مصائب خبرنگاری در ایران
مصائب خبرنگاری در ایران
خاتون شرق - جناب آقای رئیس‌جمهور امسال تقارن ۱۷مردادماه را که در تقویم رسمی کشورمان به نام روز خبرنگار نام‌گذاری شده با آغازین روزهای شروع به کار دولت چهاردهم به فال نیک می‌گیریم و این فرصت بهانه‌ای است تا درباره رنج‌ها و مصائب خبرنگاران با شما به عنوان عالی‌ترین مقام اجرائی کشور چند کلامی سخن بگوئیم.

سعید صفارائی – خبرنگار
جناب آقای رئیس‌جمهور
امسال تقارن ۱۷مردادماه را که در تقویم رسمی کشورمان به نام روز خبرنگار نام‌گذاری شده با آغازین روزهای شروع به کار دولت چهاردهم به فال نیک می‌گیریم و این فرصت بهانه‌ای است تا درباره رنج‌ها و مصائب خبرنگاران با شما به عنوان عالی‌ترین مقام اجرائی کشور چند کلامی سخن بگوئیم.
جناب آقای پزشکیان، خبرنگاران سربازان خط مقدم رسانه‌ها و مظلوم‌ترین و بی‌پناه‌ترین قشر جامعه هستند که مدتهاست احترام و تکریم از ایشان به فراموشی سپرده شده است و مسئولان و مدیران ناکارآمد و غیرپاسخ‌گو با حربه شکایت و برخوردهای قانونی تلاش می‌کنند صدای وجدان بیدار و چشم بینا و گوش شنوای جامعه را در گلو خفه کنند در حالی که قانون‌گذار به موجب ماده ۳ قانون مطبوعات اختیار نقد حکمرانی را منحصرا برای رسانه‌ها تعریف کرده است اما بی توجهی به این قانون عرصه را بر خبرنگاران تنگ‌ می‌کند.
رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی و بازوی توانای مسئولان و مدیران برای شنیدن صدای مطالبات شهروندان است اما دیرگاهی است که به خاطر برخوردهای سلبی و سلیقه‌ای دچار خودسانسوری شده و مرجعیت رسانه به خارج از مرزها کوچ کرده است و همین امر باعث کاهش اعتماد مخاطبان به رسانه‌های داخلی و از بین رفتن زحمات و تلاش‌های خبرنگاران شده است.
افسوس که در وانفسای مطبوعات کاغذی و جولان اخبار ناراست در فضای مجازی جای خبرنگاران حرفه‌ای بیش از پیش به چشم می‌آید.
اما در همین شرایط هنوز هم خبرنگاران ما آن‌قدر قدرت و توانایی دارند که بتوانند با رسانه‌ها و خبرگزاری‌های جهانی رقابت تنگاتنگ داشته باشند اگر برخی کج‌سلیقگی‌ها و کج‌فهمی‌ها بگذارد و عرصه را آن‌چنان بر خبرنگاران باتجربه و کاردان تنگ نکند که تلخی غربت را به جان بخرند، اینها سرمایه‌های ارزشمند همین آب و خاکند که از کف رفته‌اند.
مگر یک خبرنگار چه می‌خواهد جز میدانی آزاد برای رساندن پیامش به گوش جامعه بدون نگرانی از امنیت شغلی.
امروز در کوران اخباری که شب‌وروز جامعه ما را هدف قرار داده تنها پشتیبان و آخرین سنگر امید، خبرنگاران هستند که دل در گرو آبادانی و توسعه ایران دارند.
خبرنگاران وارثان دردهای پیدا و پنهان جامعه و راویان اتفاقات روزهای دور و نزدیک هستند که در قلب حوادث زیست می‌کنند.
جناب آقای رئیس‌جمهور
امیدواریم با درایت و آینده‌نگری شما شاهد گشایش از گروه همکاران دربند و‌ دمیدن هوای تازه در عرصه مطبوعات و رسانه‌های کشورمان باشیم.
روز خبرنگار گرامی باد.