است.

سعید صفارائی
جعفر تمیز مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب شهرستان نیشابور در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار گفت: عمق چاه‌های آب شرب این شهرستان از ۱۰۰متر در سال ۱۳۷۹ به ۳۵۰متر رسیده است.
وی افزود: امسال نسبت به سال‌های گذشته در شهر نیشابور کمبود آب نداشتیم اما در ۲مورد اوج گرما چاه آب شرب فولاد و آب شرب منابع طبیعی وارد مدار شد که نشان می‌دهد در شرایط شکننده هستیم و آمار انشعاب‌های غیرمجاز و هدررفت آب هم بیش از حد است.
وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۲هزار میلیارد تومان برای تامین آب و اصلاح و توسعه شبکه آبرسانی شهر نیشابور نیاز داریم گفت: در حال حاضر شرکت‌ آبفای نیشابور شهر نیشابور، شهر بار و‌ شهرر چکنه و ۲۳۳ روستا را تحت پوشش دارد و‌ در مجموع نیاز آب شرب این شهرها و روستاها در اوج مصرف حداقل یک‌هزار و ۸۵۰لیتر برثانیه است.
وی گفت: میزان مصرف در شهر نیشابور یک‌هزار و ۳۵۰لیتر برثانیه است و با اقدامات انجام شده توانستیم امسال بالغ بر یک‌هزار و ۱۵۰لیتر برثانیه توان تولید داشته باشیم اما باز هم ۲۰۰لیتر برثانیه کسری داریم و طی یک سال کذشته ۱۳حلقه چاه جابجا و ۱۵ حلقه چاه بهسازی و احیا شده است و در مجموع توان تولید را از ۸۵۰ لیتر به یک‌هزار و ۱۵۰لیتر رساندیم.
وی اظهار کرد: در مجموع ۲۳۳ روستای نیشابور در روستاهای بخش مرکزی با ۹۵روستا و بیشترین جمعیت مشکل خاصی نداشتیم فقط در منطقه سرولایت و دهستان بینالود که بزرگ‌ترین مجتمع آب‌رسانی در سطح استان است به خاطر قطعی‌های برق با مشکلاتی مواجه شدیم و پیش‌بینی چند حلقه چاه برای سال‌های آینده شده و تقویت برق منطقه و هوشمند سازی شبکه و افزایش توان تولید و ذخایر مخازن در دستور کار قرار گرفته است.

فرسودگی ۵۰درصدی شبکه آبرسانی
وی اظهار کرد: شبکه آب‌رسانی شهر نیشابور به پنج زون تقسیم شد که زون یک و ۲ اردیبهشت ماه پارسال تکمیل شد و زون سه با اعتبار ۲۵میلیارد تومان ظرف ۲سال آینده تکمیل خواهد و احداث زون ۴ و ۵ که بزرگترین زون‌های نیشابور می‌باشد آغاز شده است.
شبکه‌های توزیع آبرسانی و خطوط انتقال جزو فرسوده‌ترین شبکه‌های کشور با ۵۰سال قدمت هستند و بالغ بر ۵۰درصد این شبکه‌ها فرسوده است.
وی گفت: بهترین شبکه‌های آبرسانی از جنس چدن است و شبکه آب‌رسانی خیابان امام از همین جنس است و برای توسعه عمومی شبکه آبرسانی به ازای هر خانوار ۲ونیم‌میلیون تومان هزینه شده است.

هدررفت ۳۳درصدی آب در شبکه
تمیز گفت: میزان هدررفت ظاهری و واقعی آب در شبکه آب نیشابور به خاطر فرسودگی و نشت آب حدود ۳۳درصد است و حدود ۱۵ محله در نیشابور جزو مناطق پراتفاق است که میزان هدررفت آب در این مناطق تا ۶۰درصد هم می‌رسد.
وی اظهار کرد: تا سال ۱۳۹۸ حدود ۵۰درصد شبکه فاضلاب نیشابور اجرایی شد و پس از آن در سال ۱۴۰۰ طی قراردادی تکمیل فاضلاب نیشابور با همکاری فولاد خراسان با ۲۸۰کیلومتر شبکه و تصفیه‌خانه‌ای به ظرفیت ۳۰هزار مترمکعب آغاز شد و در دی ماه ۱۴۰۱ عملیات اجرایی آغاز شد و در حال هشت پیمانکار با اعتباری بالغ بر ۴۵۰میلیارد تومان حدود ۱۶۰کیلومتر از کل این شبکه را تکمیل خواهند کرد و امسال کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه نیشابور نیز انجام خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود طی ۳۰ماه و در سه فاز تکمیل شود و کل اعتبار تصفیه‌خانه یک‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومان است.
وی گفت: دوره احداث شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه پنج سال است و به مدت ۲۰سال بهره‌برداری از شبکه و استفاده از پساب در اختیار فولاد خراسان قرار می‌گیرد.
در حال حاضر ۶۰درصد از کل شبکه فاضلاب نیشابور اجرایی شده است و تا پایان سال ۱۴۰۶ کل جمعیت شهری نیشابور تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار خواهند گرفت.
وی اظهار کرد: ماهیانه حدود ۱۰۰مورد به کل شهرستان و شهرستان‌های اقماری و روستاها خدمت‌رسانی شده است نیشابور دارای ۲تانکر با ظرفیت ۱۸هزار لیتر و ۱۲هزار لیتر است و یک تانکر ۸هزار لیتری هم به زودی اضافه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص قطع انشعاب مدارس خوشبختانه با همکاری آموزش و پرورش ۷۰درصد بدهی این مدارس پرداخت شده است.
وی با اشاره به اینکه وضعیت آب مجازی در نیشابور مطلوب نیست گفت: از ۱۰۰درصد آب استحصال شده در نیشابور بالغ بر ۷تا ۸درصد در بخش شرب و ۳ تا ۴درصد برای صنعت و مابقی به بخش کشاورزی اختصاص می‌یابد.

کاهش بدهی شرکت آبفای نیشابور
وی گفت: میزان بدهی شرکت آبفای نیشابور ۲۰ماه قبل حدود یکصدمیلیارد بود و امروز این بدهی به کمتر از ۶۰میلیارد رسیده و در همین وضعیت ۱۵حلقه چاه جابجا شد و هیچ‌کدام از پروژه‌ها تعطیل نشد و احداث سه حلقه چاه برای مسکن ملی در فاز نخست و پنج حلقه چاه برای مسکن ملی در مرحله بعد و برای سال آینده پنج تا هفت حلقه چاه در دستور کار قرار دارد و ظرف
۲۰ماه بالغ بر ۱۰میلیارد در هزینه‌ قراردادها کاهش داشته‌ایم و قرارداد سال ۱۴۰۳ از ۱۴۰۱ کمتر است.
وی گغت: هوشمندسازی شبکه آب شرب نیشابور در دستور کار قرار دارد که در هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد و در فاز نخست بالغ بر ۱۰میلیارد تومان هزینه شد و طی ۴سال آینده تکمیل خواهد شد.
وی درخصوص مخالفتش با اجرای شبکه انتقال آب در مسیل کال منوچهری گفت: این موضوع توسط شخصی با امضای محفوظ منتشر شده بود و به دادستان هم نامه‌ای در این خصوص ارسال شده که میلیاردها تومان از جیب مردم هزینه می‌شود.
وی اظهار کرد: در کمیته فنی ۱۰نفره حتی یک نفر این پروژه را تایید نکرد درحالی که مدیر قبلی با مسئولیت خودش امضا داده که این پروژه اجرا شود اما زمانی که من مسئولیت را برعهده گرفتم اجازه ندادم و معاون بهره‌برداری استان ساعت پنج صبح برای بازدید از این پروژه آمد و تایید کرد که اجرای این پروژه اشتباه محض بوده است.